Byggahus.se

Renovering suterrängplan

1. BjarneEnglund
    Medlem · 2 inlägg

BjarneEnglund

Medlem
    Jag är i full fart med att riva ut ett tidigare förråd med oisolerad platta och ska gjuta ny platta med vattenburen golvvärme. I utrymmet ska det byggas en toa (utan dusch eller badmöjlighet) en tvättstuga och ett sovrum.

Har lite frågeställningar som jag inte hittar något svar på efter några timmars sökande här på forumet och utanför.

Huset står på högsta punkt på ett berg med avrinning bort från huset. Har nästan grävt ut hela rummet och det är endast lite fukt i ena hörnet där inkommande vatten och avlopp kommer in/ut. (kommer där ha ca 30cm lecakulor) I övrigt snustorrt i hela utrymmet. Behöver jag ändå ett 10cm kapilärbrytande skikt eller går det att tumma lite på det? Kommer oavsett behöva spräcka bort några bergstoppar men blir betydligt mer annars. I det kapilärbrytande skiktet kommer jag även lägga ner ett dräneringsrör med diameter 93mm i förebyggande syfte om radonvärdena inte blir bättre. Haft 390bq/m3 på undervårningen och har då möjlighet att koppla på en fläkt/radonsug.

Förhoppningen är att ha 5-30 cm lecakulor (10-20mm), 20cm cellplast, 16mm golvvärmerör, armeringsmatta och därefter gjuta en 6cm platta. I tvättstugan blir det utöver plattan 2-3 cm flytspackel då jag behöver ha fall mot golvbrunn. Har förstått att rekomendadtionen är 10cm betong i plattan. Behövs det då alla bärande väggar redan står på berget och golvet endast ska bära belastningen från golvet?

Om jag gjuter med vanlig grovbetong, efter hur lång tid kan jag flytspackla i tvättstugan och därefter sätta tätskikt? Har sett att det finns snabbhärdande betong (weber drymix 85) och då är det en vecka men hittar ingen info om "vanlig betong".

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    137213453_220276826305832_7595496416226323012_n.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.