Byggahus.se

Renoveringshjälp källarrum med pelare

1. S
    Medlem · 1 inlägg

Simeon Frid

Medlem
    Jag ska till att renovera ett av rummen i källaren (som är inredd, isolerad och fuktfri boyta), framför allt vill jag bli av med den förskräckliga glasfibertapeten/vävtapeten som sitter på väggarna. Det sitter också en liknande vävtapet i taket, dock med ett annat mönster. Här kommer bilder på rummet:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20140801_084258.jpg

PANO_20140801_084542.jpg

PANO_20140801_084639.jpg

Okej, så nu har jag dryftat ett par alternativ.

Det första alternativet är också det enklaste och dyraste, nämligen att köpa panel. Kostnaden för renoveringen skulle då bli ca 25 tkr har jag räknat ut. Det gjorde att jag räknade bort alternativet, när jag istället fick tips om råspont. Att själv måla råspont och sätta upp på både väggar och tak, landar på ca 15 tkr vilket är lämpligare. I dessa siffror har jag förutom virke räknat med även färg, reglar, dyckert och så vidare.

Sedan läser jag mycket om att det ska gå att dels ta bort vävtapeten, dels måla den. Jag är inte riktigt med på varför jag skulle måla den - strukturen är väl kvar och skiner igenom ändå...? Ändå tipsas det lite här och där om enbart målning. Men det måste väl i så fall kombineras med bredspackling, vilket nämns här: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/124279-vad-ar-detta-sorts-vaggbekladnad-tapet.html

Eller finns det någon färg som kan "täppa igen" strukturen som jag inte känner till? Jag läser också om "renoveringstapet" som kan göra samma jobb - vilket blir billigast förutsatt att jag skulle köpa spacklingen av en målare?

Det jag också läser om är att ta bort vävtapeten. Men det känns inte som ett bra alternativ - jag vet inte vad som finns därunder (huset byggdes 1934). Hojta gärna till om ni tycker att jag borde överväga att ta bort vävtapeten (och i så fall vilken fördel ger det?).

Så, vad är det jag behöver hjälp med egentligen? Jo. Förutom att allmäna kommentarer är välkomna om att jag tänker rätt, så är min första fråga:

Hur tror ni att resultatet rent estetiskt blir, med råspont jämfört med att spackla och måla/tapetsera? En faktor som spelar in här, är att det är lågt i tak. Så oavsett om det är tapet eller råspont, så kanske det skall läggas så att det bildas vertikala linjer? Det borde väl göra att det känns högre?

Fråga nummer två är ifall ni har kommentar på att välja spackling på tapeten gentemot att sätta upp renoveringstapet (t.ex. Easy Cover eller liknande). Blir det billigare eller bättre att anlita en målare för bredspackling, vs att köpa alla längder som krävs? Det handlar om ca 40 m² golv-/takyta och ca 60 m² väggyta.

Sedan undrar jag också om någon har sett ett liknande renoveringsobjekt någonstans, att hämta inspiration ifrån. Det vill säga ett rum som är litet men har en pelare i mitten. Förutsättningarna är ganska dåliga känns det som, så det hade varit intressant att se om man kan göra något bra om man går "all-in" :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.