Har ett 15 år gammalt avlopp som påminner om detta.
https://www.vvsobadrum.se/pub_image...l-dubbellador-784092.JPG?timestamp=1710349035

Nu har det runnit långsamt ganska länge, att ta bort silar och rensa uppifrån har inte hjälp, testat med bikarbonat och ättika flera gånger med men platsrör ska man ju vara försiktig med. Kopplade nyss loss "nerifrån" och körde toaborste och diskborste, lite lossade och följde med borsten men är fortfarande inget bra flöde. Hur gör ni, måste man lossa anslutning till diskmaskin och få bort hela biten i mitten för att lyckas eller finns det några fler knep?

T tombe691 skrev:
Har ett 15 år gammalt avlopp som påminner om detta.
[länk]

Nu har det runnit långsamt ganska länge, att ta bort silar och rensa uppifrån har inte hjälp, testat med bikarbonat och ättika flera gånger med men platsrör ska man ju vara försiktig med. Kopplade nyss loss "nerifrån" och körde toaborste och diskborste, lite lossade och följde med borsten men är fortfarande inget bra flöde. Hur gör ni, måste man lossa anslutning till diskmaskin och få bort hela biten i mitten för att lyckas eller finns det några fler knep?
tillägg, när diskmaskinen går kommer det vid sköljning upp vatten i hoarna.

Sådana brukar jag ta ut helt ur skåpet, dela och spola/torka rent. Men om röret ser rent ut men du ändå har stopp, så kan det tänkas sitta längre ner, där ditt plastavlopp ansluter.

Det finns rensband man kan prova med, både manuella och med vev. Spolslang till högtryckstvätt brukar vara rätt effektiva också, men då bör man börja nedströms från stoppet så att säga.

Och var försiktig om det är gamla gjutjärnsrör du rensar..

Dåligt flöde och vatten i hoarna vad sköljning kan också tyda på dålig avluftning.

Har du demonterat själva vattenlåset? Alltså själva klumpen i mitten på bilden du länkar? Om inte börja där. Kan räcka med bottenlocket men jag brukar demontera allt när jag ändå håller på.

Hjälper inte detta sitter det säkert något stopp längre ner och då är det rensband, spolslang på högtryckstvätten eller spolbilen som gäller.

Man måste ta isär allt, sitter skit i alla rör.

i jämförelse med hur det ser ut i badrummet brukar ju mycket riktigt vattenlåset vara den främst källan men eftersom det sitter fast i både avluftning och diskmaskin blev jag tveksam om det verkligen är så jag bör göra. Har tagit bort locket i botten och där verkar inte vara så mycket men utgången till stora 35?röret som fortsätter till 50 är ju en trång passage. Försökte bara lirka runt först med borstar nerifrån om något satt i röret, både uppåt och nedåt och sen kört in en bit 16mm flexslang först utan och sen med en klump torky i ena änden fäst med silvertejp för att röret inte ska vara en anledning. Tycker dock inte det var jättemycket som kom ut efter det. Spolar jag fullt i kranen i en ho tar det mindre än 30 sekunder och mindre än 5 liter vatten innan nästa ho börjar fyllas underifrån vilket också borde peka på vattenlåset? Om stoppet satt längre ned borde väl både tiden bli längre och mängden vatten som behövs bli mer? Antar att diskmaskinen inte har så mycket vatten i omlopp när den sköljer.

Men då antar jag att vattenlåset står näst på tur, kanske bäst att vänta till vvs-butiken öppnar imorgon ifall något går sönder... finns det inga mer lättarbetade vattenlås eller är detta bland de vanligaste?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.