Hej
Jag renoverar min nyinköpta lägenhet och har ett elände till vägg i vardagsrummet som jag inte riktigt vet hur jag ska få till. Det är en målad vävtapet som jag vill få bort.
Här är ena långsidan av rummet. Det ligger en våd renoveringstapet som jag försökte fästa med vävlim på väggen men det fäste inte för fem öre. Hade dessutom ganska mycket lim på väggen.
Tar man bort tapeten blir det väldigt mycket pappersrester kvar på väggen. Detta testade jag att göra i ett hörn. Detta testade jag sedan att spackla på (efter lite slarvig slipning):
Eftersom alternativet renoveringstapet på den målade vävtapeten inte fungerade undrar jag vad som är det lättaste alternativet för att få ett okej resultat? Jag flyttar in om drygt en månad och ska även skruva ihop ett kök under den tiden
Vad tror ni om att bredspackla direkt på målade väven? Eller behöver jag ta bort tapeten i hela rummet och slipa bort pappersresterna och sedan bredspackla eller lägga renoveringstapet på det? För antar att resultatet inte blir okej av att lägga renoveringstapet direkt på pappersluddet om jag tar bort vävtapeten
Närbild på tapeten:
Jag renoverar min nyinköpta lägenhet och har ett elände till vägg i vardagsrummet som jag inte riktigt vet hur jag ska få till. Det är en målad vävtapet som jag vill få bort.
Här är ena långsidan av rummet. Det ligger en våd renoveringstapet som jag försökte fästa med vävlim på väggen men det fäste inte för fem öre. Hade dessutom ganska mycket lim på väggen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar man bort tapeten blir det väldigt mycket pappersrester kvar på väggen. Detta testade jag att göra i ett hörn. Detta testade jag sedan att spackla på (efter lite slarvig slipning):

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Eftersom alternativet renoveringstapet på den målade vävtapeten inte fungerade undrar jag vad som är det lättaste alternativet för att få ett okej resultat? Jag flyttar in om drygt en månad och ska även skruva ihop ett kök under den tiden
Vad tror ni om att bredspackla direkt på målade väven? Eller behöver jag ta bort tapeten i hela rummet och slipa bort pappersresterna och sedan bredspackla eller lägga renoveringstapet på det? För antar att resultatet inte blir okej av att lägga renoveringstapet direkt på pappersluddet om jag tar bort vävtapeten
Närbild på tapeten:

Logga in
Skapa konto
Ja jag tyckte att jag smetade på ganska bra med lim men kanske behövs mycket mer än så pga strukturen på tapeten. Jag köpte easy cover på k-rauta och han jag frågade sa att vävlim skulle fungera. Men sedan såg jag på easy covers sida att de rekommenderade non woven-lim. Men läste i efterhand att limmen är liknande och det funkat med vävlim för mångadavveno1 skrev:
Jag tog in en hantverkare som fick bredspackla hela vardagsrummet istället. Han spacklade direkt på vävtapeten. I andra rum fick jag stryka på Sigma Primer eftersom jag hade papperstapet där och då blir det massa bubblor vid spackling/målning. Alla jag kollade med tyckte att renoveringstapet bara är en dyr och dålig lösning som dessutom inte blir helt slätt.F Frallses skrev:
Okej! Jag ska ge mig på och försöka bredspackla ett rum imorgon, har precis rivit ner vävtapet och lagt ett lager tapetgrund. Tack för svarV victor054 skrev:Jag tog in en hantverkare som fick bredspackla hela vardagsrummet istället. Han spacklade direkt på vävtapeten. I andra rum fick jag stryka på Sigma Primer eftersom jag hade papperstapet där och då blir det massa bubblor vid spackling/målning. Alla jag kollade med tyckte att renoveringstapet bara är en dyr och dålig lösning som dessutom inte blir helt slätt.
Ingen fara, kör hårtF Frallses skrev:
Den primern jag använde var riktigt bra. Hade väldigt mycket lös pappersludd på ett annat ställe som var värre än under vävtapeten som man ser på en bild i orginalposten. Körde en vända med primern och då blev de hårt och de va bara att pilla bort det värsta med en spackelspade. Sen körde jag en vända till med primern och det gick det hur bra som helst att spackla.
Många lägger rätt mycket tid på att ånga/skrapa bort allt pappersludd men det är väldigt tidskrävande och slitsamt.
Okej! Ska helt klart ta mig en titt på en sådan primer! Ja, jag har fått det intrycket av att folk lägger en jäkla massa tid på diverse metoder för att få ner ”rester”. En annan har inte riktigt det tålamodetV victor054 skrev:Ingen fara, kör hårt
Den primern jag använde var riktigt bra. Hade väldigt mycket lös pappersludd på ett annat ställe som var värre än under vävtapeten som man ser på en bild i orginalposten. Körde en vända med primern och då blev de hårt och de va bara att pilla bort det värsta med en spackelspade. Sen körde jag en vända till med primern och det gick det hur bra som helst att spackla.
Många lägger rätt mycket tid på att ånga/skrapa bort allt pappersludd men det är väldigt tidskrävande och slitsamt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Strukturtapet - Bredspackla eller renoveringstapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla eller renoveringstapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla eller renoveringstapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla eller renoveringstapet på gladfiberväv?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla eller renoveringstapet?
Färg, Måla & Tapetsera