Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Renoveringsfusk, eventuell Asbest och besvärande lukt.

1. RickardM92
    Medlem · 3 inlägg

RickardM92

Medlem
    Hej där på alla er hemmafixare!

Jag har nu varit i en otroligt påfrestande konflikt med min allmännyttiga hyresvärd i snart 3 års tid till följd utav problem med fukt och mögel i min lägenhet som sades vara nyrenoverad men dessvärre inte var någonting annat än en riktigt ful "fix and flip" där man enbart lagt nya golv över ruttna och mögliga spånskivor.

Efter många omständigheter och med hjälp av kommunens Miljöenhet fick jag dem däremot att tillsist genomföra en MVOC-analys efter att ingen av deras indikationsmätningar kunde visa på någon fukt varvid dom då försökte dumförklara mig genom att säga att då det inte fanns någon fukt så kunde det inte heller finnas något mögel.

Men då det luktade starkt av mögel i så gott som hela lägenheten vägrade jag låta dem smita undan sitt ansvar med en så korkad bortförklaring, särskilt med tanke på att det i badrummet var rödmögel både längs med golvet & på väggarna vid inflyttningen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    mögel badrum 1.jpg
    mögel badrum 2.jpg
    mögel badrum 3.jpg
    mögel badrum 4.jpg

Tydligen hade det varit en tidigare vattenskada/översvämning i badrummet som ledde till att dem då renoverat i lägenheten. Men istället för att göra som dom säger att dem gör vid vattenskador så hade dom enbart plockat ca 70 cm av sanden och bjälklaget utanför badrumsdörren för att sedan bara rakt på betongen slänga dit ett par nya reglar och lägga nytt golv över det vilket i sin tur ledde till att det uppstod en nivåskillnad mellan de båda bjälklagen som man då från första början försökt skylla på att sanden skulle ha flyttat på sig.

hall 1.jpg

Värt att tillägga är att byggnaden är ifrån -71 och att man aldrig genomfört någon som helst inventering av byggnadsmaterialet innan man bara börjat kapa i väggar och riva i lägenheten, inte heller använde sig saneringsfirman (vid namn Stahrebolaget) av några som helst avskärmningar mellan rummen för att skydda mina tillbehörligheter eller ventilationssystemet från att bli kontaminerat av mögelsporer, sand, eller övrigt byggdamm.

kök 1.jpg
    kök 2.jpg

Dessutom finner jag det obegripligt varför man inte från första början tog hit en sugbil för att suga ut sanden ur både hallen, köket och sovrummet utan enbart använde sig utav de för att få bort sanden i sovrummet. Anledningen till varför sovrum, hall & kök revs ut var på p.g.a att materialprover man tagit på sanden visade på förhöjda värden av både Aspergillus Versicolor samt Penicilium Crysogenum i alla dessa prover.

Nu är det snart så att det gått två år sedan denna "renovering/sanering" genomfördes och problemen kvarstår fortfarande, däremot luktar det långt ifrån lika mycket mögel i lägenheten numera men det kommer fortfarande vindpustar då och då särskilt i mitt vardagsrum då man aldrig brydde sig om det rummet.

Dessvärre har det det nu däremot börjat komma en mycket starkt sötaktig och stickande lukt som är allra värst i sovrummet där man har lagt en ny linoleummatta. Någonting som jag tror beror på att man inte har väntat tillräckligt länge mellan de att man flytit de nya golven i lägenheten fram tills dess att man gjort ytbeläggningen.

Läser man dessutom igenom produktinformationen för det golvbruk man har använt sig utav som är av typen Weber.floor 130 Core så är torktiden för upp till 80mm skikt 5 dygn och för 100mm 7 dygn men här väntade man enbart 3 dagar innan man la dit nya golv och då skiktet varit mellan 80-100mm i så gott som hela lägenheten har man ju alltså inte väntat tillräckligt länge innan ytbeläggningen genomfördes.

Därför misstänker jag att doften som kommer ifrån sovrummet nu beror på förtvålning av limmet man har använt sig utav då man lagt in den nya linoleummattan i sovrummet. Utöver detta så har lägenheten även drabbats av någon sorts häxsot som är omöjligt att bli utav med. Oavsett hur mycket jag än dammsuger, våttorkar eller städar i allmänt så blir jag fan aldrig utav med det här jävla dammet.

Lika fort som jag har torkat av en yta så kan man nästan ge sig fan på att det kommit tillbaka efter bara några timmar igen och vi ska inte tala om att min luftrenare har käkat 3st HEPA filter på ca 1½ års tid, då dessa filter ska hålla i minst ett år innan de ska behöva bytas ut.

