1 481 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Renovering - nya HC/UC/JFB etc etc...
Vi har precis slagit ihop tre HC/mätare till en (tidigare hyresfastighet) och lägger samtidigt om det mesta av elen på övervåningen.
Iallafall, för att inte göra dubbelt arbete så har vi just nu endast plockat bort de tre tidigare mätarna och respektive huvudsäkringar, sedan har vi kapat matning till fastigheten och kopplat på ett fasadskåp med nya huvudsäkringar/mätare. Där vi tidigare hade gamla säkringar har vi helt enkelt dosat upp och återanvänt det vi kunde.
Vi dragit ny ledning (5 ledare, 4mm2) från fasadskåp till ny HC där vi har 4 huvudbrytare (och JFB) för att kunna bryta strömmen till de olika tidigare lägenheterna/källare.
So far so good (även om jag tycker 4mm2 verkar lite undermåligt med tanke på att vi möjligtvis behöver säkra upp till 25A senare - tidigare hade vi 3x3x16A på 3x36A - kommentarer - fasadskåp till HC är endast några få meter, men eftersom vi vill ha allt genom den nya HC så blir det endel meter fram till sista UC/garage/källare...).
Jag undrar dock lite på vad som är bästa sättet att sektionera detta härifrån; vi kommer vilja bryta strömmen från både HC (samt även ha möjlighet att koppla på DIN mätare om behovet skulle uppstå) och UC så jag tänker komplettera med mindre skåp i varje "lägenhet" med en "extra" huvudbrytare. Hur gör vi dock med JFB? Kan det vara någon ide att köra en 300mA JFB för hela systemet samt ett par 10/30mA i varje UC som tar hand om f.ex. badrum och VU? Kommer dessa utlösa i riktig ordning, så att man slipper springa till HC om f.ex. hårtorken i badrummet på UC2 "går"? Om inte, är det en bättre lösning att fördela till 4 huvudbrytare direkt och enbart köra 10/30mA? Enligt elektrikern räknas det vi gör inte som någon nyinstallation så vi borde klara oss undan regeln som säger att hela systemet ska skyddas...
Vad med överspänningsskydd etc? Borde klara sig med ett som sitter i HC?
Något annat jag bör tänka på innan elektrikern kommer tillbaka efter semestern för att koppla resten av anläggningen?
(Jodå, jag har gått igenom alla/de flesta frågorna med elektrikern redan, men det skadar aldrig att brainstorma lite extra
)
Iallafall, för att inte göra dubbelt arbete så har vi just nu endast plockat bort de tre tidigare mätarna och respektive huvudsäkringar, sedan har vi kapat matning till fastigheten och kopplat på ett fasadskåp med nya huvudsäkringar/mätare. Där vi tidigare hade gamla säkringar har vi helt enkelt dosat upp och återanvänt det vi kunde.
Vi dragit ny ledning (5 ledare, 4mm2) från fasadskåp till ny HC där vi har 4 huvudbrytare (och JFB) för att kunna bryta strömmen till de olika tidigare lägenheterna/källare.
So far so good (även om jag tycker 4mm2 verkar lite undermåligt med tanke på att vi möjligtvis behöver säkra upp till 25A senare - tidigare hade vi 3x3x16A på 3x36A - kommentarer - fasadskåp till HC är endast några få meter, men eftersom vi vill ha allt genom den nya HC så blir det endel meter fram till sista UC/garage/källare...).
Jag undrar dock lite på vad som är bästa sättet att sektionera detta härifrån; vi kommer vilja bryta strömmen från både HC (samt även ha möjlighet att koppla på DIN mätare om behovet skulle uppstå) och UC så jag tänker komplettera med mindre skåp i varje "lägenhet" med en "extra" huvudbrytare. Hur gör vi dock med JFB? Kan det vara någon ide att köra en 300mA JFB för hela systemet samt ett par 10/30mA i varje UC som tar hand om f.ex. badrum och VU? Kommer dessa utlösa i riktig ordning, så att man slipper springa till HC om f.ex. hårtorken i badrummet på UC2 "går"? Om inte, är det en bättre lösning att fördela till 4 huvudbrytare direkt och enbart köra 10/30mA? Enligt elektrikern räknas det vi gör inte som någon nyinstallation så vi borde klara oss undan regeln som säger att hela systemet ska skyddas...
Vad med överspänningsskydd etc? Borde klara sig med ett som sitter i HC?
Något annat jag bör tänka på innan elektrikern kommer tillbaka efter semestern för att koppla resten av anläggningen?
(Jodå, jag har gått igenom alla/de flesta frågorna med elektrikern redan, men det skadar aldrig att brainstorma lite extra
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Drog elektrikern 4 mm2? :S Va' händit.
