Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Renovering tak - byte från Takshingel till Takplåt och färg krävs byggnadslov?

1. zombieboy
    Medlem · Värmland · 91 inlägg

zombieboy

Medlem
    Hej

Ska renovera taket på en liten utbyggnad på 10 kvm som idag har svart takshingel.
    Tyvärr missade de som nybyggde utbyggnaden att sätta upp en fotplåt i taket, varför så här 30 år senare det blir lite "roligt" pyssel att lägga om råspont m.m. i taket.
    Vilka är för och nackdelarna mot byta t.ex. mot röd takplåt?
    kvm Priset är väl lite högre på plåt men med bara 10 kvm är det väl marginellt?
    Det regnar en hel del här men blir väldigt sällan mer än 30 cm snö.
    Jag kan tänka mig att takplåt gör att taket isolerar/luftar bättre iom en luftspalt som bildas under plåten mot taket?
    Behövs byggnadslov om man ändrar till plåt från schingel?
    Behövs byggnadslov om man ändrar färg på taket?
    Resten av taket på huset från 1940 har vanliga röda takpannor.
    Möjligt att man skulle lägga på takpannor men jag tror inte taket är dimensionerat riktigt för en sådan tyngd, och utbyggnaden har redan "satt sig" vill inte riskera extra tyngd.

Tack för idéer och svar!
    Per

2. Bästa svaret

G
    Medlem · 19 inlägg

g2p3ihr

Medlem
    Håller själv på att utforska liknande!
    Det jag landat är att man behöver bygglov för att byta färg och/eller material. Det kan kanske vara olika beroende på vars du bor, men gissar att det är relativt generellt.

Angående negativa aspekter med plåt så är det nog primärt kostnad och eventuellt även att det låter mer när det regnar. Smattrar och så. En uppsida enligt mig men nersida enligt många. Sen vet jag inte hur det påverkar bärighet ifall du i framtiden vill sätta solceller, inte kommit så långt i efterforskningarna själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.