Byggahus.se

renoveringsfirma gjort fel, vad göra??

1. Peppekrim
    Medlem Nivå 4
    Hej! Jag har anlitat en renoveringsfirma att renovera mitt badrum, men jag tycker dom har gjort fel och dom menar på att det inte finns mycket att göra åt felet.
    Golvet tandar en väldigt massa på vissa plattor även fast alla kakelplattor är lika tjocka, och mellan toalett och vask så har dom skurit ut en bit av en marmorplatta och "limmat" fast den för rören ska kunna passa, och den är även sned vilket är det första man ser när man kommer in i badrummet.
    Vad kan jag som privat konsument göra? Dom ska bli klara enligt beräkningen denna fredagen men jag är inte alls nöjd med hur dom avslutat ovanstående ting.
    Ska jag reklamera det? Vägra betala fakturan och kräva att dom får "hugga" upp några kakelplattor och rätta till det?

Kan hända att jag lagt detta i fel kategori.

Tacksam för hjälp!

2. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare · Nivå 8
    Det kan inte ens kallas anatörmässigt

3. Z
    Medlem Nivå 3
    Tyvärr, men det där ser fruktansvärt ut. Betala inte en enda krona innan allt är korrekt utfört.

4. Needas
    Renoverare · Nivå 12
    Golvet ser ju ut att vara lagt av någon som inte behärskar plattsättning!
    Varför har firman inte dragit om rören om dom ändå har renoverat hela utrymmet?
    Prata med dom och beskriv det du inte är nöjd med, bestrid fakturan skriftligt och håll inne på betalningen tills det är åtgärdat.
    Har jag rätt när jag påstår att det är en "Allservice" firma?

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 9
    Helt galet! De klarar knappast av att rätta till de om det där vad de fick till första gången.

6. Peppekrim
    Medlem Nivå 4
    hur bestrider jag en faktura skriftligt?

• Laddar…
  7. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Usch så fult, hoppas det löser sig.

8. Bästa svaret

Bösahus
    Medlem · Nivå 6
    Börja med att yttra dina synpunkter, skriftligen är ju bra för då får du deras svar också. Vill dom inte göra så som du vill ha det, håll inne pengarna.

Kommunens konsumentvägledare är bra att ha kontakt med innan grabbarna med klinkersågen säger att de blir inkassokrav och annat trams.

Dom ska göra rätt för att få betalt, en ganska rimlig princip.

9. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare · Nivå 8
    Det tråkiga är att dom antagligen har rätt att försöka åtgärda det. Under tiden får du va utan badrum, vem vet hur länge. :thinking:

10. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    Mitt första klinkergolv jag la var bättre än det där. Så ja. Amatörmässigt.

Men att de inte bytt ut rören när de har öppet ändå. Det blir ju mycket snyggare med en inspektionslucka och helt nya rör i de synliga områdena.

11. mattiande
    Medlem Nivå 1
    Vad är ens en renoveringfirma? Såg inte okej ut någonstans.. Hoppas det löser sig!

• Laddar…
  12. H
    Medlem · Nivå 4
    De va nog en billig alltjänstare

• Laddar…
  13. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Jag undrar varför inte du TS själv visar dina hantverkare hur man sätter dit en hel väggplatta utan ett hak när man har kvar de befintliga inkommande rören genom väggen... :thinking:;)

Det är nämligen inte alltid möjligt att byta ut de inkommande rören, så utan mer fakta kan man inte bara säga att "så skulle man gjort".
    Ni kanske inte ens diskuterat olika lösningar med hantverkaren ?
    Ni kanske bara ville ha den billigaste lösningen ?
    Hantverkaren körde kanske bara på den enklaste vägen utan att erbjuda valmöjligheter ?

Golvet är ju en katastrof ! :sick::lying:

14. T
    Allvetare · Nivå 14
    Oj, här var fackeltåget på gång för fullt......

Som sagt, inget fel på håltagningen på väggplattan, finns ju ingen annan möjlighet att lösa det på i ditt fall.

Man besiktar aldrig ett golv eller väggar för den delen i släpljus på så nära håll, trams. Inte ens världens bästa plattsättare kan få rektifierade plattor utan en enda lilla skugga med släpljus. Hur känns det när man drar foten över golvet eller kollar på det i vanligt ljus/dagsljus?

15. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15

Jag instämmer med din skrift om rektifierade plattor och visst skulle det varit intressant att se med normalljus.
    Dock tycker jag det ser lite väl ojämnt ut tyvärr... :oops: