Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Renovering av kök (parallell) - lite osäker på placeringar - input?

1. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    Hej!

Vi ska renovera köket och är lite osäker på vad jag tyckte om placeringarna av allt. Det blir ett parallellkök.
    Vi har några begränsningar, den vänstra hörnet om spisen är ca 41cm djupt, så går inte in ett 60cm skåp där. Till höger om det står det nu ett kombiskåp.

Köket är 302cm djupt (till fönstret), 269cm brett

Vasken är placerad där den står idag. En brgränsning där är att det är ett rör från badet(varmvattenberedare - varmvatten) som ligger innuti ett rör som är ca 10cm i diameter.

Våran tanke först var att vi ville ha ett U-kök men det avrådade hon som hjälpte oss att skissa köket för. Hon menade att det tog för mycket plats och det kan jag vara enig i. Hörn-skåp tar väldigt mycket plats.

Det jag är osäker på: Borde vasken placeras längre till vänster så att man får mer arbetsyta till höger om den?
    Sen en annan fråga ang spishäll. Vad tänker ni om Siemens flexzone?
    https://www.elgiganten.se/product/v...FEC1E/siemens-iq700-induktionshall-ex651fec1e

Mvh
    Johan

Redigerat 9 dec 2018 10:34
  2. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 551 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Du bör ha spis och vask på samma bänk, dels för arbetsflödet och för att minimera skaderisk. Mellan spis och vask bör du ha 80-120cm, annars kan det lätt bli trångt.

Konstigt att hon som hjälpte er med skissen inte sa något om det.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Västra Götaland · 310 inlägg

Joh_81

Medlem
    Vad är de exakta måtten på rummet?

4. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    Glömde bild på röret som går till höger om vasken

5. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    Intressant input!
    Det jag tidigare hittat är att man behöver en arbetstriangel: kyl ugn/spis vask
    Det är ju rätt vanligt med en köksö med spis på den och vask på andra sidan?

6. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    302 djup, 269/270 brett

7. J

Joh_81

Medlem
  8. J

Joh_81

Medlem
    Bara för att det är vanligt betyder inte att det är rätt. ;)

9. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 551 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Triangeln har du rätt i. Men du har utformat den fel. Varför tror du att nybyggda hus måste ha spis och vask på samma bänk?

10. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    Jag är fullt enig om att detta är en fin lösning! Og tack för att du tog dig tid till att skissa.
    Att ha vask under fönstret är väldigt härligt, eller iaf ha arbetsyta under fönstret.

Vattnet ligger idag där du har placerat kyl/frys och är osäker på hur smidigt det skulle vara att flytta vattnet dit. Vi bor inte där tyvärr.

11. J

Joh_81

Medlem
    Redigerat 9 dec 2018 11:46
    • Laddar…
  12. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    Sånt har jag dessvärre inte koll på och har inte funnit någon information om det?
    Du får gärna dela länk till dessa föreskrifter eller rekommendationer.
    Är det inte vanligt med L-kök också, där man har vask och spis på 2 olika sidor?

De 3 senaste lägenheterna jag bott i så har jag haft spis och vask på 2 olika sidor av köket - har aldrig tänkt på att det varit ett problem utan snarare tvärt om tycker det har varit väldigt smidigt då risken annars är att det står en person som jobbar på utrymmet mellan vasken och spisen när en annan står vid spisen och behöver komma fort till vasken.

Varför jag också skrev här var att en vän skrev just det att hon menade att vi borde ha de på samma sida. Men jag har inte hittat någon information om det förutom det ni nu skriver.
    Köket är uppritat hos KVIK och man tycker ju isf att de borde ha koll på sånt här

13. J
    Medlem · 16 inlägg

JohanMedB

Medlem
    Sant! Fördelen med det är också att väggen som är till höger om väggen (söder i din skiss) är djupare från dörren än den andra. 110cm vs ca 73.
    Jag ska fundera på denna. Tack!

14. J

Joh_81

Medlem
    Jag är inte säker på att ho och häll måste vara på samma sida enligt någon regelbok, men det är väldigt praktiskt, för att slippa slabba med vatten över golvet. I ett vinkelkök har du en sammanhängande yta, och det är det som är viktigt.

15. J

Joh_81

Medlem
    La in en bild i mitt gamla svar.
    Fördelen med ett vinkelkök här i stället för ett U-kök är att diskmaskinen inte är lika mycket i vägen när den är öppen.
    Det skulle ju t.ex finnas en möjlighet att göra en öppning mot rummet intill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.