Byggahus.se
Hej!

har ett timmerhus med torpargrund. Grunden är dock helt stängd med betong (förutom små ventilationshål), det finns ingen inspektionslucka inne eller på utsidan!

Har ni tips på hela processen att rensa grunden på organiskt material? Min tanke är att bryta golv i mitten av huset, och via den samla i sopsäckar och släpa ut (via en helgjuten utbyggd farstu). Tar säkerligen veckor snarare än timmar. Jag är inte rädd för arbete dock! Eller kan man göra hål i ”sidogjutningen” (om ni fattar) och kratta/dra ut materialet? Det hade kanske vart mer effektivt men jag vill inte riskera konstruktionen.

känns väl rimligt att passa på att göra en inspektionslucka också.

Vilket problem är det du vill lösa?

• Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Finns de nå tecken på problem idag?

Besiktningsmannen upptäckte fukt men inte "över gränsen". med liten kamera kom han åt en väldigt begränsad del, grunden bör rensas på organiskt material.

Sen tänker jag också framöver om jag vill dra lite nya stammar avlopp + vattenrör under huset om några år, då har jag gärna tillgång till underdelen av huset.

hittade att: "Det är tyvärr inte helt ovanligt att äldre torpargrunder inte har någon inspektionslucka. Då grundmur ofta kan bestå av stora stenblock är det inte helt lätt att ta upp en lucka utifrån. Det bästa sättet är då att ta upp en lucka från insidan av huset genom golv och bjälklaget ner till torpargrunden."

Kanske får satsa på det då!

Om det går att ta upp ett hål utifrån relativt enkelt så är det ju aldrig fel. dock är det inte så kul att städa en hel krypgrund som är några dm hög genom ett hål i muren...
Om du ändå ska lyfta på golven så är det såklart bra att passa på att städa ur och gräva lite så att det blir någorlunda krypbart.

Oavsett vilket är det inget som är akut.

Det bör ju påpekas att det inte per automatik går att krypa i alla krypgrunder........Det ordet är bara nåt modernt hittepå.
Har du inga problem med nåt så föreslår jag att du bara låter det vara som det är. Vill du dra avlopp i framtiden så gör du det den dagen och städar om det behövs då eventuellt.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.