Renovering av skruvstäd / Renovation of a 1941 Wilton C1 Bullet Vice

768 läst  15 svar

1. nanowire
    Hobbysnickare Nivå 13
    Sprang på (inte bokstavligen, det hade gjort ont) ett fint gammalt skruvstäd som jag tyckte förtjänar ett bättre öde än att rosta bort eller smältas ner.
    IMG_9830.JPG IMG_9859.JPG IMG_9860.JPG IMG_9861.JPG IMG_9862.JPG IMG_9863.JPG
    Jag hade min bror på besök så vi laddade upp med stålborstar, vinkelslipar, hammare och blyklubba med intentionen att återställa Wilton till sin forna prakt. Det går åt en del vätskor också var av de viktigaste var Hessa kalkborttagning (fosfor- och citronsyra mot rosten), kalloxidering (jag är svag för svartoxiderad metall) och Talisker (motivationsförstärkare).
    IMG_9864.JPG
    IMG_9869.JPG

Böjda delar blir raka igen med lite övertaning.
    IMG_9868.JPG
    12-46 som är stämplat under är garantins utgångsdatum vilket ger att den tillverkades dec -41. Produktionen startades i Chicago i början av -41 och all produktion under kriget ska ha gott direkt till armen.
    IMG_9870.JPG
    Vilket också den militärgröna orginalfärgen antydde när den kikade fram under den senare gröna metalliclacken.
    IMG_9871.JPG IMG_9873.JPG
    Grov stålborste i full hastighet på större ytor och fin borste i lägre hastighet på detaljer som texten. Vreden polerades också med blå polerpasta på filtrondell.

IMG_9876.JPG
    När all rost och gammal färg var borta beslutade vi att inte måla om i grönt utan bara svartoxidera (förutom backar, vred och låsmuttrarna i mässing). Det går ju alltid att måla i ett senare skede men just nu är jag nöjd som det blev.
    IMG_9879.JPG IMG_9882.JPG
    Vi fettade, monterade ihop och strök alla ytor med bivax/balsamterpentin.
    Det är ett kombinationsskruvstäd med rörkäftar nedanför de vanliga käftarna. Ett test visar att även de funkar, greppar utan problem ett helrör :strong:
    IMG_9907.JPG IMG_9884.JPG

2. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 10
    Wow, underbart att se Nanowire!(y):beer:

nanowire gillar
  3. nanowire
    Hobbysnickare Nivå 13
    Hmm, de sista tre bilderna ska uppenbarligen vara infogade högre upp i texten, vet inte hur det kan fixas? I editläge är det rätt ordning.

4. nanowire
    Hobbysnickare Nivå 13
    Tack :)

5. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 9
    För mycket av motivatorn??? ;)

Redigerat
    nanowire gillar
  6. nanowire
    Hobbysnickare Nivå 13
    IMG_9952.JPG
    Nu är Wilton installerad. Jag har aldrig tyckt det var något fel på Mount Tai Brand Bench Vice PRC, först nu inser jag dess akuta brist på mässingsmuttrar :p

13th Marine och Bernieberg gillar
  7. jonmo
    Verktygstokig Nivå 13
    Heja, snyggt jobbat!

nanowire gillar
  8. Ola C
    Medlem · Nivå 17
    Snyggt jobbat. När flaskbilden kom trodde jag det var nån invigningsritual på gång, typ som man krossar en flaska mot båten när det är dags för premiärtur. Lätt besviken:rolleyes:

nanowire gillar
  9. nanowire
    Hobbysnickare Nivå 13
    Lugn Ola, det var många flaskor som offrades i ritual den här helgen; svensexa för brorsan :beer::beer::beer:
    Flaskan på bilden var mer som matlagningsvin; hälls i kocken, inte grytan.

10. S
    Medlem Nivå 1
    Talisker Dark Storm är förjävla go. Och du har inte bara bra smak på dricka. Svartoxiderat med mässingdetaljerna blev ju urläckert!

11. nanowire
    Hobbysnickare Nivå 13
    Eller hur, det blev lite steam punk över det. Den är så god :ok:

12. Z
    Medlem Nivå 8
    Gamla prylar brukar vara bra prylar. Jag har en bekant som har ett skruvstycke tillverkat i Tyskland på 30-talet. Grym precision och trots att det är stort kan man öppna och stänga det med ett finger.

Berätta gärna mer om ytbehandlingen "svartoxidering"?

13. 13th Marine
    Medlem Nivå 12
    Snyggt!

Jag behöver tydligen hitta ett skruvstäd att renovera upp :surprised:

Även jag är nyfiken på vad svartoxideringen innebär.

14. nanowire
    Hobbysnickare Nivå 13
    Kalloxidering som det här är bygger på fosforsyra och kopparjoner och säkert ytterligare några komponenter. Tror jag, ska tilläggas, för de skriver inte på flaskan vad den innehåller. Det går att svartoxidera med värme och linolja men det är opraktiskt och inte så bra för härdade saker. Skjutvapen är väl normalt svartoxiderade/blånerade mha hög temperatur.

15. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 9
    Var har du köpt flaskan? :)

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.