//Patrik
//Patrik
Jag tycker iaf det ser ut som 4mm - även om han faktiskt bad mig skaffa kopplingplintar för 6mm innan han kommer tillbaka efter semestern (blir väl en hög med DIN mountable Wago's här - vilket är varför jag dobbelkollade skåpen nu). Detta var heller ingenting som de "hade i bilen" utan de var först och tittade samt gick igenom mina preliminära kopplingsplaner varefter de kordinerade med Fortum ang. borttagning av gamla mätare etc.
Med tanke på ditt svar verkar du inte heller tycka att 4mm räcker till? Då får jag trippel kontrollera vad han har dragit med tanke på att jag ska ha på väggar över matningsledningen inom någon vecka.
Med tanke på ditt svar verkar du inte heller tycka att 4mm räcker till? Då får jag trippel kontrollera vad han har dragit med tanke på att jag ska ha på väggar över matningsledningen inom någon vecka.
Låter konstigt att han skulle dra 4mm2. Dels för att om det sitter en 25A mätarskåp så MÅSTE han dra minst 6mm2, dels för att 4mm2 är dyrare än 6mm2.
Om det överhuvudtaget räcker med 25A? Men det måste ni ju ha kommit fram till eftersom ni satt ett sådant mätarskåp. Vad är det för system för uppvärmning? Total m2?
Låter lite konstigt att sätta huvudbrytare för undercentralerna i huvudcentralen? Sitter det en huvudbrytare sen även i varje undercentral?
Sätt en JFB för varje central. Det brukar räcka. Möjligtvis kan kan sätta "högriskgrupper" som uttag/belysning ute, uttag i garage osv på en egen JFB för att få bättre driftsäkerhet.
Om det överhuvudtaget räcker med 25A? Men det måste ni ju ha kommit fram till eftersom ni satt ett sådant mätarskåp. Vad är det för system för uppvärmning? Total m2?
Låter lite konstigt att sätta huvudbrytare för undercentralerna i huvudcentralen? Sitter det en huvudbrytare sen även i varje undercentral?
Sätt en JFB för varje central. Det brukar räcka. Möjligtvis kan kan sätta "högriskgrupper" som uttag/belysning ute, uttag i garage osv på en egen JFB för att få bättre driftsäkerhet.
Som nämnts tidigare får man hoppas att det är 6mm², det är det troligtvis, annars lätt vansinnigt. Om du haft 35A tidigare är det nog inte omöjligt att 25A ska gå bra.emigrating skrev:Vi dragit ny ledning (5 ledare, 4mm2) från fasadskåp till ny HC där vi har 4 huvudbrytare (och JFB) för att kunna bryta strömmen till de olika tidigare lägenheterna/källare.
So far so good (även om jag tycker 4mm2 verkar lite undermåligt med tanke på att vi möjligtvis behöver säkra upp till 25A senare - tidigare hade vi 3x3x16A på 3x36A - kommentarer - fasadskåp till HC är endast några få meter, men eftersom vi vill ha allt genom den nya HC så blir det endel meter fram till sista UC/garage/källare...).
Lämpligt om du senare vill sätta undermätare här i din nya fördelning är att du redan nu gör plats för dessa, och i övrigt endast sätter brytare här, alltså inga JFB. Inte heller några 300mA JFB alls. I andra änden vid respektive central sätter du däremot 30mA JFB, detta är enkelt gjort och en mycket bra åtgärd. Se även över om du behöver fixa huvudbrytare vid centralerna, då kan du få till det bra i kapsling tillsammans med JFB.emigrating skrev:Jag undrar dock lite på vad som är bästa sättet att sektionera detta härifrån; vi kommer vilja bryta strömmen från både HC (samt även ha möjlighet att koppla på DIN mätare om behovet skulle uppstå) och UC så jag tänker komplettera med mindre skåp i varje "lägenhet" med en "extra" huvudbrytare. Hur gör vi dock med JFB? Kan det vara någon ide att köra en 300mA JFB för hela systemet samt ett par 10/30mA i varje UC som tar hand om f.ex. badrum och VU? Kommer dessa utlösa i riktig ordning, så att man slipper springa till HC om f.ex. hårtorken i badrummet på UC2 "går"? Om inte, är det en bättre lösning att fördela till 4 huvudbrytare direkt och enbart köra 10/30mA? Enligt elektrikern räknas det vi gör inte som någon nyinstallation så vi borde klara oss undan regeln som säger att hela systemet ska skydda.
Om du vill ha överspänningsskydd sätter du dem i fasadmätarskåpet, lämpligt kan vara kombinerade "grov-mellanskydd" med 800V restspännining, dessa är mycket effektiva.emigrating skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Vill du ha en 300mA JFB som skyddar huvudledningarna så ska den vara av typ "S" - fördröjd utlösning. Då får du selektivitet.
Måste du snåla så skippa då denna till förmån för "vanliga" 30mA JFB som skyddar alla gruppledningar. Då skyddar du faktiskt "hela systemet". Krav på JFB finns inte för huvudledningar.
