1 388 läst · 23 svar
1k läst
23 svar
Renovering pågår — vad ska jag göra åt belysningen? HA finns.
Vi flyttade till hus 2020 då jag direkt renoverade bottenvåningen med kök och ett större sällskapsrum i källaren. Planlösningen på övervåningen är OK, men ytskiktet har varit orört en 15 år åtminstone, är typ tre olika parkettgolv i fyra rum, men det och hallen plus trappen sköt vi på framtiden. Inte minst budgeten var begränsad.
Sen hände det en jkl massa grejjer, grabben fick cancer osv — men nu har jag kommit igång med resten. Jag snöade in rejält på hemmaautomation 2020 och har en Home Assistant som fungerar och tar alla protokoll samt Google Home-baserad röststyrning i princip alla rum.
Jag kan dock inte komma på hur jag ska göra med belysningen? Funderar på allt från Plejd till Shelly till random Zigbee-lösning.
Ett problem jag har är att jag har lite svårt att förstå hur belysnings-el fungerar (brukar fatta saker ganska lätt). Skulle behövt sätta mig vid en skolbänk… Huset är byggt och bebott av en elektriker mellan typ 1970-2000, som sedan överlät det till dottern, och samma elektriker hjälpte till att göra om det hyfsat mycket. Är många speciallösningar och nästan varje gång jag börjat peta med något har jag helt enkelt haft svårt att fatta hur det är draget. Gigantiskt proppskåp som nästan är helt omärkt osv.
Följaktligen fattar jag inte riktigt vad som går att göra heller, i förhållande till exempelvis dimrad belysning osv.
Budgeten är numera inget större problem. Samtidigt är huset ganska stort med källare + två våningar, t.o.m. en 6x3m inomhus-bassäng, garage, förråd — räknade till minst 46 brytare när jag gick igenom planlösningen, och då missade jag säker några. Så är funktionerna de samma kan det möjligtvis finnas en idé att välja en variant som kan spara någon hundralapp på per enhet.
Har inte så mycket ledlister idag — men det kommer det bli fler av. Ska bygga två walk-in-closets på övergången och har lite planer för sovrummet.
Hur skulle ni gjort? Måste börja bestämma mig för något kommande veckor. Skulle gärna ha ”extra allt” avseende funktioner plus att det är smidigt att bygga ut, men är lite osäker på vad som är värt att jaga….
Sen hände det en jkl massa grejjer, grabben fick cancer osv — men nu har jag kommit igång med resten. Jag snöade in rejält på hemmaautomation 2020 och har en Home Assistant som fungerar och tar alla protokoll samt Google Home-baserad röststyrning i princip alla rum.
Jag kan dock inte komma på hur jag ska göra med belysningen? Funderar på allt från Plejd till Shelly till random Zigbee-lösning.
Ett problem jag har är att jag har lite svårt att förstå hur belysnings-el fungerar (brukar fatta saker ganska lätt). Skulle behövt sätta mig vid en skolbänk… Huset är byggt och bebott av en elektriker mellan typ 1970-2000, som sedan överlät det till dottern, och samma elektriker hjälpte till att göra om det hyfsat mycket. Är många speciallösningar och nästan varje gång jag börjat peta med något har jag helt enkelt haft svårt att fatta hur det är draget. Gigantiskt proppskåp som nästan är helt omärkt osv.
Följaktligen fattar jag inte riktigt vad som går att göra heller, i förhållande till exempelvis dimrad belysning osv.
Budgeten är numera inget större problem. Samtidigt är huset ganska stort med källare + två våningar, t.o.m. en 6x3m inomhus-bassäng, garage, förråd — räknade till minst 46 brytare när jag gick igenom planlösningen, och då missade jag säker några. Så är funktionerna de samma kan det möjligtvis finnas en idé att välja en variant som kan spara någon hundralapp på per enhet.
Har inte så mycket ledlister idag — men det kommer det bli fler av. Ska bygga två walk-in-closets på övergången och har lite planer för sovrummet.
Hur skulle ni gjort? Måste börja bestämma mig för något kommande veckor. Skulle gärna ha ”extra allt” avseende funktioner plus att det är smidigt att bygga ut, men är lite osäker på vad som är värt att jaga….
Gjort med vad?M Messier1994 skrev:Vi flyttade till hus 2020 då jag direkt renoverade bottenvåningen med kök och ett större sällskapsrum i källaren. Planlösningen på övervåningen är OK, men ytskiktet har varit orört en 15 år åtminstone, är typ tre olika parkettgolv i fyra rum, men det och hallen plus trappen sköt vi på framtiden. Inte minst budgeten var begränsad.
