Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Renovering av kök (parallell) - lite osäker på placeringar - input?

1. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 551 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    https://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-8

Under avsnitt 8:43, citat ur texten:
    Utslagsvask ska placeras så att risken för skållningsskador begränsas.

Allmänt råd
    Utslagsvask bör placeras i samma inredningslängd som spisen.”

Okej, det står att risken för skållningsskador ska begränsas. Men hur begränsar man den ifall spis och vask är på varsin ände av ett rum?

Min mening är inte att vara dryg och otrevlig, utan bara ge dig något att fundera på.

• Laddar…
  2. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    Jag har inte tolkat dig som dryg eller otrevlig och det var inte min tanke att jag skulle låta som det heller.
    Jag uppskattar som sagt din input. Tycker det är väldigt viktigt, det är ju trots allt en del pengar man stoppar in i ett kök.

Vi lagar kanske mat på anant sätt än andra och har heller inte barn som springer runt som är en stor riskfaktor i ett kök. Samtidigt måste vi ju bygga ett kök som är väl genomtänkt och att någon med barn kan ta över köket efter oss när/om vi flyttar ut en dag.

Men det ær intressant, eftersom flera av kökssidorna har bilder på parallelkök eller köksö med vask/spis på 2 olika sidor. eks https://www.ballingslov.se/koek/nytt-koek/vanliga-planlosningar-i-koeket

Redigerat 9 dec 2018 12:26
  3. J
    Medlem · Västra Götaland · 310 inlägg

Joh_81

Medlem
    Ett back to basics-förslag när man ändå håller på. 80 cm mellan häll och ho. Personligen hade jag aldrig gått med på mindre.
    Lite mindre arbetsyta, men bänken på andra sidan går att använda också, och bra plats för kaffebryggare och andra maskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    BH_2018-12-09_3.JPG

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    Kan rekommendera HTH's program för att skissa. Tyckte Ikeas var rätt jobbigt att jobba med.

Har du bara tagit en valfri vask eller hade du gått för en liknande vask som på bilden?
    Idag är det en ventilationslucka till vänster om fönstret, men vi har ändå funderat på att ha kolfilterfläkt. Pga problem med undertryck och att grannen ovanför annars skulle få in vårat stekos.

Jag är heller inte helt 100 på att ha något helskåp vid fönstret. Men tyckte lösningen annars är rätt bra.
    Tycker om att ha diskmakinen till höger om vasken istället för mellan vasken och spisen - känns minst lika farligt som att ha på en annan sida. Nackdelen blir att man bara kan sätta in i diskmaskinen från ett håll och den blockerar in/utgången

Redigerat 9 dec 2018 12:50
  5. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    Tror nog ändå på att L-kök ändå hade varit rätt smidigt.
    Du är inte på exakt samma sida, men på samma sammanhängande arbetsyta.

6. J

Joh_81

Medlem
    Skåpsplaceringen går ju självklart att ändra på efter förutsättningarna.

Diskmaskin mellan ho och häll är i vägen när man behöver öppna den. Luckan sticker inte ut jättelångt förbi dörröppningen så det är nog ett mindre problem.

Jag ångrar idag att jag inte valde en hel diskbänk i rostfritt, istället för en infälld. Så jag röstar på en gammal hederlig rostfri.
    I ett så pass kort kök hade jag helst valt en hel rostfri bänkskiva/diskho från vägg till vägg utan skarvar.

7. Gammelnörden
    Medlem · Uppsala län · 1 037 inlägg

Gammelnörden

Medlem
    Nu känns det ju lite som om man går in och stör er konversation men jag har ritat upp ett förslag med kökstriangeln som utgångspunkt. Samt eftersom det inte är ett rum med plats för matbord tycker jag det är bortkastad förvaringsyta med massa bänkar för att få utrymmet att kännas större. i realiteten står man ju och förbereder maten mellan spis och diskho tänker jag. Eller tänker, det är vad jag gör när jag lagar mat...;)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2018-12-09 kl. 13.07.57.png

8. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 551 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Skönt att höra!

Det är en del pengar, och jag personligen hade nog blivit ganska trött på att behöva korsa ett rum för att hälla ut vatten eller bära över grönsaker som ska stekas.

Hoppas BirgitS ger sin syn på saken, den personen sitter på mycket kunskap!

Att olika kökstillverkare visar kök som inte är ”säkra” ger jag inte mycket för. De vill sälja. Inget annat.

Varför inte ha spis och vask på samma, och på motsatt sida ha skafferi och kyl/frys?

• Laddar…
  9. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 222 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Tack :)
    men det känns som att du och andra har kommit med väldigt bra åsikter och jag har nog inte så mycket mer att bidra med för tillfället.

Bilderna görs för många länder och med avsikt att det ska se estetiskt tilltalande ut enligt rådande mode. Här i Norden har vi en lång historia av att forska fram bra köksplanering och ligger långt fram när det gäller bestämmelser ang. säkerhet, det gör nog att kraven här är annorlunda än i många andra länder. Däremot bör ju köksplanerarna vara väl medvetna om svenska regler för nybyggen och andra fall där bygglov krävs, men en hel del av dem kan antagligen rekommendera något som bryter mot reglerna om de då tror att de säljer mer.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    2 alternativ:
    Diskmaskin mellan spis och vask - Diskmaskinen är ett hinder även om den oftast inte står öppen lång tid medan vi lagar mat.
    Diskmaskin mot dörren - Kommer att vara ute ca 30-40cm utanför dörren

Jag nämnde aldrig det, men vi bygger detta köket i Norge. Men jag är Svensk och ville ha input från Svenskt forum.
    Skillnaderna borde inte vara så stora mellan Norge och Sverige men ibland är de det ändå.
    Bygget är från 1950. Men man borde fortsatt förhålla sig till dagens reglemang.

Vad tänker ni om Vinkelköket som jag visade en liten skiss på? Blir det också egentligen fel?

Tack så jättemycket för god input alla som svarat så bra och snabbt såhär en söndag!

Redigerat 9 dec 2018 18:42
  11. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 222 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Att ha en vinkel där hällen är i ena änden och hon i andra änden anses uppfylla reglerna om säkerhet, möjligen med undantaget om båda delarna befinner sig två meter (eller så) från hörnet, för i normalfallet kommer man att i stort sett gå längs bänkytan med det kokande pastavattnet och det innebär att om man snubblar av någon anledning kommer det vattnet att i första hand hamna på bänkytan och inte över en själv eller någon annan. Är man två i köket bör man se till att om person två är vid den bänkytan så tar personen ett par steg bakåt innan man bär över pastagrytan. Min sambo slarvar med det och jag är rädd för att jag någon gång inte kommer att uppmärksamma att han går bakom mig och tar ett steg bakåt vid fel tillfälle och får allt pastavatten över mig (eller honom). Motsvarande gäller även om man har häll och ho på motstående sidor, som du beskriver att ni har, för även då kan den andra ta ett oväntat steg och råka knuffa till en så att vattnet hälls ut.

• Laddar…
  12. J

Joh_81

Medlem
    Nej, det är absolut inte fel.
    Det är egentligen så enkelt att mellan ho och häll bör det vara 80-120 cm. Där står man bäst när man lagar mat. Mindre blir för trångt, längre blir för långt.
    Att man har häll och ho på olika sidor om vinkeln spelar ingen/mindre roll.

Jag har helst 80 cm ho, och 80 cm häll/fläkt, fast hade prioriterat en bredare arbetsyta om platsen inte fanns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.