Byggahus.se

Renovering rum i källare efter uppreglat golv+väggar

1. tgstr
    Medlem · 4 inlägg

tgstr

Medlem
    Hej!

Jag har läst en hel del trådar på detta forum och bidrar till diskussionen med en egen tråd.

Jag har ett hus från 1968 1,5 plan med källare. Plattan i källaren består i merparten av ytan av grovplatta (grov = mycket sten inblandat) och därefter pågjutning med betong. I vissa rum är det istället för denna pågjutning uppreglat golv och uppreglade väggare. Jag har rivit ett av dessa rum och det skall nu återställas. Behöver lite råd ang. detta.

Tidigare konstruktion
    Golv: Reglar + isolering, brädgolv, masonitskiva, plastmatta
    Ytterväggar: Reglar + isolering, spånskiva, tapet
    Det är denna konstruktion som är utriven (dvs. all trä, isolering och plast).

Tänkt lösning för återställning
    Golv: Gjutning med EPS-cement ca 7 cm, avjämningsmassa (flytspackel) 3 cm, golvmatta som släpper igenom fukt t.ex. s.k. altanmatta.
    Ytterväggar: Puts av väggarna.
    Övrigt: Håltagning och installation av friskluftsventil. Huset har i övrigt självdragsventilation.
    Uppvärmning: Vattenburet element återmonteras under det stora fönstret.

Låter detta som ett bra alternativ? Jag har läst om nivellgolv, stålreglar på väggar, golvvärme m.m. men inte fallit för dessa lösningar. Jag vill ha golv och väggar som släpper igenom ev. fukt från mark.

Laddar upp lite bilder på hur det ser ut just nu. Återställning är jag inne på att anlita firma för.

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 766 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Vad ska du använda rummet till?
    Spontant tycker jag att du kan ha styv isolering på väggen och putsa på denna.
    Och klinker på golvet

3. tgstr
    Medlem · 4 inlägg

tgstr

Medlem
    Det ska till en början användas som arbetsrum för textilarbete men på sikt sovrum. Klinker tror jag blir lite för kallt/hårt om man inte har golvvärme.

4. S
    Medlem · 1 377 inlägg
    Tycker att din plan låter bra. Ev klinker är ju lätt att lägga på senare om man skulle ändra sig men kör på matta du. Klart skönare att gå på när du inte har golvvärme.
    Trevligt förresten med ett så pass stort fönster i en källare. Du har inte funderat på att byta det andra fönstret till ett större? Eller är det högre marknivå på den sidan?

5. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 766 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Ok
    Matta kan vara lite opraktiskt i ett syrum med nålar som fastnar. Till sovrum är det dock perfekt med matta.
    Kör på med ditt förslag på golvet

6. tgstr
    Medlem · 4 inlägg

tgstr

Medlem
    Hon som ska använda rummet har lite liknande åsikter ang. matta :D Det är jag som tänker att matta blir skönt.

7. tgstr
    Medlem · 4 inlägg

tgstr

Medlem
    Tack för svar. Det är trevligt och ja, det är högre marknivå där det mindre fönstret är. Annars var det en god idé!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.