Min kära hustrus krav för att köpa huset var att renovera källaren, vilket var planen att göra nästan direkt. Vilket är 4 år sedan nu, men nu är vi igång! Tjuvstartade lite för ett år sedan genom att anlita en rörläggare för att byta lite kallvattenledningen då det droppade på 3 ställen. Rev även ut ett mögelskadat badrum som luktade förfärligt. Inte helt blivit av med doften dessvärre så planen är att ta putsen ovanför det gamla kaklet och det putsade taket i hopp om att bli av med det. Annars är resten bara ren betong.

Igår, 4 dagar innan jul började jag med att såga och bila upp golvet för att frilägga gjutjärnsavloppet.
Uppmärkning av ett betonggolv i en källare med en grävd ränna för exponerat avloppsrör. Verktyg och hinkar syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag insåg att det skulle ta tid och ville verkligen inte ha sönder avloppet, planen är att frilägga allt, och sen på 1 dag, kapa det gamla och lägga i det nya. Men jag hittade det genom lite mätande och en gammal ritning, och det låg hyfsat djupt under en 6cm tjock betongplatta, vilket gjorde det väldigt tacksamt att plocka fram.

Renovering av källare med uppbruten betonggolv, exponerat avlopp och verktyg.
Skapa konto

Så här långt hann jag på 1 dag.

Fortsättning dag 2 efter att ha tömt släpet på tippen direkt på morgonen.
Renoverad källare med uppbilat golv, verktyg och dammsugare synliga, exponerat avloppsrör under betong, pågående byggprojekt.
Skapa konto

Jag ska ha en dusch med golvbrunn i hörnet, och planerar för en gren med vask och tvättmaskin till höger. Får nog finjustera rännan för avgrening då den inte är 45 grader.

Öppnat golv med framtaget avloppsrör i källare under renovering, visar bytta rör och gjutjärnsledning.
Skapa konto

Stammen går under det mögelskadade badrummet och kommer sedan fram här på bilden, där tidigare ägare har bytt en del och anslutit till två toaletter högre upp i huset. Därav nya PP rör som väl är ca 30 år gamla. Däremot två 90 böjar som jag gärna hade blivit av med. (Även om avloppet har fungerat felfritt under åren vi bott här). För att lösa detta borde det gå att flytta grenröret mer till höger där det idag är en renslucka i gjutjärn. Planen är istället att sätta en rensbrunn på utsidan. För jag måste nämligen gräva på utsidan också. Tidigare ägare har separerat dag och spill, men den nya spillen slutar precis utanför huset. Så jag vill få fatt i den änden för att kunna ansluta och slippa gjutjärnet helt och hållet. Lite störigt att man har sparat en så liten bit gjutjärn under ytterväggen.

Imorgon är planen att ta fram stammen inne i det gamla badrummet.

En sak jag funderat på är, ansluter man tvättmaskinen till vaskens avlopp eller bör den ha en egen gren? Om egen gren, hur löser man vattenlåset? I tidigare lägenhet har tvättmaskinen varit ansluten till ett eget rör men då har den inte stått i närheten av vasken. Här kommer tvättmaskin och torktumlare stå under bänkskivan antingen till höger eller vänster om vasken.

Det var rätt tydligt när det var dags att byta påse och rengöra filtret i grovdammsugaren.
Dammig källare under renovering med verktyg och kablar spridda på golvet, svagt upplyst av lysrör och ett fönster i bakgrunden.
Skapa konto

Bortsett från detta missöde har jag kunnat jobba med förhållandevis lite damm.

• Uppsågat betonggolv i en källare, frilagt gjutjärnsavlopp synligt, verktyg och en dammsugare på golvet. Renoveringsarbete pågår.
    Skapa konto
  • Gilla
Happy2b och 1 till
  • Laddar…
Ja vad gör man inte för att slippa julstöket…

Enklast är ju att grena av utloppet från vasken ovanför vattenlåset. Så har vi det och det funkar.

