Byggahus.se
Förr en tid sedan hade jag stopp i avloppet så att vattnet i toalettstolen blev stående efter spolning. Det rann dock ner efterhand och efter att jag använt en s.k. sugklocka lyckades jag rensa upp så att vattnet numera rinner undan någorlunda bra. Men jag antar att det är något stopp längre ner i avloppsstammen ut mot gatan som måste bort. I källaren finns en renslucka i det lodräta avloppsröret av gjutjärn. Vad kan jag förvänta mig om jag öppnar rensluckan? Översvämning? Vad finns innanför luckan? Hur går man tillväga för att rensa? Högtryckstvätt,vattenslang eller vad? Hur ska man få tätt/luktfritt när man monterar tillbaka luckan? Tacksam för svar.

Hej!
Du kommer att kunna se in i röret, och det luktar avlopp..
Står det vatten (och annat..) där, så kommer det att rinna ut på golvet.
Rensa kan man ju göra på olika sätt, och med olika former av verktyg t.ex. rensband. Till många högtryckstvättar går det att koppla på särskild rörrensare med självdrivande munstycke. Bekvämast är att ringa efter en spolbil, som kommer och gör arbetet utifrån gatan. I synnerhet om det gäller toaletter. Då kan du också passa på att få avloppet filmat och få grepp om eventuella skador.
Gällande luckans tätning så brukar det sitta en packning där. Kan behöva bytas.

Tack för svaret. Låter inte så lockande att meka med det själv, så det får nog bli ett fall för proffs. Jag antar att de suger ut det från gatan, alternativt trycker ut det från toalettstolen då?

De går från en lämplig brunn ute i gatan eller på tomten, och kan både spola, suga och filma..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.