Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Renovering av väggar i trapp

1. J
    Medlem · Gävleborg · 5 inlägg

jnhl

Medlem
    Hej!

Är på väg att renovera min trapp och tillhörande väggar här hemma. Men iaf så började jag att riva ner tapeten i "trapphuset" gick lätt då de har innan mig målats några gånger på den så det var bara att dra av i princip. Under den så hitta jag masonit och förmodligen under den plankvägg, huset är byggt 1942.

Nu till mitt bekymmer eller vad man ska kalla det för. Jag har tänka att måla väggarna, hade från början tänkt att ta hem en målare för att bredspackla allt åt mig för att sen måla själv (är 5 meter högt på vissa ställen och mycke vägg kan man säga i trappen) klart man kan spackla själv men är nått jag verkligen avskyr så är det just det! Men iaf så märkte jag nu att masoniten fjädrar på vissa ställen och vad jag hört så är det ju inge vidare att spackla på såna underlag.

Så frågan är ju nu om jag ska montera renoveringsgips på allt eller om man kanske kan montera på ny masonit på den gamla? Det viktiga är att det blir en bra yta att måla på i slutändan och att jobbet kan göras utan att behöva var speciellt händig eller så, normalt kunnande typ :). Skulle ju vart enklast att måla på den gamla masoniten men den har för mycke gamla skador etc.

Min kära granne tyckte att jag skulle riva den gamla masoniten och sätta ny så ja slapp bygga på så mycket extra på väggen. Men tanken från början var ju att bara måla om inte att riva, då tid oftast är en bristvara. Kanske tänker lite fel nu oxå??

Men alla tips och råd är jag tacksam för, min trapp har lite speciell utformning och är hög eller vad man ska kalla den för så innan jag börjar med nått vill jag vara på helt de klara hur jag ska göra. Kan bifoga bilder om nån vill se för mer info.

//Janne

2. T
    Medlem · 324 inlägg

Toaster

Medlem
    Det verkar vara ett bökigt projekt så frågan är när du kommer göra om det nästa gång.. Om 10-20 år?

Visst, tid och spara pengar. Men sen ska du dras med det... Hur länge?

Gör det ordentligt el. gör inget alls.

3. J
    Medlem · Gävleborg · 5 inlägg

jnhl

Medlem
    Är tiden som är dilemmat. Nattarbete och jul snart är sällan en bra kombination...

Men iaf, så du menar att riva den gamla masoniten och skjuta fast ny då? Har försökt att få loss ett hörn av den gamla men utan lycka, fastnaglad som bara den, förrutom där den svajar då, men det är mitt på vissa skivor bara :(

Men visst är det som du säger, när kommer jag göra detta nästa gång? Det jag dock är rädd för att väl bakom skivorna kommer jag hitta nya saker och det slutar med ett evighetsobjekt...

Men är det så enkelt som att bara riva ner de gamla och skjuta upp det nya då? Det jag funderar på är hålen som kommer bli av dyckerten eller vad nu som ska användas, ska väll sitta rätt tätt eller? kan man spackla och slipa det isf?

Tack

4. Campar
    Medlem · Stockholm · 570 inlägg

Campar

Medlem
    Jag är inget proffs, men jag jag hade tagit bort så mycket som gick att få bort och sedan satt upp 6mm renoveringsgips.
    Då hade det blivit minimalt med spackling och då får en bra yta att antingen direkt måla på eller sätta tapet/målarfilt på.

//Niklas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.