Renovering mid century-lägenhet

4k läst  12 svar

1. O
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Jag köpte en bostadsrätt för snart 2 år sedan och har renoverat kök samt målat och fixat med golv och annat i resten av lägenhet. Mycket av detta är redan gjort men det finns en del kvar att göra, just nu håller jag på i sovrummet.

Jag tänkte börja med att visa köksrenoveringen som var det jag började med. Köket är från Ikea och kostade ca 50 000kr. Det var smått surrealistiskt att stå i kassan på Ikea och betala en kvarts årslön för något man inte ens fick med sig därifrån, det kom ju senare levererat.

Jag fick mycket hjälp av min far med borrning i väggar, golvläggning och mycket annat.

Jag har tyvärr inte alla köksplaneringsbilderna sparade, men detta var så jag tänkte på ena väggen (överskåpet skippades dock):
    001.png

Rivning påbörjad:

002.jpg
    Rent och fint som vanligt bakom köksfläktar.

003.jpg
    004.jpg
    005.jpg
    Gömda skatter under stommarna!

006.jpg
    Närbild på geggvägg och tvivelaktig elinstallation.

007.jpg
    008.jpg
    Det mesta utrivet.

009.jpg
    Urfräst för nytt eluttag.

Nästa steg var att måla väggarna:
    010.jpg
    011.jpg
    012.jpg
    013.jpg

Sedan lade jag in nytt golv. Detta är ett Marmoleum klick i 30x30cm:
    014.jpg
    015.jpg

Efter detta satte vi upp skenorna för stommarna och började montera ihop dessa:
    016.jpg
    017.jpg
    018.jpg
    019.jpg
    Kartongbiten på väggen är bara för att slippa höra suset från utsugshålet till centralventilationen.

Ursågning för rör under diskho:
    020.jpg

• Laddar…
  2. O
    Medlem Nivå 6
    Bänkskivan pålagd med blandaren löst ditställd bara för att se hur allt ser ut:
    021.jpg
    022.jpg
    Mycket wellpapp blir det!

Stommarna kom på plats och man kunde börja sätta in lite lådor. Spis och ho monterade i väntan på elektriker och rörmokare.
    023.jpg
    024.jpg
    025.jpg

Nu kommer vi till den jobbigaste delen av hela projektet. Det existerande utsuget var inte centrerat över spisen och behövde helst flyttas lite:
    026.jpg

Detta var inget jag kunde göra själv utan anlitade hantverkare. Det tar en halv dag sa han när han var här och tittade. Kom hem efter jobbet den dagen då det hade varit där och möttes av detta:
    027.jpg
    028.jpg
    Ja det där är trappuppgången på andra sidan. Ja det där är grannarna unders ventilationsrör.

Jag hade redan problem med ångest och oro och var 100% övertygad och att jag skulle bli vräkt och tvingas flytta. Man tänker inte klart alla gånger när det slår till. De fixade allting till slut och jag hörde inte av föreningen överhuvudtaget. Det blev ju många fler timmar från hantverkarna än vad som var sagt men jag behövde inte betala för allt så klart.
    029.jpg
    030.jpg
    031.jpg
    032.jpg

Tillbaka till montering av köket!

Enda missen från Ikea var att jag fick en hinkram för 80-stomme istället för 60:
    033.jpg
    De skickade såklart en korrekt, inga problem.

034.jpg

Vi fick lösa utrymmet mellan tak och stommar sjävla men det blev bra tycker jag:
    035.jpg

Under kyl/frys:
    036.jpg

037.jpg
    038.jpg
    Stommar klara på ena väggen! Här syns även nya belysningen.

039.jpg
    040.jpg
    Stommar klara på andra väggen, och ventilation monterad. Nya lampor också.

3. O
    Medlem Nivå 6
    Blev nytt köksbord också i samma veva:
    042.jpg
    Det är en svart laminatskiva från DPJ och ben från Mio. Stolarna är provisoriska.

Nu var det dags för ett moment som jag bävade lite inför, nämligen kakling. Varken jag eller min far var erfarna på denna front. Men det var bara att ta det lugnt och metodiskt så gick det galant:
    043.jpg
    044.jpg
    045.jpg

Fogning:
    046.jpg
    047.jpg

Nya stolar:
    048.jpg

Den lilla bänkskivan var tänkt att bli lite av en bar i köket, då kan det se ut såhär:
    049.jpg

Återkommer med fler bilder från det jag har gjort i hall och vardagsrum. Håller just nu på med sovrummet så det kommer också lite senare. Tack för att ni tittat!

