Hej! Jag ska renovera mitt kök och har lite funderingar kring ventilationen så jag tänkte att jag testar här
Nuvarande köksfläkt är placerad såhär:
Tanken är att vi gör om planlösningen av köket och att hällen och fläkten istället kommer närmare väggen
Fick detta svar från föreningen angående renoveringen
"Ingen ventilation får under några omständigheter flyttas, byggas om, förkortas/förlängas osv iom riskerna för felfördelning av matos i gamla ventilationssystem som kan påverka andra boenden. Kolfilterfläkt är helt ok att byta till då den påverkar endast er egna inomhusluft. Är er nuvarande köksfläkt installerad med utblås i ventilation får även den nya installeras på samma vis, men som sagt, ventilationen och nuvarande rörsystem får inte byggas om."
Betyder det rent krasst att vi måste ha fläkten på samma plats eller om vi väljer kolfilter att det befintliga röret måste vara kvar?
Tack på förhand!
Nuvarande köksfläkt är placerad såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att vi gör om planlösningen av köket och att hällen och fläkten istället kommer närmare väggen
Fick detta svar från föreningen angående renoveringen
"Ingen ventilation får under några omständigheter flyttas, byggas om, förkortas/förlängas osv iom riskerna för felfördelning av matos i gamla ventilationssystem som kan påverka andra boenden. Kolfilterfläkt är helt ok att byta till då den påverkar endast er egna inomhusluft. Är er nuvarande köksfläkt installerad med utblås i ventilation får även den nya installeras på samma vis, men som sagt, ventilationen och nuvarande rörsystem får inte byggas om."
Betyder det rent krasst att vi måste ha fläkten på samma plats eller om vi väljer kolfilter att det befintliga röret måste vara kvar?
Tack på förhand!
Nej enligt den texten från styrelsen så kan ni placera fläkt på annat ställe och ansluta efter hur förutsättningarna ser ut nu, men att ni inte får göra åverkan på ventilationssystem och kanaler.
Svårt att svara på utan att se hur imkanalen är dragen fram till fläkten, du måste montera ner passbitarna så du får fram trumman och anslutningen för att se vad du har för möjligheter.
Svårt att svara på utan att se hur imkanalen är dragen fram till fläkten, du måste montera ner passbitarna så du får fram trumman och anslutningen för att se vad du har för möjligheter.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Så uppfattar inte jag texten.Luddis_1 skrev:
Nej enligt den texten från styrelsen så kan ni placera fläkt på annat ställe och ansluta efter hur förutsättningarna ser ut nu, men att ni inte får göra åverkan på ventilationssystem och kanaler.
Kanske bäst att du kontaktar styrelsen och ber dem förklara lite mer vad som gäller för din lägenhet. Att de inte vill att de boende sågar bort en befintlig anslutningspunkt förstår jag, men är spiroröret föreningens eller har tidigare ägare monterat det?N Ncm skrev:
Största frågan om tidigare ägare har kopplat spiroröret på frånluftkanalen eller om ventilationssystemet är gjort för att alla har utsug på sina fläktar. Här har vi att det är fritt att sätta kolfilterfläkten på valfritt ställe och inte ansluta den till frånluftdonet. Dom som har gjort det har blivit ålagda att ta bort anslutningen till ventilationsdonet. Styrelsen vet hur det ska vara anslutet i varje lgh. Är fläkten bara en ventilstionskåpa utan motor så är det ok att ansluta till ventilationssystemet.
Själv skulle jag ha tagit bort spiroröret och satt ett ventdon på väggen där kanalen går in i väggen. Och monterat en kolgilterfläkt på valfritt ställe.
Själv skulle jag ha tagit bort spiroröret och satt ett ventdon på väggen där kanalen går in i väggen. Och monterat en kolgilterfläkt på valfritt ställe.
Svårt att se på din bild, men är det anslutningsrör som övergår till spirorör som jag ser så kan det vara spiroröret som din styrelse inte vill att du gör åverkan på, imo lite oklart i deras text då imkanal och ventilations rör är två skilda system.N Ncm skrev:
Öppnar du upp ovanför så blir det tydligt hur allt hänger ihop.
Hur mycket är det du vill/önskar flytta fläkten ?
Du får flytta och sätta din nya fläkt vart du vill i köket sålänge du installerar en kolfilterfläkt. Det du måste göra då är att sätta ett frånluftdon på den befintliga kanalen som din nuvarande fläkt kommer ifrån. Detta för att du måste ha ett grundflöde av ventilation i köket.
/fluffe
/fluffe
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden