Byggahus.se
Felsöker farsans gamla POF 500A (90-tals fräs). Knappt använd, den avmonterbara fräsfoten och sidanhållet ser helt nya ut.

Den fungerade enligt honom när han provstartade den för någon månad sedan, men sedan inte alls.

Felsökningen har genererat ett par frågor, eftersom jag bara hittat skador och ingen orsak.
1: Det som orsakat den fysiska skadan på fräsen, det borde väl kvarstå och förstöra eventuella reparationer?

2: Vad katten kan ha orsakat det? En knappt använd fräs som legat i ~25 år.. alla lager såg fina ut och gled lätt.

3: Om man nu vill laga elen, kan man då koppla förbi dämpningskondensatorn på bilden som jag dömt ut som oreparerbar? (Känns sådär för 200kr för ny från England)

4: Ska jag skippa det dyrare multiverktyget jag tänkt köpa och istället köpa en fräs och multiverktyg för samma pris men meec-märkta? :)

• Hand håller en gammal POF 500A fräs med synliga sladdar och skador på dämpningskondensatorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dämpningskondensator med fysisk skada från en POF 500A fräs.
    Skapa konto
Filterkondersator har jag tagit ur ibland när det inte funkar.
Det funkar utan. Elförbrukningen kommer att öka lite men det är så lite och så kommer du andvända den lite så...

• Gilla
F_man
  • Laddar…
D Melb skrev:
Filterkondersator har jag tagit ur ibland när det inte funkar.
Det funkar utan. Elförbrukningen kommer att öka lite men det är så lite och så kommer du andvända den lite så...
Vill genuint tacka för din lösning, så enkelt och fräsen fungerar finfint nu. Du har sparat mig en massa pengar och en hel del tid!

• Reparerad Bosch POF 500A fräs med öppet kapsel och synliga ledningar på ett golv.
    Skapa konto
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.