Hållet på och byter stammarna i tvättstugan och är snart klar med bilandet och håller nu på att räkna på materialkostnader. Hittat allt utom golvbrunn och lösning gör rens/spolbrunn på biltema. Golvbrunnen finns lite överallt, men just när det kommer till rens/spolbrunnslösningen så vet jag inte alls vad jag ska ha. Det mesta som dyker upp när jag söker är för mark och i te godkända att gjuta in.

så hjälp!

bifogar en bild på hur det ser ut nu.

• Uppbruten betonggolv i tvättstuga med synliga avloppsrör och gammal golvbrunn mitt i ett pågående stambyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort motsvarande själv nyligen.
Jag körde med följande uppepå ett vanligt 110 t-rör på liggande stam. ( vill man ha lite bättre radie har pipelife en orange rensbrunn med bättre radier vet inte om den finns i grått)

PURUS Minibrage golvbrunn 130x110 - 7113538

Purus Vattenlåsinsats miniMAX 130 - 7113765
PURUS Square 130 Tile Insert - 7138458 (om du ska kakla)

P proffsrik skrev:
Jag har gjort motsvarande själv nyligen.
Jag körde med följande uppepå ett vanligt 110 t-rör på liggande stam. ( vill man ha lite bättre radie har pipelife en orange rensbrunn med bättre radier vet inte om den finns i grått)

PURUS Minibrage golvbrunn 130x110 - 7113538

Purus Vattenlåsinsats miniMAX 130 - 7113765
PURUS Square 130 Tile Insert - 7138458 (om du ska kakla)
Letar som en galning efter t-kors som är godkända för ingjutning (märkning BD) men hittar inget. Vad/var köpte du, resterade rör köper jag iaf på biltema.

Jag satte dylika på stigarna upp till kök och toalett från källaren. Dvs, ovan golv.
Min toalett ovanvåning ansluter precis där stammen lämnar huset så struntar själv i spolbrunnar.
Fördel med dagens tex Purus brunnar med urtagbara vattenlås är att man lätt kommer åt med en spolslang från golvbrunnen vilket får mig att tänka att specifika spolbrunnar kan vara lite överflödiga.

PVC-rörstam med inspektionslucka använd för att ansluta våtrumsinstallationer.
Skapa konto

slacker slacker skrev:
Jag satte dylika på stigarna upp till kök och toalett från källaren. Dvs, ovan golv.
Min toalett ovanvåning ansluter precis där stammen lämnar huset så struntar själv i spolbrunnar.
Fördel med dagens tex Purus brunnar med urtagbara vattenlås är att man lätt kommer åt med en spolslang från golvbrunnen vilket får mig att tänka att specifika spolbrunnar kan vara lite överflödiga.

[bild]
Lite min tanke, att sätta en vanlig golvbrunn med bottenanslutning istället för en traditionell spolbrunn, fördelen med en större spolbrunn är väl att en del hinner samlas i den innan det svämmar över i rummet, å andra sidan så tittar man sällan i brunnen. Men för att ansluta brunnen behöver jag ett t-kors och hittar inte något t-kors som är godkänt för ingjutning, hittar massor som är godkända för mark och inomhus men inga har märkningen BD.

Det kommer att sitta samma lösning som du har på rören som går ner i golvet både från båda toaletterna samt från köket.

Så hör ser det ut just nu

Jag handlade alla min rördelar från DAHL, tillverkaren är Wafix och godkänd för ingjutning.

Produktblad för gråa Wafix PP-rördelar från DAHL med olika mått och 45 graders vinkel, godkända för ingjutning.
Skapa konto

• Gilla
Jens Germundsjö
  • Laddar…
J Jens Germundsjö skrev:
[video]

Lite min tanke, att sätta en vanlig golvbrunn med bottenanslutning istället för en traditionell spolbrunn, fördelen med en större spolbrunn är väl att en del hinner samlas i den innan det svämmar över i rummet, å andra sidan så tittar man sällan i brunnen. Men för att ansluta brunnen behöver jag ett t-kors och hittar inte något t-kors som är godkänt för ingjutning, hittar massor som är godkända för mark och inomhus men inga har märkningen BD.

Det kommer att sitta samma lösning som du har på rören som går ner i golvet både från båda toaletterna samt från köket.
Nackdelen är ju att en vanlig golvbrunn torkar ut över tid och lukt kan sprida sig. Spolbrunn eller inte, jag räknar med att om det blir stopp så svämmar det ur brunnarna där jag har tätskikt. Spola kan man då göra i stigarna eller i brunnarna om det problemet uppstår.
Jag hade en spolbrunn när jag rev ut hela mitt system men valde som sagt att skrota det helt och bara köra golvbrunnar (3stycken) och de två "luckorna" på stigare.
Alternativet är ju ett 110 rör med plugg lätt nedsänkt i golvet med ett brunnslock över!?

slacker slacker skrev:
Nackdelen är ju att en vanlig golvbrunn torkar ut över tid och lukt kan sprida sig. Spolbrunn eller inte, jag räknar med att om det blir stopp så svämmar det ur brunnarna där jag har tätskikt. Spola kan man då göra i stigarna eller i brunnarna om det problemet uppstår.
Jag hade en spolbrunn när jag rev ut hela mitt system men valde som sagt att skrota det helt och bara köra golvbrunnar (3stycken) och de två "luckorna" på stigare.
Alternativet är ju ett 110 rör med plugg lätt nedsänkt i golvet med ett brunnslock över!?
Blir nog dubbla golvbrunnar och den som kommer fungera som spolbrunn får man väl spola ur då och då om det luktar. Det kan jag nog ta. Känns smidigare och framförallt snyggare med en golvbrunn än ett brunnslock över, även lite enklare att bygga in samt billigare.