Måste du snåla så skippa då denna till förmån för "vanliga" 30mA JFB som skyddar alla gruppledningar. Då skyddar du faktiskt "hela systemet". Krav på JFB finns inte för huvudledningar.
Ok, det är tydligen jag som har sett helt fel då de försäkrat mig att det är 6mm2 kabel de användt. Jag får väl skylla på att det endast skiljer typ 0.5mm i diameter mellan 4 och 6 
Om 25A räcker eller inte var egentligen inte frågan, utan hellre om 25A skulle kunna köras över 4mm2. Vi har endast säkrat upp till 20A för tiden och det fungerar just nu - frågan är hur det blir till vintern då värmepumpen också blivit uppsäkrad till 3x20 iställetför tidigare 3x16.
Anledningen till att vi vill ha huvudbrytare både i HC och varje UC är helt enkelt att HC nu är placerad i vårt huvud boutrymme och vi vill slippa springa upp och ned trappor för att stänga av/sätta på strömmen i 'gäst' rummen hela tiden. Det kan visserligen leda till lite confusion för icke insatta, men vi har inga planer om att sälja kåken eller ha elektriker jobba här utan att någon är på plats så...
Ang. JFB så var tanken med en 300mA i HC att den endast ville lösa ut om det var större fel och att jag kunde köra vissa VU/maskiner utan någon JFB som löser ut i tid och otid för att ha det hela lite mer driftsäkert (dvs uptime gentemot personsäkerhet - då jag har en serverpark i källaren). Detta är då anledningen till att jag inte kan/vill ha en enstaka JFB för varje UC. Alternativet är att köra två JFB per UC, en för problemgrupper och en för resten per Rrrrr's förslag. Eftersom ni är fler som säger att jag bör skippa 300mA helt och hållet - varför? Denna borde väl ge ett okay brandskydd av fastigheten om/när en av matarledningarna går åt helvete?
Tack för alla svar iallafall, har gett mig lite mer att tugga på över de nästa veckorna.
Om 25A räcker eller inte var egentligen inte frågan, utan hellre om 25A skulle kunna köras över 4mm2. Vi har endast säkrat upp till 20A för tiden och det fungerar just nu - frågan är hur det blir till vintern då värmepumpen också blivit uppsäkrad till 3x20 iställetför tidigare 3x16.
Anledningen till att vi vill ha huvudbrytare både i HC och varje UC är helt enkelt att HC nu är placerad i vårt huvud boutrymme och vi vill slippa springa upp och ned trappor för att stänga av/sätta på strömmen i 'gäst' rummen hela tiden. Det kan visserligen leda till lite confusion för icke insatta, men vi har inga planer om att sälja kåken eller ha elektriker jobba här utan att någon är på plats så...
Ang. JFB så var tanken med en 300mA i HC att den endast ville lösa ut om det var större fel och att jag kunde köra vissa VU/maskiner utan någon JFB som löser ut i tid och otid för att ha det hela lite mer driftsäkert (dvs uptime gentemot personsäkerhet - då jag har en serverpark i källaren). Detta är då anledningen till att jag inte kan/vill ha en enstaka JFB för varje UC. Alternativet är att köra två JFB per UC, en för problemgrupper och en för resten per Rrrrr's förslag. Eftersom ni är fler som säger att jag bör skippa 300mA helt och hållet - varför? Denna borde väl ge ett okay brandskydd av fastigheten om/när en av matarledningarna går åt helvete?
Tack för alla svar iallafall, har gett mig lite mer att tugga på över de nästa veckorna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Det är inget fel med en 300mA brandskydds-JFB i HC, men risken för fel på huvudledningarna är liten, dvs sannolikheten för att den kommer till nytta är ganska liten.
Då tycker jag det är mycket bättre att köpa några fler 30mA JFB så att alla gruppledningar personskyddas. Om du identifierar riskgrupper och ger dem en egen JFB så är risken väldigt liten att den andra JFBn tjuvlöser. Reglerna kräver JFB för alla "vanliga" uttag numera.
Då tycker jag det är mycket bättre att köpa några fler 30mA JFB så att alla gruppledningar personskyddas. Om du identifierar riskgrupper och ger dem en egen JFB så är risken väldigt liten att den andra JFBn tjuvlöser. Reglerna kräver JFB för alla "vanliga" uttag numera.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovering möte panel-bleck-tegel
Fasad -
Badrumsrenovering i sommarstuga - massor av fuktskador!
Fritidshus -
Nya EU-regler kan tvinga fastighetsägare till kostsamma renoveringar?!
Övrigt husrelaterat -
Nyanslutningskostnad vid renovering av fjv-nät?!
Fjärrvärme & Gas -
Nya koppel och spackelfråga - fönsterrenovering
Byggnadsvård
