1 334 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Renovering badrum Älvsbyhus -91
Hej!
Vi ska renovera vårt badrum i vårt Älvsbyhus byggt 1991.
Det är våtrumsmatta samt våtrumstapet som ska bytas.
Tyvärr har vi rör som går genom golvet.
Nu har vi fått två offerter från två olika bolag.
Det ena bolaget, låt oss kalla det bolag 1, vill gjuta klackar runt rör och dra upp mattan runt klacken.
Bolag 2 vill skriva avvikelse och dra rören genom golvet. Bolag 2 säger att det inte är godkänt att gjuta klackar "heller". Men att avvikelse är godkänt.
Vet att avvikelse är godkänt - men det blir väl ändå jag som konsument som får stå för "skiten" om något händer.
Jag själv känner att jag inte vill skriva någon avvikelse pga oroar mig för framtiden inför en ev försäljning eller om det blir en vattenskada.
Finns det inget annat sätt att lösa rörgenomföringen i golvet?
Vi har även ett "hål" rakt in under badrumsskåpet där det finns rör som sticker upp.
Bolag 1 vill täcka för och sätta matta så det blir tätt,
bolag 2 vill ha det öppet så att man ser om det blir en vattenläcka?
Nu vet jag inte längre vad man ska tro på.
Det är även cirka 30.000 kr i prisskillnad på offerterna.
Vi ska renovera vårt badrum i vårt Älvsbyhus byggt 1991.
Det är våtrumsmatta samt våtrumstapet som ska bytas.
Tyvärr har vi rör som går genom golvet.
Nu har vi fått två offerter från två olika bolag.
Det ena bolaget, låt oss kalla det bolag 1, vill gjuta klackar runt rör och dra upp mattan runt klacken.
Bolag 2 vill skriva avvikelse och dra rören genom golvet. Bolag 2 säger att det inte är godkänt att gjuta klackar "heller". Men att avvikelse är godkänt.
Vet att avvikelse är godkänt - men det blir väl ändå jag som konsument som får stå för "skiten" om något händer.
Jag själv känner att jag inte vill skriva någon avvikelse pga oroar mig för framtiden inför en ev försäljning eller om det blir en vattenskada.
Finns det inget annat sätt att lösa rörgenomföringen i golvet?
Vi har även ett "hål" rakt in under badrumsskåpet där det finns rör som sticker upp.
Bolag 1 vill täcka för och sätta matta så det blir tätt,
bolag 2 vill ha det öppet så att man ser om det blir en vattenläcka?
Nu vet jag inte längre vad man ska tro på.
Det är även cirka 30.000 kr i prisskillnad på offerterna.
Lite bilder hade underlättat. Är det värme eller vattenrör du menar? Nu har jag bara varit i Älvsbyhus byggda från 2005 och framåt 2015 men då kom vattnet upp i skåp innanför dörren och sedan drog man utanpåliggande rör därifrån till toa, dusch och handfat.
Men det stämmer att det inte är godkänt med klack. Kan man inte dra rören i väggen, tänker att man ändå ska riva och öppna upp alla väggar.
Men det stämmer att det inte är godkänt med klack. Kan man inte dra rören i väggen, tänker att man ändå ska riva och öppna upp alla väggar.
Hade absolut dragit om rören så att de kommer upp i väggen där de ska. Med krypgrund kan man ju drar rör lite vart man vill i huset. Inga osynliga skarvar dock, rören måste dras om från föregående fördelarskåp.
/S
/S
Liknande trådar
-
Tillgänglighet eller inte - renovering badrum och ev påföljder
Badrum -
Renovering av badrum - elgenomföringar
Badrum -
Belysning/smart belysning/antal lampknappar badrumsrenovering
Badrum -
Mindre defekter badrumsrenovering
Badrum -
Badrumsrenovering i Älvsbyhus, inriktad mot funktion, inte flashigt och dyrt. :)
Socialt & Projekt