Vill du att varje lamputtag ska vara kopplat till en smart puck? Vad vill du åstadkomma?
Vi har inte ens tredjedel så många brytare, men har trots det valt att begränsa oss. På vissa ställen saknas det helt behov av "smarta" lösningar. Tex i vår lilla walk-in-closet.
Om jag var du hade jag börjat med att identifiera behov/önskemål och därefter bestämt mig för en lösning som var ekonomiskt försvarbar och så praktiskt enkel som möjligt.
Hos oss började det med en köksrenovering med ny bänk- och skåpbelysning (led) som behövde kunna dimras. Vi fick ett antal Fibaro dim 2 (z-wave) och Bypass 2 av en bekant. Skulle idag aldrig välja z-wave pga utbud och pris. Vid kompletteringar har jag valt att köpa Sonoff (zigbee 3.0) funkar ok och relativt billigt (rörelsedeckare, relän, termometrar och fuktsensorer). Lyckades dock tigga till mig 3 brandvarnare från Fibaro. Har inte haft några problem föranledda av olika kommunikationsstandarder. Allt funkar bra med vår billiga SmartThings-hub från Aero.
Z-wave har bättre räckvidd än zigbee, så när jag satte in en dimmerpuck i övernattningsstugan såg jag till att det blev en z-waveenhet.
Tänk på att du som utgångspunkt vill ha tillgång till nolla där du ska sätta en smart dimmerpuck, vilket kan medföra behov av att dra ny tråd eller placering i takdosa/på annat ställe än vid brytaren.
Jag misstänker att alla snart kommer att skrika - Plejd! Jag vet inte vilka de stora fördelarna med Plejd är, men är väldigt nöjd även utan Plejd.
Mitt tips - var inte prylkåt. Identifiera dina behov och tillgodose sedan dem.
Håller med ovanstående talare att det är värt att lägga lite tid på att planera och fundera.
Kanske kan du få hjälp av någon kamrat som är kunnig inom det elektriska och kan se vad som krävs för att uppnå olika syften.
Och vissa saker kan man lösa väldigt enkelt, antingen genom 433MHz-tekniken eller genom till exempel Philips Hue.
Och som det beskrivs ovan, så kan det behöva dras extra trådar, kanske en nolla.
Inte alltid nödvändigt, eftersom det finns sätt att kringgå även det, men då måste du även ha kunskapen för det, så även det pekar på att det troligen är bra att ta hjälp av någon kunnig initialt.
Kanske kan du få hjälp av någon kamrat som är kunnig inom det elektriska och kan se vad som krävs för att uppnå olika syften.
Och vissa saker kan man lösa väldigt enkelt, antingen genom 433MHz-tekniken eller genom till exempel Philips Hue.
Och som det beskrivs ovan, så kan det behöva dras extra trådar, kanske en nolla.
Inte alltid nödvändigt, eftersom det finns sätt att kringgå även det, men då måste du även ha kunskapen för det, så även det pekar på att det troligen är bra att ta hjälp av någon kunnig initialt.
@Kardan79 och @Hannuse -- Tack, fattar, måste börja i någon ända!
Så här skulle jag bryta ned det med hjälp av planritningen från 1970:
Bottenvåning
Källare
Övervåning
Hjälper det att ge en bild av behovet? Allt är naturligtvis inte ett måste, men typ "nice to have". Lite grovt, hur löser man detta?
Kommer någon på något annat smart man kan hitta på?
Så här skulle jag bryta ned det med hjälp av planritningen från 1970:
Bottenvåning

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare

Logga in
Skapa konto
Övervåning

Logga in
Skapa konto
Hjälper det att ge en bild av behovet? Allt är naturligtvis inte ett måste, men typ "nice to have". Lite grovt, hur löser man detta?
Kommer någon på något annat smart man kan hitta på?
Men ändå en bra dokumentation tycker jag.
Fundera på om du vill dela på det, och använda olika system och appar?
Tänker mest på att det i huvudsak är mycket belysning, och där kan du ju bygga vidare på Hue om du vill ha ett system som är oerhört enkelt att administrera, dock med en något högre prislapp på hårdvaran.
Och då kan du ha ett låssystem som är valfritt, typ Danalock, Nimly, Assa eller något annat.
Ska du däremot ta in temperaturer, fukt, Co2 - då kanske man ska tänka på en annan helhet även kring belysningen.