Jag var trött i händerna, så tänkte att det var bra att vila från bilandet en dag. Tycker ändå jag tagit det rätt lugnt men hänsyn till vibrationerna. Så valet föll på att knacka puts istället. Rätt slitsamt det med

Ett rum med putsade väggar, en grävd ränna i golvet, plast- och metallhinkar, en spade och ett rör, belyst av lysrörslampor.
Skapa konto

Källare under renovering med putsade kalkbruksväggar, synliga rör och ett fönster. Byggmaterial och verktyg syns på golvet.
Skapa konto

Väggarna är putsade med kalkbruk. Jag har tänkt att putsa dom på nytt med kalkbruk men där jag ska ha kakel funderar jag på om jag borde ha något annat istället? Kakelfix är väl cementbaserat och cementbaserade produkter har väl en tendens att få kalkbruket att släppa då kalkbruket är förhållandevis svagt. Någon som har några idéer här?

Jag tänker mig något cementbaserat spackel för att jämna av väggen, sedan fix och kakel.

Tycker kalkbruk är lite svårjobbat generellt men fått hyfsat resultat när jag reparerat sockeln på huset. Men tycker det är svårt att putsa tunnt.

Krilleman
C Chokladmonster skrev:
Planen är istället att sätta en rensbrunn på utsidan. För jag måste nämligen gräva på utsidan också.
Jag rekommenderar alltid en tillsynsbrunn på insidan också om det är tekniskt/estetiskt möjligt.

Ovärderligt när avloppet strular.

Typ en ACO Jack In eller likvärdig.

I mitt förra hus satte jag denna i matkällaren:
(denna ACO-produkten har numera utgått)
https://www.byggahus.se/forum/threads/spol-rensbrunn-till-avlopp-inomhus.275613/post-2464666

• Gilla
Chokladmonster och 1 till
  • Laddar…
C
Bra jobbat!
Gjorde denna resa förra vintern, med liknande förutsättningar.
C Chokladmonster skrev:
En sak jag funderat på är, ansluter man tvättmaskinen till vaskens avlopp eller bör den ha en egen gren? Om egen gren, hur löser man vattenlåset? I tidigare lägenhet har tvättmaskinen varit ansluten till ett eget rör men då har den inte stått i närheten av vasken. Här kommer tvättmaskin och torktumlare stå under bänkskivan antingen till höger eller vänster om vasken.
Du har lite olika alternativ.
1) Vaskens avlopp/vattenlås, 2) Eget avlopp med vattenlås på spillröret, 3) Spillrör som leds ner ovan golv till golvbrunn, 4) Eget avlopp under golv till golvbrunn med inlopp.

Valde själv alternativ 3 då det skrivs en del negativt om dessa vattenlås som sätts på spillröret, samt alternativ 4 för spillvattenavlopp från pannan då spillröret måste passera en dörröppning.
Alternativ 4 är kanske snyggast om du har en golvbrunn hyfsat nära.

P.s. var inte rädd för att stuva om lite för att få en bra rördragning. Det är ju nu du har tillfället att göra förbättringar!

Hade också situationen med att allt är renoverat utanför huset och att man lagt övergången från de gamla cementrören utanför yttervägg!
Så j-vla irriterande, de hade bara behövt bila upp en liten ruta för att byta hela vägen in. Jag valde att gräva upp, vilket var lika bra det då jag ändå upptäckte att dräneringen var saboterad.

Redigerat:
  • Gilla
Chokladmonster och 1 till
  • Laddar…
Projektet pågår och jag har varit otroligt trött om kvällarna, därav ingen uppdatering. Jag har grävt på utsidan för att kunna ha en anslutning att ansluta till. Trodde att jag snart var i hamn på avloppet.. Men dessvärre är avloppet utvändigt gamla höganäsrör. Inte vad jag räknat med eller trott. Så nu står jag inför ett dilemma, byte hela vägen ut till tomtgräns eller byta och lägga skarven 1,5m utanför ytterväggen. Jag har bokat tid för filmning på tisdag för att hjälpa mig att göra en bedömning.

