Börjar misstänka att avloppet på kåken är i behov av rensning.
En del av stammen där vattnet rinner undan långsamt.
Just på denna sitter tvättmaskin, diskmaskin och panna (d.v.s. kök och tvättstuga) så vill helst att den ska fungera.
Har rensat och kontrollerat golvbrunnar så långt man kan se i resp avloppsrör men utan förbättring.

Sitter nu i valet och kvalet om man ska köpa en högtryckstvätt med en tillhörande iller eller ringa spolfirma.

Har krypgrund så rören är ganska lätta att kontrollera och byta om det nu skulle gå åt skogen.
Något mer man ska kolla innan man börjar rensa rören?

Om man nu ska köra det själv så är ju följdfrågan vilken tvätt ska man sikta in sig på?
Nyköpt kåk så finns ju en del hål att stoppa sina surt förvärvade sekiner i.
Vill ju inte lägga pengar på en maskin som är för klen men inte heller en overkill-maskin.
Finns ju säkert mer man kan ha den till framöver :)

Hej,

Jag kan som jämförelse berätta att en spolning (när vi gjort det) av avloppet kostar runt 2500-3500. Detta ett pris för oss med dubbla avlopp c:a 60m styck.

Mvh

Stefan

Har själv en Kärcher som har betalt sig då jag kunnat lösa två totalstopp i avloppet på egen hand. Köper du en Kärcher så ska du inte köpa rensslangen som kallas rengöringssats, utan istället det paket som kallas Rör- och hängrännerensare.

Varför? Därför att det är samma typ av rensslang i båda paketen men när den säljs som just rensslang är den 7,5 eller 15 meter och dyrare än när du köper Rör- och hängrännerensaren. I det senare paketet är rensslangen 20 meter.

• Gilla
mulpac
  • Laddar…
Se till att få tag på en tillräckligt lång rörrensslang. Det behövs ingen märkvärdig högtryckstvätt, utan även budgetmodellerna brukar duga till att rensa rören flera gånger om. Det går inte riktigt lika lätt som för spolbilen, så det som tar några sekunder att rensa när spolbilen har sin slang på plats kan man få jobba några minuter med genom att hålla på och dra tillbaka slangen en liten bit och mata fram med högtryckstvätten igen, men det går hyfsat bra och är en trygghet att kunna rensa själv när det behövs.

Ett tips, om du inte tänkt på det: om överhuvudtaget möjligt, spola "bakifrån" och in mot huset. Minskar risken betydligt att få översvämning inomhus.

Tackar för tips och inlägg
Då lutar det år att jag börja kika på lämplig tvätt och rätt rensslang.

Vi har möjlighet att gå bakvägen en bit då det finns en vad jag tror är renslucka 2 m utanför huset som går ned i stammen ut till det kommunala. Kanske här man ska börja.
Stammen delar sig sen i två huvudslingor i krypgrunden (en till kök, tvättstuga och en till toaletter/badrum).

Gissar att man bör täppa till alla avlopp så inte vatten tar fel väg när man spolar.
Räcker det med lite tidningar och något tungt på?

Dede77 skrev:

Vi har möjlighet att gå bakvägen en bit då det finns en vad jag tror är renslucka 2 m utanför huset som går ned i stammen ut till det kommunala. Kanske här man ska börja.
Stammen delar sig sen i två huvudslingor i krypgrunden (en till kök, tvättstuga och en till toaletter/badrum).

Gissar att man bör täppa till alla avlopp så inte vatten tar fel väg när man spolar.
Du behöver inte täppa till något då det är mycket små vattenmängder som högtryckstvätten använder.
Jag brukar istället skruva på några kranar så att det blir mera vatten som sköljer ut skiten ur avloppet.
Om avloppet delar sig kan du får spola en av stammarna inifrån och är det idag inget stopp, bara dåligt flöde, är risken i princip noll att vattnet kommer bakvägen in i rummet.
Efter det att du spolat rent in mot huset så låt några kranar fortsätta rinna och ta även en vända ut mot gatan så du får rent hela vägen.
Det som kletar igen avloppet är om ni häller ut fett i köksslasken, dvs spolar ur stekpannor och liknande. Men även att dagens tvättmedel tillsammans med snålförbrukande maskiner och låga tvättemperaturer, dvs 40 grader, kan göra att det bildas tvättmedelskladd i rören. Sedan fastnar diverse annat smått och gott i det och börjar stoppa igen.
Även snålspolande toaletter kan skapa stopp.

Dede77 skrev:
Är väl fel forum men vad tror ni om detta paket [länk]

Där ingår vad jag tycker en hel del nyttigt och till ett schysst pris.
Har provat någon snarlik eller kanske t.o.m. identisk och den funkade bra.

Om högtryckstvätten tål det så koppla in den på varmvattnet när du spolar rören så får du bättre effekt/rengöring.

Dede77 skrev:

Fördelen med en riktig rensslang är att den blåser vattnet bakåt. Börjar du utanför huset så blåser skiten mot dig genom nyrensade rör. På så sätt riskerar du inte vatten som sprutar in i huset.

Att dra slangen fram och tillbaka är viktigt så att skiten kommer ut mot dig.

• Gilla
The Falcon
  • Laddar…
Det blev bara att vi körde golvavloppet i tvättstuga och köksavloppet.
Båda var nog i behov av rensning men framförallt tvättstugeavloppet var nog på väg att bygga en ordentlig propp.
Fick jobba som 17 innan jag kom förbi första 45° kröken men när den väl släppte så blev det skumparty :S

Nu rinner vattnet undan betydligt mycket bättre och vad vi sett än så slipper vi översvämmade avlopp :D

Nu ska det köras en maskin på 90° så kanske den kan dra med sig ev. lösa rester ut.

Dede77 skrev:
Det blev bara att vi körde golvavloppet i tvättstuga och köksavloppet.
Båda var nog i behov av rensning men framförallt tvättstugeavloppet var nog på väg att bygga en ordentlig propp.
Fick jobba som 17 innan jag kom förbi första 45° kröken men när den väl släppte så blev det skumparty :S

Nu rinner vattnet undan betydligt mycket bättre och vad vi sett än så slipper vi översvämmade avlopp :D

Nu ska det köras en maskin på 90° så kanske den kan dra med sig ev. lösa rester ut.
De nya tvättmedlen löser sig sämre och tvättmaskiner snålar på vatten så är inte avloppen optimala så är risken stor att spolning blir en standardåtgärd. Problemet är bara om man väntar tills det blir stopp så sitter det som en gjutning.
Kul att det fixade sig, kör det nu en gång om året.

förr om åren sa man ju att en en 90graders tvätt varannan månad var bra för att resna maskinen.
Nya rådet kanske blir en 90graders i månaden för att hålla rören rena :p

Vi kör faktiskt en 90° tvätt då och då för att hålla både rör och maskin rena.
Likaså köra diskmaskinen på högsta temp lite då och då.
Kostar lite i en ända men jag tror man slipper lägga ut i en annan.

Nu har vi förhoppningsvis rör som är någorlunda rena men kommer köra rensning 1-2 ggr per år framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.