Lika så är jag orolig över att väggarna man har kapat i innehåller Asbest vilket är någonting som Stahrebolaget vill hävda inte är fallet, men jag har då aldrig sett gipsskivor som har fibrer tunna som hårstrån i sig och med tanke på att dem inte brytt sig det minsta om att i övrigt skärma av lägenheten under arbetet tillsammans med de faktum att man påstår sig ha genomfört RF mätningar i betongen innan man flutit de nya golven men jag såg då aldrig skymten utav ett endaste borrhål någonstans i hela lägenheten.

20210401_082633_resized.jpg

Vad tror ni att de kan vara för material, för inte är det väl vanligt gips iaf eller inbillar jag mig bara? Samt vad har ni för tips på vad tusan man kan göra för att på något vis komma till bukt med det här då min hyresvärd vägrar att stå för några utav de skador som den här skiten orsakat både mig och mina ägodelar.

Dom har erbjudit mig förtur i bostadskön men i övrigt tänker dom inte kompensera mig för någonting vilket föranlett till att dom nu dragit tillbaka sitt löfte om förtur i bostadskön efter de att jag sagt att jag kommer ta hela skiten upp till Hyresnämnden om så ska behövas. Länsstyrelsen har redan dom efter min överklagan av Miljönämndens beslut att avskriva ärendet valt att gå på min linje och åter skicka tillbaka hela ärendet för vidare handläggning då det under tiden framkommit nya uppgifter i form utav en ny MVOC jag låtit OCAB genomföra som denna gången visade på ännu högre emissionsvärden än vad som överhuvudtaget fanns innan renoveringen, och då togs denna luftanalysen ca 1½ år efter att renoveringen blivit klar.

Redigerat 1 apr 2021 11:42
    • Laddar…
  2. S
    Besserwisser · Stockholm · 290 inlägg

stugan_i_skogen

Besserwisser
    Om det är en hyresrätt så borde det självklara valet vara att flytta istället för strida. Inte så konstigt att de drog tillbaka erbjudandet om förtur!

3. RickardM92
    Medlem · 3 inlägg

RickardM92

Medlem
    Ja, visst att det är en hyresrätt. Dessvärre är det inte så lätt att bara flytta hux flux, först måste man hitta en lägenhet man har råd med och sen måste man oftast ha stått tillräckligt länge i bostadskö för att överhuvudtaget kunna få en ny hyresrätt så vida man inte har tur och hittar någon privat hyresvärd utan kösystem.

Men du tycker alltså att jag bara ska strunta fullständigt i att jag har blivit blåst på denna lägenheten av kommunens egna allmännyttiga bolag och dessutom finna mig i att ha betalat dem över närmare 100,000 SEK för mycket i hyra baserat på de avdrag dem givit mig (vilket var 35% nedsatt hyra i 3 månader) då felet har funnits här ända sedan dess att jag flyttade in särskilt då Jordabalken är ganska så tydlig i sitt 12 kap, 11§ 3-4 stycket?

Och då har vi inte ens räknat in de materiella skador som dom orsakat mig här i lägenheten tillsammans med de fysiska besvär jag fått till följd av den exponering jag blivit utsatt för här i lägenheten så som astmatiska besvär med kronisk rinit och de faktum att jag även utvecklat allergier som jag tidigare inte haft?

I samband med att jag flyttade hit köpte jag nämligen nya möbler å inredning till hela lägenheten också vilket jag säkerligen lagt runt 100,000:- på bara i sig.

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 586 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det är i vart fall ingen asbest i gipsskivorna så just det behöver du inte oroa dig för. Det ser ut som helt vanligt gips.

I övrigt tycker jag du ska anmäla det hela till hyresnämnden så du får en objektiv bedömning och sedan kan gå vidare. Oavsett utslag så bör du definitivt leta annan lägenhet.

Hoppas det löser sig till det bästa.

• Laddar…
  5. RickardM92
    Medlem · 3 inlägg

RickardM92

Medlem
    Håller också tummarna för att det löser sig snart, är dessa väggar också utav gips då eller? Tycker det ser ut som någon sorts armering eller liknande där längst ner på den och en bekant till mig som själv jobbar med just sanering av asbest har sagt att det med ganska så stor sannolikhet kan röra sig om asbest.

94627683_587219788551779_1842806639481061376_n.jpg

Förhoppningsvis så är det ju inte det, men oron sitter liksom kvar.

6. C
    Medlem · 66 inlägg

CarlC89

Medlem
    Håret du ser i gipsen är Plast eller glasfiber.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.