Det har varit slitsamt att gräva, därför är jag inte så sugen på mer. Är skicket dock dåligt så är det lika bra att byta hela vägen för att slippa gräva igen i framtiden. Jag är ung och planerar att bo i huset 50 år framåt förhoppningsvis. Alternativet skulle vara att relina i framtiden.

Ska jag gräva hela vägen ut till tomtgräns blir det att hyra grävmaskin och ta ledigt från jobbet. Än så länge har jag bara grävt för hand, men jag har också fått parera för inkommande el, dränering och dagvatten, så maskin har inte känts som ett alternativ.

Hur skarvar man Höganös lerrör med PP? Är det en skjutmuff i gummi med slangklämma? Är det vinkelslip med diamantskiva som gäller för att få ett snyggt snitt på lerröret? Bör jag såga innan eller efter muffen? Jag tänker att sparar jag en hel muff på höganäsröret så har jag tjockare gods som mothåll till slangklämman? Samtidigt kanske svårare att få muffen på plats jämfört med ett slätt rör eftersom muffen är konisk.

Jag är tacksam för @Krilleman input om tillsynsbrunn på insidan. Ska försöka få till en sådan.

Passa på och gräv ut allt och isolera när du ändå gräver så mycket.
Alternativt ta bort plattan och sen sugbil att suga ut det andra.

M Mortsken skrev:
Passa på och gräv ut allt och isolera när du ändå gräver så mycket.
Alternativt ta bort plattan och sen sugbil att suga ut det andra.
Det ser ut att vara mycket, men tro mig, det är bara en liten del av källaren, och det är inte lättgrävt, Tanken har slagit mig men jag lade ner den idén rätt snabbt när jag insåg hur många decimeter jag hade varit tvungen att gräva på djupet för att det skulle ge någon effekt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Färdiggrävt och bilat idag (om jag nu inte måste gräva ut till tomtgräns, men det får filmningen på tisdag avgöra) Hann inte tömma släpet innan tippen stängde idag och imorgon är det stängt så ska göra det en kväll i kommande vecka istället. Sen är planen att köpa rör och ett släp makadam i veckan med för att sedan kunna byta avloppet nästa helg, om nu inte filmningen visar att jag bör byta allt. Då blir det väl fokus på att gräva istället.

Jag har tyckt att det gamla avloppet sett förvånansvärt bra ut men under ytterväggen var det otroligt risigt och sprött, så tog det väldigt försiktigt med grävandet där för att inte ta i sönder det, i skarven mellan gjutjärn och lerrör som var förlagd i princip med utsida yttervägg tyckte jag det var lite väl blött. Så jag bad frun att gå in och spola på toaletten och kan bara konstatera att det verkligen är dags att byta.

Som svar på mina egna frågor verkar en Fernco övergångskoppling passa bäst mellan PP och lerrör och att lerröret sågas med diamantskiva efter befintlig "muff". Ska jag kunna spara muffen verkar det vara svårt att hitta en koppling som passar då skillnaden på in- och utgående anslutningsdiameter blir större.

Domen från filmningen blev ”not good, not bad” jag fick även reda på att kommunen varit generösa och dragit in nytt rör ca 50cm in på min tomt vilket gör att jag inte behöver gräva utanför min egen tomtgräns vilket underlättar. Jag känner att det är lika bra att byta allt när jag ändå är igång. Men det blev att gräva för hand. Hade ju ändå redan gjort en tredjedel för hand och insåg att grävmaskin hade blivit svårt att få till då både jobb och familj krävt en del så har det blivit att gräva på ”lediga stunder”
Med grävmaskin hade jag sannolikt grävt av fibern också. Hade ingen aning om att den låg där, då den inte går in i huset där utan är dragen i en slinga på tomten innan den går in. Jag antog att den gick kortaste vägen.
Bra att där låg skyddsband, dock låg det direkt på ledningen och ledningen ligger inte i skyddsrör.