4. O
    Medlem Nivå 6
    Efter att köket var klart snickrade jag och min far lite bänkar till balkongen.

Såhär såg det ut när jag flyttade in:
    001.jpg

Bänkar snickrade:
    002.jpg

Bänkar målade:
    003.jpg

Klart!
    004.jpg

Det har även kommit dit en lampa på väggen.

5. O
    Medlem Nivå 6
    Vi la in samma golv i hallen som i köket.

001.jpg
    Plastmatta med träimitation. Vad tänkte folk egentligen?

002.jpg
    003.jpg
    Drog nätverkskabel från switchen i hallen in i klädkammaren. Under trösklar och bakom golvsocklar.

004.jpg
    Nästan klart. Vardagsrummet in till vänster.

005.jpg
    006.jpg
    Tunn svart metalltröskel.

Höjdskillnaden in till vardagsrummet gjorde att vi fick vara lite kreativa. Det blev metalltröskel och smyglist i ek.
    007.jpg

Jag hade även turen att hatthyllan från när huset byggdes låg kvar i förrådet, så den blev åter uppsatt:
    008.jpg

• Laddar…
  6. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    Trevligt att slippa överskåp i köket. Var har ni glas och porslin i nya köket? Funderar också på att skippa överskåpen i nästa kök.

7. O
    Medlem Nivå 6
    Jag har glas och porslin i lådor helt enkelt. Jag bor ensam så det är ingen stor ruljans på det.
    Men det är väldigt praktiskt att kunna öppna en låda och få en överblick på alla sina glas, speciellt för olika cocktails som kräver specifika glas.
    V82G6fN.jpg
    nDoJku5.jpg
    Tallrikar i likadan låda på andra sidan.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad är felet med det menar du?
    Tror vi hade sådant i ett eller två rum i vårt första hus, och det fungerade bra att lägga trasmattorna på.

Instämmer mycket praktiskt när man skall plocka in och ut till diskmaskin och matbord.
    Man slipper treva på hyllor i överkåpen, och får bra överblick över innehållet.
    Men nu har vi överskåp, och får köra med ryggövningar...

9. SC Aero
    Verktygstokig · Nivå 8
    Bra jobbat (y)

10. O
    Medlem Nivå 6
    Vardagsrummet har jag inte gjort så mycket i, mest målat väggarna egentligen.

När jag flyttade in var väggarna tapetserade med en grå tapet med en svart fondvägg.

001.jpg

Jag tapetserade över det svarta bara för att slippa måla tusen lager vit färg.
    002.jpg

Originaldörrarna som stod ute i förrådet hängdes tillbaka. Jag är väldigt glad att det inte kommit någon ljust-och-fräscht-svensson och förstört dessa med vit färg. Alla dörrar i lägenheten är orörda originaldörrar från HSB Industrier.
    003.jpg

Lyfte bort laminatgolvet och vad hittar man då? Original ekparkett från när huset byggdes!
    004.jpg
    005.jpg
    Visst den har sina färgfläckar, repor och märken, men hellre ett originalgolv med lite själ än grå laminat.

Efter att jag målat väggarna så var det mest inredningsjobb kvar, det roligaste tycker jag! Jag ville att vardagsrummet (och även hallen) skulle ha en mid century-stil som passar med husets ålder, och för att jag själv älskar den stilen. Mycket av möblerna har köpts på auktioner eller var objekt jag redan ägde när jag flyttade in. Det ska komma upp mer saker på väggarna, även en TV när man i framtiden får råd med det.

Lite inredningsbilder:

3C6aROg.jpg
    007.jpg
    008.jpg
    009.jpg

11. O
    Medlem Nivå 6
    Jag tycker inte det är snyggt helt enkelt. :)

Ska golvet vara i plast kan det väl få vara sin egen sak, istället för att försöka se ut som trä.

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Helt rätt i sak, men hur ser egentligen plast ut?

13. M
    Medlem Nivå 2
    jattefin ,skulle garna bo i din laghenet utan att andra pa nat .(obs forlat for stavfel ,ar fransman och skriver ifran Maury i sodra frankrike)
    michel

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: