Byggahus.se

Rensa tomt från skräp

1. M
    Medlem · stockholm · 458 inlägg

MiaSthlm

Medlem
    Vi kommer att få tillträde till vårt hus 15 sep.
    Huset står tomt nu men det är mkt skräp på tomten. Vi har påtalat att allt skräp skall bort, typ trasig trädgårdsmöbler, pressening osv.
    Är det ok att kolla av tomten innan tillträdet och vägra att skriva om inte tomten är rensad.

Personen som skall sälja är sjuklig men har ekonomiska möjligheter att anlita folk för detta.
    Vi har talat om för säljaren att det skall vara rensat och även för mäklaren.

Vad gör man om det inte är rensat.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 878 inlägg

useless

Lök.
    Vad står det i kontraktet?

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · E · 17 990 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    En rimmlig lösning skulle vara att hålla inne med en summa som motsvarar städkostnaden. Sedan sätta en tidsfrist för när det ska vara klart för att den ska betalad ut. Alternativt komma överens om ett avdrag för att ni accepterar det dom det är. Men det är definitivt lämpligt att ta upp det redan vid överlåtelsen. Då finns mäklaren på plats och kan medla också.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Allt som finns kvar av diverse skräp ska bortforslas av säljaren inom ,en 3 månaders gräns , efter det är det köparens egendom , ( kan ju finnas något som är bra att ha ) är det mycket skräp kan köparen bortforsla det på säljarens bekostnad efter överenskommelse , se då till att det finns ekonomi för det i överenskommelsen

5. M

MiaSthlm

Medlem
    Det skräp som finns är inget som vi vill ödsla tid på att städa bort än om vi skulle få betalt, bl a för att det ligger ödsligt till och att köra långt med släp för det vill vi inte. Och inget är bra att ha saker. Säljaren kan själv inte städa tomten utan måste anlita folk.
    Jag har bestämt att åka dit på morgonen innan vi skall till mäklaren och är det inte ok så kontaktar jag mäklaren och säger att vi flyttar fram tillträdet. Mäklaren är medveten om problemet och vi har bett honom att putta på säljaren.
    Känns jobbigt då säljaren hela tiden beklagar sig över att det är så mkt att göra innan flytt, försöker få fram att anlita någon att göra det . Säljaren har i alla fall bokat städ.

6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 951 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Vadå tremånadersgräns? Ligger det kvar på tillträdesdagen så tillfaller det köparen.

Annars håller jag helt med Daniel 109, prata med mäklaren och håll inne med en summa som städningen motsvarar, eller kom överens direkt med säljaren om att ni fixar det mot ett avdrag på köpeskillingen.

Det bästa är dock om säljaren städar själv (eller anlitar någon för det) om man inte vet exakt vad som gömmer sig där. Har du otur hittar du en kubik eternitplattor längst in i garaget, det kan kosta att göra sig av med.

• Laddar…
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vadå tremånadersgräns? Ligger det kvar på tillträdesdagen så tillfaller det köparen.

Nu är det inte riktigt så , det finns viss juridik i allt med tidgränser , men ta upp det med mäklaren , den har full koll på läget , och vet vad som gäller i alla lägen , inget att bekymra sig för

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 878 inlägg

useless

Lök.
    Det viktigaste är väl att det finns en städklausul i kontraktet? Annars är det ju i praktiken helt meningslöst att be säljaren städa och bara hoppas att det blir gjort.
    Finns det en sån klausul så är det bara att hålla inne pengar och boka en egen städfirma som städar upp.

• Laddar…
  9. M

MiaSthlm

Medlem
    Visst är det det lättaste alternativet men vi vill slippa administrationen runt det hela. Vi ville vara lite snälla och sa att säljaren kunde lämna lite grejer typ krattor stege då kom kommentaren att nu har ni snart fått så mkt att ni måste betala.

• Laddar…
  10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är ganska normalt att säljaren lämnar kvar lite grejer som kan användas , men inte med någon form av ekonomisk kompensation , så den delen ska ni inte gå på , antingen bort med allt eller lämna kvar en del och sedan städa samt transportera bort skräpet , det brukar vara en standardskrift i kontrakt om detta med städning på tomt och i huset
    Som sagts tidigare , ta upp det med mäklaren , en sak till har ni fastlagt köpet så inte säljaren kryper ur affären .

11. S
    Medlem · Västernorrland · 6 796 inlägg

Stefan1972

Medlem
    man får ju också tänka på att så länge ingen skrivit under nå köpeavtal så kan säljaren sälja till vem den vill. Det kanske finns köpare som inte alls bryr sig i att det ligger nå pjunk kvar.........Så man får ju välja sina strider.

• Laddar…
  12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 829 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Tillträde 15/9 så nog finns kontrakt alltid.

13. S
    Medlem · Västernorrland · 6 796 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Jo men som det låter så vill dom ju skjuta upp "skrivandet" så helt klart är det ju inte.

• Laddar…
  14. D
    Besserwisser · E · 17 990 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag tolkar det som att det är överlåtelsen han pratar om.

15. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 951 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Om det är skrivet ett köpekontrakt (vilket det vanligen är) så är det förenat med betydande kostnader för säljaren (och köparen) att avträda det. Köpebrevet, som skrivs på tillträdesdagen när pengarna förs över och är grunden för lagfarten, är det juridiska beviset på köpet men det är inte själva avtalet.

Men nej, helt klart är det inte förän lagfarten kommer.

För övrigt får jag medge att jag hade fel ovan. Det verkar finnas någon praxis om 3 månader även om jag inte kan hitta något lagstöd för det. Det närmaste jag kommer är JB 12 kap. 27§ som reglerar hyresbostäder. Här är det nog en fråga om vad som står i kontraktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.