Nu är säsongens första ställningsbredd färdig och ställningen är redo för nästa bredd. Känns skönt att det bara är en sida i år Lite förebilder på kommande del nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har även fått färdigt trallen på balkongen. Resten av virket till räcket är även färdigmålat så härnäst blir det tillverkning och montering av sektioner med spjälor. Därefter är det bara att börja dricka morgonkaffe däruppe.
Bjälklagets kortsidor sitter med balkskor i fasaden. Sen kommer räcket också att fästas i fasaden. Bjälklaget är även urjackat för falsar på vissa ställen vilket låser det.
I dagarna har vi pillat med räcket till balkongen som nu nästan är klart. För stunden är allt inpassat provisoriskt. Återstår målning av diverse ändträ på räckessektionerna, en list ska sättas på utsidan där trallen tittar fram och så lite målning på plats. Härligt att kunna slå upp balkongpardörrarna i alla fall!
Får först tacka för en underhållande och mycket intressant tråd!
Jag håller för tillfället på att planera för vår egen renovering av ett hus vi snart får tillgång till och jag ser att din veranda/utbyggnad och balkong har liknande utseende som vi planerar att bygga. Så jag tänkte kolla med dig vad du har för mått på dessa? Känner ni att ni är nöjda med storleken?
Jag håller för tillfället på att planera för vår egen renovering av ett hus vi snart får tillgång till och jag ser att din veranda/utbyggnad och balkong har liknande utseende som vi planerar att bygga. Så jag tänkte kolla med dig vad du har för mått på dessa? Känner ni att ni är nöjda med storleken?
Spännande med planering av projekt! Mätte på balkongräckets centrum och det mäter 1,9x4,5 m. Det livat ungefär med fasaden på verandan. Har egentligen inte funderat så mycket över måtten då det var inbyggnad av en befintlig veranda, i alla fall bygglovsmässigt då det endast innebar en fasadändring. Därmed var måtten spikade från början. Än så länge känns balkongen rymlig men det återstår att möblera den. Har mest tänkt att man ska kunna sitta där och ta en kopp kaffe och slappa lite i skuggan så den behöver inte vara så stor. På insidan är verandan ihopbyggd med tidigare mörka och smala hall så där blev skillnaden enorm men måtten kanske inte ger så mycket vägledning för ett helt annat hus.
Sedan senast har balkongen blivit helt färdig. Egentligen inte så stor skillnad mot senaste bilderna men hela räcket har varit nedplockat för att måla alla ändträ och sen montera permanent.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi är även i full gång med fasadrenovering och målning på sista gaveln. Snart bara nedförsbacke fram till sista knuten.
Spännande med planering av projekt! Mätte på balkongräckets centrum och det mäter 1,9x4,5 m. Det livat ungefär med fasaden på verandan. Har egentligen inte funderat så mycket över måtten då det var inbyggnad av en befintlig veranda, i alla fall bygglovsmässigt då det endast innebar en fasadändring. Därmed var måtten spikade från början. Än så länge känns balkongen rymlig men det återstår att möblera den. Har mest tänkt att man ska kunna sitta där och ta en kopp kaffe och slappa lite i skuggan så den behöver inte vara så stor. På insidan är verandan ihopbyggd med tidigare mörka och smala hall så där blev skillnaden enorm men måtten kanske inte ger så mycket vägledning för ett helt annat hus.
Ja, det är väldigt spännande och roligt! Tack så mycket för måtten och även för bilden på balkongen och stolarna, det gav en ganska bra bild av storleken.
Jag kanske kan uttala mig mer om nöjdheten av storleken på balkongen/verandan. Som @Bernieberg sa så valde vi att göra justeringen som en fasadändring och då var vi låsta till de befintliga måtten. Anledningen till att vi valde fasadändring är att det redan är byggt mer på tomten än vad detaljplanen godkänner. Jag tror att övertrasseringen gjordes av tidigare ägare när garaget byggdes men är godkänd av kommunen. Iom detta så har vi antagit att det blir svårt att få bygglov för större. Vi vill dessutom spara de bygglovsbefriade 15m2 till en eventuell utbyggnad på andra sidan huset. Det är dessutom prickad mark hela vägen fram till verandans utsida. Så då fick det bli så här, men egentligen, om man hade fått önska fritt, så hade jag önskat minst en halvmeter till i bredd av lite olika anledningar. Dels hade jag uppskattat mer fasad runt pardörren av estetiska skäl men också av praktiska. När man kommer in i hallen hade det varit bra om man kunnat möblera under fönsterna utan konflikt med dörren. Det hade också varit bra med lite mer fasad på utsidan för snyggare infästning av belysning, räcke, ringklocka mm. Balkongen hade också mått bra av lite extra bredd, men eftersom vi ska bygga en stor altan i markplan framledes, så duger den fint som den är. Vi har satt ett cafébord med två stolar framför dörrarna och planerar inköp av en tresitssoffa som får stå där de gamla korgstolarna står på bilden. Då kan man både fika och slappa när lusten faller på. Bifogar tre foton som visar balkongen (och en legotokig femåring) som den ser ut i dagsläget med lite mer möbler.
Nyfiken fråga dock: använder ni alltså balkongen!? Min erfarenhet är annars att bara lägenhetsfolk använder balkonger, medan dylika bara brukar vara utsmyckning på villor, där man hellre använder altaner eller andra uteplatser från vilka man kan komma direkt ut i trädgården.
Nyfiken fråga dock: använder ni alltså balkongen!? Min erfarenhet är annars att bara lägenhetsfolk använder balkonger, medan dylika bara brukar vara utsmyckning på villor, där man hellre använder altaner eller andra uteplatser från vilka man kan komma direkt ut i trädgården.
Just nu använder vi balkongen, men så rev vi ju altanen i våras också. Så för tillfället har vi inget alternativ förutom en provisorisk uteplats mitt i gröngräset. Jag tror att altanen vi ska bygga i framtiden och balkongen kommer komplettera varandra. Eftersom vi har småbarn just nu och alla sovrum är på övervåningen, så känns det bra att sitta på balkongen när de sover. Då har man lite koll på dem. Sen ligger balkongen i öst och altanen i väst. Så lite beroende på tid på dygnet och om man vill ha sol eller skugga, så kan man ju välja det som passar. Sen råkar vår balkong ha en trevlig utsikt över kvarteret och gatan utanför används ganska flitigt av cyklande och promenerande stadsborna när de ska in till centrum, vilket jag tycker höjer stämningen lite. Sen gillar jag att ställa upp dörrarna till balkongen när jag är på övervåningen. Man förlänger allrummet på ett trevligt sätt. Men visst är det som du säger. Har man en stor fin altan så kan man nog räkna med att vistelsen där dominerar.