Renovering Röda Grind

44k läst  259 svar

1. F
    Renoverare Nivå 1
    Att just låta golvhexagonerna fortsätta upp på kortväggen var det alternativet vi övervägde. Anledningen till att vi valde bort det var för att hyllan i duschen ska vara av marmor och då ville vi att det skulle kontrastera mot väggen. Men även det faktum att rummet är väldigt långsmalt och förmodligen skulle kännas ännu smalare med golvet som gick upp på kortväggen och upp i snedtaket spelade in när vi tog beslutet. Jag tror att nu när vi satt fan i båten får vi nog försöka ro honom i land. Håll en tumme för att det blir bra. :)

• Laddar…
  2. S
    Husägare · Nivå 6
    Jag behöver nog inte hålla några tummar alls, jag är rätt säker på att det kommer bli väldigt bra i vilket fall :)

• Laddar…
  3. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 15
    Kaklat två väggar idag... till dockhus eller något. Även köpt två 1 kg ”provburkar” fog och dragit på en av varje på dessa små väggar för att komma till klarhet med fogfärgen. Drog på fogmassan med en slickepott :) Det är ”Vit” och ”Marmorvit” från Kiilto. Nu var det bara sisådär tre timmar sedan fogen kom på plats så kanske torkar den mer och ljusnar. Men om inte så blir det helt klart ”Vit”, den är ju snarare ljusgrå än vit. ”Marmorvit” tycker jag inte är en brytning av vitt, den är definitivt grå, mellangrå skulle jag kalla den.

Bra sätt att bekanta sig med fog lite grann också, hur snabbt det torkar och hur det är att jobba med och så.

E61A63CF-AF99-4F42-A310-71F7E4DD9BE8.jpeg

D7EC4847-B9B7-485C-996F-E2BFC33106A6.jpeg

6D910DC9-F62B-46B1-B1E8-B94A29110CAD.jpeg

• Laddar…
  4. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Jag förstår att vi inte vill att fogen ska sticka ut, det ville inte vi heller i vårt kök med av praktiska skäl valde vi ändå ljusgrå. Nu efteråt är vi nöjd med valet, både hur det ser ut och hur skitig den blir.

Men ni ska såklart välja det som ni tror blir bäst för er!

IMG_2913.JPG

• Laddar…
  5. richardtenggren
    Verktygstokig Nivå 14
    Du skulle inte kunna bryta av med att sätta plattorna i fiskbensmönster på snedväggen? Tänker att om man ändå ska ”misaligna” så är det lika bra att göra det rejält, än att det ser ut som en tankevurpa?

6. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 15
    Spännande idé men vi kör nog som tänkt. Vi insåg att det skulle bli så för längesedan och googlade runt för att se andras resultat. Såklart hade man hellre haft plattor med specialhöjd så att alla fogar möts men tycker faltiskt inte det ser särskilt konstigt ut som vi har tänkt göra. Och då är vi ganska ”störningskänsliga” annars.

• Laddar…
  7. richardtenggren
    Verktygstokig Nivå 14
    Blir garanterat bra, med tanke på tidigare resultat!
    Sen är väl huvudsaken att det inte stör er, säkert få gäster som ens kommer reglektera över det, även om jag själv kan komma på mig att fundera på liknande saker när man är på besök hos andra.

• Laddar…
  8. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 15
    Här kaklas det som vanligt :) Nu är vi färdiga så långt vi tänkt innan det är dags att lägga golvet. Pust.

Gjorde det mesta av schaktet igår. Det var ett meckigt avsnitt men blev bra tror vi. Vi har valt att försöka gera ihop ytterhörnet med bara en smal fog på hörnet. För detta behövde plattorna kapas i 45 grader. Hade tänkt hyra såg men det slutade med att vi köpte en enkel modell på Jula. Dagshyran var mer än hälften av denna kostnad och så allt meck med att hämta och lämna. För all del en mindre vass maskin men i alla fall sprillans ny klinga. Sågen fungerade väl bra men det var hopplöst att inte få en väldigt flisig kant vid gersågning. Provade olika varianter med både glasyren uppåt och nedåt. Kämpade på en stund men svor ofta och kasserade många bitar. Hade även problem med att de sista 5 mm eller så av snittet knäcktes istället för sågades och givetvis sprack det ofta snett in mot biten som skulle behållas. Vet inte om sågens kvalitet gör dessa problem större.

AABA1AB0-2EA2-4D21-87B6-A9ECCE542985.jpeg
    Halvdana kanter

Till slut började vi fundera på alternativa sätt och kom att tänka på att klippen ger ju finfin kant. Så vi testade att först klippa och sen gersåga kanten med lite marginal till glasyren och det funkade bra. Enstaka mindre flisor men oerhört mycket bättre resultat. Lätt putsning med en vanlig metallfil tog bort små taggigheter. Det jobbiga var att hörnfogen inte får konstant bredd med dett sätt. Man ser på bilden ovan att även snittet blir ”lite fasat” när man gersågar. Jaja, det var bara att ta fram min gamle vän kakelfilen och forma detta för hand och det tog en stund. Två faser på varje platta och 64 plattor... Men fina kanter blev det till slut!

1B8252A0-6D98-49B4-9BC8-5DADAA70029A.jpeg

Utöver pysslet med gerade plattor var schaktet allmänt bökigt. Typ hälften av plattorna skulle skäras och så fyra apparatdosor. Glömde att jag borde ätit innan jag stod där med en hel hink fix också. Och så barnen som i bästa I-landsanda totalt havererade varje gång dammsugaren eller sågen gjorde att man inte hörde vad de sa i Shimmer och Shine :) Men till slut var fixet slut och idag satte vi det sista.

5713E3EC-79A1-4542-8264-159A967BBEBA.jpeg
    Dörrfoder sätter vi sen då det är smalt att jobba med fog intill schaktet och för att foder inte ska vara i vägen när vi lägger golv.

9F975A06-7C42-40E2-A81C-6599B5133224.jpeg

B9D23ECE-7A31-4036-9573-CADAF17A2B01.jpeg

14C862FF-D175-464E-B76E-AE7AB4D733B3.jpeg

FD2EF2E5-26AD-4B66-95AC-820AA074C024.jpeg
    Det blev väl inte så dumt med snedväggen. Den ljusa fogen kommer att göra mismatchen mycket mindre markant.

9B9CEC32-7077-444C-A545-70FFD8C21780.jpeg
    Planering av golv påbörjad

9. S
    Medlem · Nivå 7
    Duktigt av er att få till det så bra.
    Förstår tålamodet som du har efter att jag börjat sätta kakel i min dusch i källaren.
    Jag tycker det är segt, och då är mitt kakel 20x25.

//AA

• Laddar…
  10. A
    Husägare · Nivå 3
    Mycket bra jobbat med hörnet! Snyygt!

11. J
    Medlem Nivå 1
    Riktigt snyggt kaklat!

12. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 12
    Det blev jättefint med sneda väggen

• Laddar…
  13. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 15
    Ja det har tagit längre tid än vi gissade. Men räknar man efter så är det närmare 1500 plattor som är på plats och varenda en ska ska ha lite uppmärksamhet.

• Laddar…
  14. A
    Medlem Nivå 2
    Ser väldigt bra ut.. Ska du ha en intile golvsil?

15. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 15
    Tackar!

Jo där ska ligga ett lock/sil på ramen sen om det är det du menar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: