Byggahus.se
Hej alla byggnadsvårdare!

Jag har ett stort projekt planerat inför sommaren. Vi ska renovera alla 18 fönster (kopplade 1+1-fönster) på bottenvåningen på vårt gamla skolhus. Yikes. De är dessutom väldigt höga, minst 2 meter. Fönster och bågar ser ut att vara original från 1912. Glasen är ojämna (vågiga), som de bör vara från denna epok. Träet i karmarna är i ok skick men lacken är väldigt hårt ansatt. Fönsterbågarna är lite murkna nedtill där kondens har samlats genom åren. Tydligen var underhåll inget som prioriterades av tidigare ägare, som gillade att det var lite "shabby chic". Jag är av den uppfattningen att viktiga byggnadsdelar ska fungera så bra de kan genom underhåll och renovering. I nuvarande skick är fönsterna otäta och släpper in kylan. Dessutom håller de inte många år till om vi inte fixar rötan. Jag ska ta bort gammal lack och kitt, sen lacka med linoljefärg och kitta med linoljekitt. Nu till allt det jag undrar!

Fönsterna har bullerglas monterade på insidan. Är det något speciellt man ska tänka på när man tar av och sätter tillbaka dem? Tätning eller andra monteringsknix?

Risken finns att de är målade med blyfärg. Jag hade tänkt skrapa bort färgen med hjälp av stripper. Är detta någorlunda säkert? Det yr ju inte partiklar som vid slipning och ryker inte som vid infraröd uppvärmning. Finns det någon som har erfarenhet av att arbeta med borttagning av blyfärg? Jag använder såklart skyddskläder, skyddsglasögon och halvmask. Arbetet kan förhoppningsvis göras utomhus i sommar. Arbetsmiljöverket är väldigt strikta med sina regler kring sanering av blyfärg. Man ska arbeta max 5 timmar per vecka med borttagning och ta blodprover innan och efter arbetet osv. Det låter väldigt omständigt. Är det så jobbigt?

Sedan undrar jag hur man åtgärdar kondensen. Det blir väldigt mycket kondens mellan glasen. De är ju väldigt otäta. Men det borde kunna bli bättre tycker jag.

Vilken profil på tätningslister rekommenderar ni?

Det finns såklart massvis med fler frågor som jag skulle kunna ställa men jag börjar med dessa. Jag googlar såklart mycket efter instruktioner men det är alltid bra att höra från dem som gjort det "på riktigt". Som alltid, tacksam för svar och diskussioner!

• Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
    Skapa konto
    Skapa konto
    Skapa konto
    Skapa konto
    Skapa konto
Redigerat:
Har renoverat en mängd fönster senaste året och jag kan säga att det är absolut inte värt det.
Ett fruktansvärt jobbigt jobb. Resultatet blir bra men det höll på att knäcka mig.
Jag hade lagt pengar på nya fönster och köp de under vinterhalvåret då de inte har då mycket att göra.
Men du gör som du vill, bara en teaser mitt i allt hehe

Håller med om att det är mycket jobb men att resultatet blir bra. Samtidigt är det helt förkastligt att byta gamla fönster om de går att renovera, vilket går i de flesta fall. Eftersom fönstren står för en så stor del av karaktären på huset, inte minst de munblåsta glasen så går utseendet förlorat om man sätter in industritillverkade fönster. Man kan förstås låta tillverka kopior i tätvuxen kärnfura och leta upp munblåst glas som är svårare att hitta ju större glasen är. Det borde kosta ett antal hundra tusen att låta tillverka 16 fönster i ursprunglig kvalitet, om det ens är möjligt.
Ambitionen att renovera alla fönster under en sommar tycker jag låter högt ställd om man inte är fönsterproffs. Börja med ett.

Det finns massor om fönsterrenovering på nätet. Gantelius i Skåne delar frikostigt med sig av tips. Kolla hur de gör i Amerika där de har respekt för blyfärg och hanterar gamla fönster nästan som om de vore radioaktiva.
.

Jag fick inte någon mailnotifikation så jag trodde inte att någon hade svarat! Ber om ursäkt för sent svar!