J Jens Germundsjö skrev:
[video]

Så hör ser det ut just nu
Jag körde även med samma lösning på det rör som stigande hos mig.

Men vid utloppet satte jag ett T rör (110 mm) på utloppet, och lät det gå upp och ha en Purusbrunn med lopp rakt ned.

Dels så blir det vattenskada i det rummet så rinner det ju direkt ned mot avlopp rakt ut.

Men mest för o kunna rensa, tar jag loss vattenlåset för Purusbrunnen, så ser jag ned via T röret och ser hur vattnet forsar på. Samt kan köra ned en rensslang antingen utåt, eller in.

Får någon gång då o då fylla på med vatten i purusbrunnen, men man kan ju sätta luktstopp där om man vill. Det var mer än en halvmeter i nivåskillnad mellan avlopp ut, och vart betonggolvets övre del är, så det blev smidigare att lösa det så.

Har även Purusbrunnar längre upp, så mkt enkelt varsom att köra ned rensslangar/rensband och sedan ser man ifrån brunnen vid utloppet om man kommer igenom.

Bara köpt något avloppsrör ifrån Biltema, men lämnat tillbaka. Sågade i ett, och tyckte kvaliten var sådär.
Utan köpte ifrån en rörfirma lokalt med OK priser, fick ta på mig mer än som behövdes, så kunde jag veckan efteråt lämna tillbaka och behövde bara betala vad som gått åt. Pris blev då c.a 20 procent dyrare än om jag köpt det på byggmax, men fick massor med råd och tips värda långt mer än det....

Fick fixa extra luftningsrör grårör en söndag, köpte någon ifrån Byggmax, någon ifrån jemofix, och attans vad enklare kvaliten var när man sågade i dem, eller hur gummitätningen var, det jag fick ifrån rörfirman verkade klart bättre.

(Men hoppas Biltemas kvalite räcker, jag tyckte någon tusenlapp till men slippa risken att bila upp igen övervägde :) )

S sinclairhacker skrev:
Jag körde även med samma lösning på det rör som stigande hos mig.

Men vid utloppet satte jag ett T rör (110 mm) på utloppet, och lät det gå upp och ha en Purusbrunn med lopp rakt ned.

Dels så blir det vattenskada i det rummet så rinner det ju direkt ned mot avlopp rakt ut.

Men mest för o kunna rensa, tar jag loss vattenlåset för Purusbrunnen, så ser jag ned via T röret och ser hur vattnet forsar på. Samt kan köra ned en rensslang antingen utåt, eller in.

Får någon gång då o då fylla på med vatten i purusbrunnen, men man kan ju sätta luktstopp där om man vill. Det var mer än en halvmeter i nivåskillnad mellan avlopp ut, och vart betonggolvets övre del är, så det blev smidigare att lösa det så.

Har även Purusbrunnar längre upp, så mkt enkelt varsom att köra ned rensslangar/rensband och sedan ser man ifrån brunnen vid utloppet om man kommer igenom.

Bara köpt något avloppsrör ifrån Biltema, men lämnat tillbaka. Sågade i ett, och tyckte kvaliten var sådär.
Utan köpte ifrån en rörfirma lokalt med OK priser, fick ta på mig mer än som behövdes, så kunde jag veckan efteråt lämna tillbaka och behövde bara betala vad som gått åt. Pris blev då c.a 20 procent dyrare än om jag köpt det på byggmax, men fick massor med råd och tips värda långt mer än det....

Fick fixa extra luftningsrör grårör en söndag, köpte någon ifrån Byggmax, någon ifrån jemofix, och attans vad enklare kvaliten var när man sågade i dem, eller hur gummitätningen var, det jag fick ifrån rörfirman verkade klart bättre.

(Men hoppas Biltemas kvalite räcker, jag tyckte någon tusenlapp till men slippa risken att bila upp igen övervägde :) )

Tack för input.

Gällande biltema så har jag bara hört positivt så får väl sen se hur det är att montera, har inga annat att jämföra med (kanske lika bra).

Fortsätter med frågorna här.
Sitter nu och kikar på övergångskopplingar mellan gjutjärn och plast, de biltema har är sjukt lika ferncokopplingarna många säljer fast till 1/4 av priset. Borde jag ändå köpa de dyrare och i sånna fall varför? Finns det inte en risk att det kommer att fastna papper och bli stop i skarven som blir mellan rören med en sån övergång?

Jag vågade mig på biltemas kopplingar.
De tillverkas av allgain och känns rejäla.
http://www.allgain.com.tw/product/13357.html

Det är ju klart att det blir en liten kant, men det borde väl bli samma för fernco.
Ställ upp dina WC på full spolning även på lilla knappen så är du tryggare. Vi har gott om vatten på de flesta håll i Sverige.

• Gilla
Jens Germundsjö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.