I
Om ni har en äldre skåpinredning med pinngångjärn med avbrutna sådana, går det lätt att sätta dit nya gångjärn i bef. hål om ni gör så här:

Borra med 3 mm borr i mitten av den fastsittande avbrutna delen/skruven och använd en skruvutdragare för att få bort den fastsittande skruven (på de formgjutna gångjärnen är det oftast delen i skåpstommen som bryts av).

Skulle det inte funka med en skruvutdragare, borra då bort den fastsittande skruven med ett 5,5 borr. Se sen till att ni fått med hela skruven ut och peta i nödfall med en syl bort resterna i hålet.

Borra sen upp hålet med ett 8 mm borr så att ni får plats med två 8 mm träpluggar i rad på djupet, den siste ska dock inte ända in. (Lämpligt djup 55 mm.) Sätt på lim och kläm i pluggarna. Låt härda.

Såga av den plugg som sticker ut. Borra sen med ett 5 mm borr nytt hål för skruven i pluggen. Skruva dit ett nytt pinngångjärn och häng upp skåpluckan. Justera alla tre gångjärnen så att de är lika långt inne/ute, både när luckan är stängd och öppen i 90 graders vinkel (det är oftast den justeringen som inte är gjord, som är orsak till att gångjärnen bryts av).

Att plugga det gamla hålet (i stommen) och skruva dit nya pinngångjärn av moderna och säkrare sort (ej helgjutna, utan bestående av en stålskruv som är böjd 90 grader i stommen och en del i skåpluckan som består av två delar, en formpressad plåthylsa pånitad på en stålskruv) går oxå att göra med samma metod. (Skruvhålen ska där hamna centriskt mitt emot varandra.)

Någon som vet vad som är fel när pinngångjärnen går av hela tiden?!

Edit: nu ser jag orsaken, jag har nyss byt ut samtliga gångjärn på skafferidörren, jag satte t o m en extra gångjärn så att det fanns 4st. totalt, nu så har två stycken gått av.

När jag monterade ditt dom nya så hade jag svårt att få gängorna att nypa i dom nyborrade hål enligt ovan, då fick jag hammra skruvarna på plats, finns det några alternativ till pinngångjärn utan att behöva byta hela köket?

Redigerat:
  • Gilla
Börje 51
  • Laddar…
Bästa sättet är nog att göra om jobbet från början, borra hål igen, nya pluggar och sedan kolla så du använder rätt dimension på borret så det precis täcker kärnan på gångjärnet och du ser gängorna. Sedan är det bara att justera in gångjärnen ordentligt.

Då du spikat in de gamla är de nog svåra att justera in, eller så sitter de snett i sidled jämfört med dörren och då får du spänningar som varierar varje gång du öppnar och stänger skafferidörren med följd att gångjärnen brister av materialutmattning.

En rätt justerad dörr glider lätt utan motstånd, det brukar gå att känna om den "tar emot" när gångjärnen inte sitter rätt.

ok, gör om gör rätt får det väl bli, förstod att justering med hammare var inte det bästa, kanske hade fel borr, tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.