Utgrävd dike med synliga orange avloppsrör, skyddsband och mark runtom.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat , fy faan å gräva detta för hand iaf ,, grävmaskin 1 dag med fyllning , eller över en helg iaf för dig , tänk på kroppen , finns maskiner så man inte sliter sönder den

R Rickard.lj skrev:
Bra jobbat , fy faan å gräva detta för hand iaf ,, grävmaskin 1 dag med fyllning , eller över en helg iaf för dig , tänk på kroppen , finns maskiner så man inte sliter sönder den
Hehe tack för omtanken. Schakten är 2m djup, 4,5m lång och 1m bred. Jag är i min bästa år (32) och hyfsat vältränad, visst har det varit tungt men mest tidskrävande. Nackdelen med maskin är att det mste göras i ett svep vilket jag har haft svårt att få till med två små barn och sen är där en del annat i schakten som jag troligtvis hade förstört med maskin. Sen börjar det bli svårt att få plats med massorna runt om gropen, jag har kört bort 1-,1,5 ton men resten ligger där men det börjar bli trångt.

Det värsta är att inkommande vatten inte ligger på samma ställe. Men det planerar jag också att byta. Den ledningen är också 100 år. Fördelen är väl att vid denna årstiden hade den riskerat att frysa sönder vid friläggning. Planen är att gräva fram den till våren. Vattenledningar av denna åldern brukar vara väldigt sköra. Därför drar jag mig lite för maskin vid det jobbet även om det vore kul att spaka lite.

• Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Blev att få lägga lite nya rör idag. Har datt en rensbrunn strax innanför tomtgräns. Sedan lagt rör in i källaren och halvvägs genom huset. Lite rörläggning kvar. Dessvärre gick min nyinköpta tigersåg Bosch GSA 1100 E sönder efter bara 3 snitt i gjutjärnsröret, Bladfästet knäcktes. Riktigt besvikelse och efter närmare inspektion verkar konstruktionen riktigt dålig så inte sugen på en ny likadan och lagom tills jag har den så lär jag ju inte behöva den mer… får se hur Amazon hanterar det. Aldrig reklamerat något hos dom.

Här kommer en bild i alla fall. En bild utifrån hann jag aldrig med innan det blev mörkt.
Nylagda avloppsrör i källare med en synlig rensbrunn. Verktyg och material ligger runt rören, som är delvis installerade i grävd mark.
Skapa konto

Den som tittar noga ser att jag planerat för rensbrunn på insidan också efter rekommendation i tråden.

Redigerat:
  • Gilla
Ursviken och 4 till
  • Laddar…
Arbetet fortgår.

Bild från utsidan. Har monterat stigarör och börjat återfylla och återställa dräneringen sen bilden togs. När jag kommer upp i nivå med dagvattnet ska jag göra lite justeringar på det då där är lite brister idag.
Utgrävning med installerade dräneringsrör, återfyllning pågår. En grön byggarbetsmarkering syns i jorden.
Skapa konto

Blivande toalett
Byggplats med delvis nedgrävt avloppssystem, synliga röda och grå rör kopplade i sandig grund. Tegelvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Blivande duschhörna. Nu med tillfälligt avlopp för tvättmaskinen.
Bild på byggarbetsområdet i en källare med synliga rör, en kartong med delar och grusfyllning i ett hörn.
Skapa konto

Håller på med grenen fram till vasken i tvättstugan. Väntar på att rensbrunnen jag ska ha inne i källaren ska komma. Beställde denna:
Bild på Jafo Rensbrunn för klinkergolv PRK 110 med lock, designad för att förhindra lukt. Produktbild från vvsmax.se.
Skapa konto

Sen är det dags att återfylla helt och gjuta igen.

• Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
Idag blev det att gjuta igen golvet.

En nyligen betonggjuten golvyta med torkande betongfläckar i ett rum med synliga rör och radiator.
Skapa konto
Gjuten betong på golv intill tegelvägg och rör.
Skapa konto
Nygjutet betonggolv i ett rum med murade tegelväggar och några upphängda kablar.
Skapa konto

• Gilla
Carl Johansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.