Hej,

Har börjat riva ut mitt gamla platsbyggda kök i lägenheten för att sätta in ett nytt kök (troligtvis från IKEA). Då jag har möjlighet att sova hos min särbo så har jag ingen superbrådska att köket skall bli klart så snabbt som möjligt och därav kommer jag göra så mycket som möjligt själv.

Som vanligt när man börjar riva så uppstår det lite nya problem för varje planka man tar bort och jag har nedan lite frågor som jag gärna vill ha era åsikter till och alternativa lösningar!

1. Det är stora hål i ena hörnet mellan tak och vägg samt längre ned i hörnet i väggen, innanför väggen ser man avloppsrören och då lägenhetshuset är stambytt för ca. 10 år sedan så misstänker jag att hålen är från en halvtaskig återställning efter stambytet. Hur lagar jag lättast dessa hål? Antar att jag behöver gjuta men antar även att jag behöver någon skiva eller liknande på andra sidan för att ha något slags "motstånd" att gjuta mot, hur skulle ni ha gjort här? Jag har tidigare använt gipsbruk för att laga större "kratrar" i väggarna i vardagsrummet som uppstod när jag drog ut gamla spikar vilket jag tyckte fungerade väldigt bra.

2. Tanken är att jag skall lägga ett parkettgolv i köket men då klinkersen är relativt ojämn samt att det saknas klinkers på vissa ställen så känns det som att flytspackling vore ett bra alternativ. Är lite osäker ifall jag skall slå bort befintlig klinkers eller om jag skall flytspackla direkt som det är. Hur hade ni gjort?
Är medveten om att jag bör primea golvet innan jag flytspacklar men är det något ytterligare jag behöver tänka på? Finns det någon risk att det rinner ned till grannen nedanför?

3. Ena väggen är av hårdbetong medans den andra väggen är av lättbetong, med lättbetong i det här fallet så menar jag att stora bitar lossnar när man drar ut en spik och man mer eller mindre kan dammsuga upp väggen med grovdammsugaren, hur tror ni det fungerar att sätta upp överskåp på denna vägg? Troligtvis blir det ett IKEAkök och då tänker jag att skenan monteras med antingen expanders eller Fischer lättbetongplugg GB 8.

• Hörn av ett rum under reparation med synliga block och ett förstorat hål i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, skadad vägg, kakel delvis borttaget, byggavfall, förstorat område visar skada, pågående byggarbete.
    Skapa konto
  • Ett renoveringsprojekt i ett badrum med borttaget badkar och verktyg på golvet.
    Skapa konto
1. Hålen är inga problem om du kommer att bygga in dem bakom skåp igen. Kommer det att vara synliga väggytor behöver du laga. Gipsbruk går bra. Du behöver antagligen inte fylla upp med något bakom. Bruket är ganska fast.

2. Jag har tagit bort klinkers innan flytspackling. Främst för att inte bygga det nya golvet högre än det gamla. Eventuella hål mellan golv och vägg behöver du täta innan flytspackling.

3. Det går att montera skåp i lättbetong. Vet inte vilka skruvar som är bäst.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.