Byggahus.se
Hej! Vi är ett ungt par från småland som precis har köpt vår första bostadsrätt i Stockholm. Vi har planerat att renovera en 40-tals lägenhet själva trots mindre kunskaper inom området. Om ni undrar varför vi gett oss in på det, så är det en kostnadsfråga. Jag är studerande och en bostadsrätt i Stockholm är kostsam.

Ytskick på lägenheten är den enkla biten. lägga nytt golv, måla, fixa tak och golvlist, göra ordning på gamla element m.m är i det stora hela billigt och enkelt (om än tidskrävande).

Mina frågor berör främst kök och badrum, häri behöver jag råd från er.

BADRUM:
Badrum är i gott skick, stambyte sedan 95. att renovera från start blir inte aktuellt (kostnadsfråga).
-Jag har därför som avsikt att lägga ett skick med designcement (microcement) över det äldre kaklet och på så vis bevara våtskiktet.
-Byta ut elementet i badrummet och ha en handdukstork (då vattendriven från element uttaget)
-Dra elen så att man får ett uttag i skåpet under nya handfatet.
-Tror ni att detta går att göra? Ser ni några möjliga komplikationer med det? (jag har full förståelse för att jag behöver vvs för rördragning, samt ett godkännande av elektriker på elen)

KÖK:
Köket är väldigt slitet och allting ska rivas ut fram till betongen i hela rummet.
-jag är väldigt fundersam kring insugsventilen om man kan försöka ha den inuti ett skåp eller om det påverkar cirkulationen.
- vattnet är draget längs med väggen. tror ni det är möjligt att byta plats mellan diskho och spishäll för att slippa såg ut alla nya skåp som ska sättas in?
-jag bifogar lite bilder samt hur ''drömköket'' skulle kunna se ut

cca226e1af3db104a517e91b50446b61.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
9179c17a7265bac8af20ed6a288e5000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

H Herr_Karl skrev:
-Jag har därför som avsikt att lägga ett skick med designcement (microcement) över det äldre kaklet och på så vis bevara våtskiktet.
Ett badrum från -95 är gammalt och man kan inte lita på att tätskiktet håller tätt längre. Du bör därför kolla hur mycket du kan få ut på försäkringen om det läcker ner till grannen, dels från din egen bostadsrättsförsäkring och dels från föreningens, för det är inte så kul att lägga ut pengar på nytt ytskikt bara för att efter något år behöva riva ut allt igen och då vara tvungen att själv betala en totalrenovering.

H Herr_Karl skrev:
-Byta ut elementet i badrummet och ha en handdukstork (då vattendriven från element uttaget)
Elementet är föreningens egendom och det är därför inte säkert att du får byta ut det mot en handdukstork. Om du får det kan föreningen ställa krav på vilken handdukstork du ansluter till deras uppvärmningssystem. För att få varma handdukar är det betydligt enklare och billigare att sätta upp stänger eller krokar ovanför det befintliga elementet.

H Herr_Karl skrev:
-Dra elen så att man får ett uttag i skåpet under nya handfatet.
Ska du följa lagen så måste en elektriker dra elen. Du skriver om att en elektriker bara ska godkänna det men det kan vara väldigt svårt att få tag på en elektriker. som vill göra det eftersom det inte är lagligt.

H Herr_Karl skrev:
Köket är väldigt slitet och allting ska rivas ut fram till betongen i hela rummet.
Är det inte synd att riva ut stommar som har hållit i 70 år mot stommar som håller mindre än 20 år, det blir betydligt sämre kvalitet. Här finns det också stora pengar att spara genom att bara byta eller renovera luckorna och byta bänkskiva. Många uppskattar originalskåpen eftersom de är av hög kvalitet och lägger sina pengar på att underhålla dem i stället för att byta ut köket var 15:e år, vilket vare sig är bra för miljön eller plånboken.

H Herr_Karl skrev:
-jag är väldigt fundersam kring insugsventilen om man kan försöka ha den inuti ett skåp eller om det påverkar cirkulationen.
I köket är det en frånluftsventil som troligen går till en gemensam fläkt på vinden. Den får man inte påverka utan den är inställd för att det ska bli rätt luftflöde för att både huset och dess boende ska må bra. Den får inte byggas för eftersom det påverkar luftflödet.

• Gilla
Husbus1046 och 2 till
  • Laddar…
jag hade behållt köksskåpen om jag var er! om de är låga så kan man ganska lätt höja dem: https://www.dinbyggare.se/hoj-en-lag-diskbank/

Tycker man att det är opraktiskt med luckor i underskåp (det gör jag), så kan man montera utdragslådor i stommen istället och återanvända luckan som lådfront. Måttanpassade lådor för montering i gamla kök finns bla här: https://www.snickerivaruhuset.se/kokslador/

med lite ny bänkskiva, vitvaror, ytskikt osv så kommer det ändå kännas som ett helt nytt kök! men till bättre pris och i bättre kvalitet.

här är lite inspiration på nytillverkade funkiskök:
https://www.funkiskok.se/vara-kok/original_k/frilufsstaden-2
https://www.kvanum.se/luckor/lucka-baner/?type=kok&group=retro

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fadai
Håller med! Du hittar inte nya skåp i samma kvalitet vad du än betalar. Måla, och lägg pengarna på bra vitvaror istället.

BirgitS
Fadai Fadai skrev:
Måla, och lägg pengarna på bra vitvaror istället.
Eller på badrummet som behöver en renovering snart.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Så fin teakhylla ovanför spisen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.