Men just när det gäller att få till belysningsbehovet på ett enkelt sätt, då tänker jag att Hue är svårslaget.
Tänker mest på att det i huvudsak är mycket belysning, och där kan du ju bygga vidare på Hue om du vill ha ett system som är oerhört enkelt att administrera, dock med en något högre prislapp på hårdvaran.
Och då kan du ha ett låssystem som är valfritt, typ Danalock, Nimly, Assa eller något annat.
Ska du däremot ta in temperaturer, fukt, Co2 - då kanske man ska tänka på en annan helhet även kring belysningen.
Men just när det gäller att få till belysningsbehovet på ett enkelt sätt, då tänker jag att Hue är svårslaget.
Tack!Hannuse skrev:
Men ändå en bra dokumentation tycker jag.
En dum fråga, men ”går” det att styra Hue med befintlig lampknapp? (Via Home Assistant går det ju naturligtvis att göra vad som helst, men finns det någon standard funktion som gör att man kan styra Hue-lampor trots att lampknappen är avstängd?)
Det gäller att fundera över vad som behöver vara smart. Ibland räcker det med rörelsestyrd belysning. Tänker på walk in closet. Så man slipper tända och inte glömmer släcka.
Men i ett kök har man många ljuskällor som man både vill styra tillsammans och individuellt samt ha scenario. Då gynnas du av smarta och uppkopplade grejor.
Tänk igenom scenariot att du flyttar. Vad fungerar då? Antingen får man vara redo att återställa eller måste allt ha en manuell backup.
Men i ett kök har man många ljuskällor som man både vill styra tillsammans och individuellt samt ha scenario. Då gynnas du av smarta och uppkopplade grejor.
Tänk igenom scenariot att du flyttar. Vad fungerar då? Antingen får man vara redo att återställa eller måste allt ha en manuell backup.
Ja, klokt att tänka att man kanske vill återställa en vacker dag.K knightjocke skrev:Det gäller att fundera över vad som behöver vara smart. Ibland räcker det med rörelsestyrd belysning. Tänker på walk in closet. Så man slipper tända och inte glömmer släcka.
Men i och med att du har en befintlig "vanlig" installation, så är det relativt enkelt.
Jag har till exempel vissa saker som inte fungerar utan "halvsmarta" brytare och puckar, så det är inte reversibelt.
Men så blir det även oftas på någon punkt med alla typer av lösningar.
Förra huset återställde jag på en helg, plockade bort alla puckar och styrningar, satte skymningsrelän på utomhusdelar.
Men bra att fundera på det i förväg.
Fuktmätare och temp är aldrig fel, då kan man styra ventilation och automatisk fönsteröppnare efter det.
Skulle även gärna göra spisfläkten smart, tanten når inte upp till reglagen. Tittade på det en gång men verkade lite svårt att reglera en fläktmotor.
Skulle även gärna göra spisfläkten smart, tanten når inte upp till reglagen. Tittade på det en gång men verkade lite svårt att reglera en fläktmotor.
Produkter som diskuteras: "Fuktmätare"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hur fungerar sådana där lampknappar som dimrar när man håller de intryckta?
Så vad säger ni, ska man köra (a) plejd, (b) shelly eller (c) övrig? Någon som har koll på vilka kostnadsskillnader det blir? Plejd verkar ju vara 100-200 kr dyrare per enhet. Jag är ingen jätte-fan av Shelly om jag ska vara ärlig.
Jag ska inte ta gift på det, men tror jag har nolla överallt.
Fibaro tror jag jag väljer bort på grund av Z-wave.
Jag ska inte ta gift på det, men tror jag har nolla överallt.
Fibaro tror jag jag väljer bort på grund av Z-wave.
Bästa svaret
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 587 inlägg
Shelly har kommit med zigbee-varianter av en del av deras puckar, jag har nog kikat på nått sånt idag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 587 inlägg
Det var tydligen rätt nytt, vet inte om de kommit ut så man kan köpa dem än.M Messier1994 skrev:
Antagligen är de billigare än Plejd.
Bättre är en smaksak, jag upplever Plejd som inlåst, Shelly kan jag i värsta fall slänga in egen programvara i.
Jag har en del Shellypuckar och uttagsbrytare, Wifivarianten dock, och det har varit enkelt att få in och styra dem i HA tycker jag.
EDIT: Här är en länk:
https://us.shelly.com/blogs/media-kit/shelly-group-introduces-multiprotocol-connectivity-at-ces-2025
Redigerat: