Hej
Jag renoverar min nyinköpta lägenhet och har ett elände till vägg i vardagsrummet som jag inte riktigt vet hur jag ska få till. Det är en målad vävtapet som jag vill få bort.
Här är ena långsidan av rummet. Det ligger en våd renoveringstapet som jag försökte fästa med vävlim på väggen men det fäste inte för fem öre. Hade dessutom ganska mycket lim på väggen.
Vägg med ojämna färgskiftningar och en rulle tapet på golvet i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar man bort tapeten blir det väldigt mycket pappersrester kvar på väggen. Detta testade jag att göra i ett hörn. Detta testade jag sedan att spackla på (efter lite slarvig slipning):
Väggavsnitt med delvis borttaget tapetlager som avslöjar gul färg och underliggande puts.
Skapa konto

Vägg med borttaget tapetlager som avslöjar underliggande spackel och limrester.
Skapa konto

Eftersom alternativet renoveringstapet på den målade vävtapeten inte fungerade undrar jag vad som är det lättaste alternativet för att få ett okej resultat? Jag flyttar in om drygt en månad och ska även skruva ihop ett kök under den tiden :)

Vad tror ni om att bredspackla direkt på målade väven? Eller behöver jag ta bort tapeten i hela rummet och slipa bort pappersresterna och sedan bredspackla eller lägga renoveringstapet på det? För antar att resultatet inte blir okej av att lägga renoveringstapet direkt på pappersluddet om jag tar bort vävtapeten :)

Närbild på tapeten:
Texturerad betongvägg med horisontella linjer och skuggspel.
Skapa konto

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Mer lim.
Och förskär renoveringtapeten och lägg ut bitarna på golvet med några brädor över sig en dag innan så rullar dom inte ihop sig.

davveno1 davveno1 skrev:
Mer lim.
Och förskär renoveringtapeten och lägg ut bitarna på golvet med några brädor över sig en dag innan så rullar dom inte ihop sig.
Ja jag tyckte att jag smetade på ganska bra med lim men kanske behövs mycket mer än så pga strukturen på tapeten. Jag köpte easy cover på k-rauta och han jag frågade sa att vävlim skulle fungera. Men sedan såg jag på easy covers sida att de rekommenderade non woven-lim. Men läste i efterhand att limmen är liknande och det funkat med vävlim för många

Hur löste du det? Håller på med ett rum just nu med vävtapet

F Frallses skrev:
Hur löste du det? Håller på med ett rum just nu med vävtapet
Jag tog in en hantverkare som fick bredspackla hela vardagsrummet istället. Han spacklade direkt på vävtapeten. I andra rum fick jag stryka på Sigma Primer eftersom jag hade papperstapet där och då blir det massa bubblor vid spackling/målning. Alla jag kollade med tyckte att renoveringstapet bara är en dyr och dålig lösning som dessutom inte blir helt slätt.

V victor054 skrev:
Jag tog in en hantverkare som fick bredspackla hela vardagsrummet istället. Han spacklade direkt på vävtapeten. I andra rum fick jag stryka på Sigma Primer eftersom jag hade papperstapet där och då blir det massa bubblor vid spackling/målning. Alla jag kollade med tyckte att renoveringstapet bara är en dyr och dålig lösning som dessutom inte blir helt slätt.
Okej! Jag ska ge mig på och försöka bredspackla ett rum imorgon, har precis rivit ner vävtapet och lagt ett lager tapetgrund. Tack för svar :)

F Frallses skrev:
Okej! Jag ska ge mig på och försöka bredspackla ett rum imorgon, har precis rivit ner vävtapet och lagt ett lager tapetgrund. Tack för svar :)
Ingen fara, kör hårt :)
Den primern jag använde var riktigt bra. Hade väldigt mycket lös pappersludd på ett annat ställe som var värre än under vävtapeten som man ser på en bild i orginalposten. Körde en vända med primern och då blev de hårt och de va bara att pilla bort det värsta med en spackelspade. Sen körde jag en vända till med primern och det gick det hur bra som helst att spackla.
Många lägger rätt mycket tid på att ånga/skrapa bort allt pappersludd men det är väldigt tidskrävande och slitsamt.

• Gilla
tommyschyman
  • Laddar…
V victor054 skrev:
Ingen fara, kör hårt :)
Den primern jag använde var riktigt bra. Hade väldigt mycket lös pappersludd på ett annat ställe som var värre än under vävtapeten som man ser på en bild i orginalposten. Körde en vända med primern och då blev de hårt och de va bara att pilla bort det värsta med en spackelspade. Sen körde jag en vända till med primern och det gick det hur bra som helst att spackla.
Många lägger rätt mycket tid på att ånga/skrapa bort allt pappersludd men det är väldigt tidskrävande och slitsamt.
Okej! Ska helt klart ta mig en titt på en sådan primer! Ja, jag har fått det intrycket av att folk lägger en jäkla massa tid på diverse metoder för att få ner ”rester”. En annan har inte riktigt det tålamodet :cool:

• Gilla
victor054
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.