Hej!
Jag har ett 1-1,5 plans hus med en källare som jag funderar på att börja renovera.
Dock har jag lite funderingar över hur jag ska gå tillväga.
Bakgrund
Golv.
Det är idag korkmatta, golvspån, spånet ligger på stående reglar som ligger direkt på plattan. Reglarna ligger gjutna plant men i övrigt är betongen rätt så grov och inte avjämnad. Mellan reglarna ligger det frigolit som jag tror är ca 30 mm. Huset har 1-rörssystem för uppvärmning och det ligger slang nedgjuten ytligt i betongen. Det är 1 element i varje rum. Källaren håller ca 18-19 grader vintertid med värmen på.
Väggar
Murade med större block (dålig på vad dessa kallas). Träreglar direkt mot muren, isolering och gips och tygtapet ala 70-tal.
Jag har rivit upp golvet i ett av rummen direkt när vi flyttade in för fem år sedan. Vi misstänkte att det var något större vattenläckage. Detta visade sig senare vara ett hål i garagetaket som läckte längs med väggen. Detta åtgärdades och på dom 5 åren vi har bott i huset har det inte tillkommit någon fukt. Jag har varit i kontakt med 2 st lokala dräneringsfirmor och dom ansåg inte att det fanns något behov att dränera om huset. Har även haft en besiktningsman här och kontrollera fukten i källaren och han ansåg att det var OK.
Jag har tänkt att ta rum för rum då tid finnes. Vi har gott om plats och har därför inte behov av alla rum.
Det är högt i tak ca 230 cm. Så jag behöver inte ha högre i tak.
Jag funderar på att klä av ytterväggarna, flyta golvet och sedan putsa väggarna och måla med färg avsedd för källare. Eller kan jag regla med plåtregel och gipsa, om det är luftspalt bakom?.
Sedan måla golvet med lämplig färg alternativt lägga klinkers?
Hur skulle ni gå tillväga?
/J