Ja, det är självklart att vi ska restaurera dem och inte sätta in nytt. Jag kunde varit tydligare med att vi inte tänkt göra alla under en sommar! Det får ta sin tid. Blyfärg användes fortfarande flitigt under första hälften av 1900-talet och förbjöds inte förrän på 70-talet. Speciellt vita färger som skulle vara väderbeständiga hade bly i sig. Därför är risken stor att det finns bly i färgen. Jag har också funderat på att skicka på analys. Får googla fram vem som gör analyser. Tack för tipset om byggnadsvårdaren Gantelius. Jag ska kontakta honom!

Ingen som tagit av och på bullerglas?

I mina ögon ser färgen ej gammal ut. Ser inte ut att vara riiktig linoljefärg utan mer ngn modern typ som alkydoljefärg. Riktig linoljefärg sitter bergfast i underlaget och krackelerar. Här ser man flagor som spricker och krullar upp sig med naket trä under. Följaktligen ingen blyfärg. Bly ingick i blyvitt vilket fanns i gammal linoljefärg, men jag tror att redan vid sekelskiftet 1800/1900 så hade man betänkligheter, men som sagt så ser fönsterfärgen ut att inte vara äldre än från 1970-t, iaf på insidan.

Vad gäller imma/kondens så är det beroende på att tätlisterna är dåliga. Bara att byta till nya i rätt dimension och att utföra arbetet extremt noggrant så att inga glipor finns t ex i hörnen där listerna möts. Ibland är det riktigt besvärligt med gamla fönster som kan ha springor mellan fönsterbåge och karm som varierar i tjocklek mellan 0mm - 10mm. Då är det omöjligt att använda en liststorlek som passar allt. Då måste fönstren justeras så att springan blir mer jämn runt hela fönstret.

Bullerglas är väl inget annat än att man har två olika tjocka glas. Dvs ytterrutans gamla tunna glas (2-3mm), och så de nya innerrutorna som gissningsvis har 4-6mm tjocka glas, men det är bara helt vanligt glas. Är rutorna kittade på vanligt sätt så kan jag inte se att det är något konstigt eller annorlunda med dem. Möjligtvis är de kittade med något syntetiskt kitt som är näst intill omöjligt att få bort. Kanske också belagda med metallfilm på ena sidan för energibesparing. Sådan metallfilm är känslig och kan lätt skadas mekaniskt som jag förstått det. Typ att man inte bör skrapa den sidan med rakblad eller andra vassa metallföremål.

Jag ska skicka färgen på analys på måndag. Jag behöver exakta svar för att inte bli nojig. Men det hade varit väldigt trevligt om det inte fanns något bly.

Eftersom kondensen sitter mellan bågarnas glas är det inte själva tätningslisten mellan karm och båge som är problemet. Antagligen är bågarna ojämna och otäta där de möter varandra. Det verkar finnas olika sätt att handskas med detta. Antingen täta så att kondens inte kommer in (inte rekommenderat tydligen) eller göra det lättare för kondensen att komma ut. Jag undrar om någon har erfarenhet av att fixa ett sådant problem.

Sedan är jag mest rädd för att jag bryter någon ljuddämpande försegling om jag tar ner bullerglasen. Jag har svårt att se om det är en tätningslist eller nån typ av silikonfog mellan fönsterbåge och bullerglaset.

Det är kluriga grejer och jag vill ha all info jag kan få innan jag börjar.

I mina ögon ser färgen ej gammal ut. Ser inte ut att vara riiktig linoljefärg utan mer ngn modern typ som alkydoljefärg. Riktig linoljefärg sitter bergfast i underlaget och krackelerar. Här ser man flagor som spricker och krullar upp sig med naket trä under. Följaktligen ingen blyfärg. Bly ingick i blyvitt vilket fanns i gammal linoljefärg, men jag tror att redan vid sekelskiftet 1800/1900 så hade man betänkligheter, men som sagt så ser fönsterfärgen ut att inte vara äldre än från 1970-t, iaf på insidan.

Vad gäller imma/kondens så är det beroende på att tätlisterna är dåliga. Bara att byta till nya i rätt dimension och att utföra arbetet extremt noggrant så att inga glipor finns t ex i hörnen där listerna möts. Ibland är det riktigt besvärligt med gamla fönster som kan ha springor mellan fönsterbåge och karm som varierar i tjocklek mellan 0mm - 10mm. Då är det omöjligt att använda en liststorlek som passar allt. Då måste fönstren justeras så att springan blir mer jämn runt hela fönstret.

Bullerglas är väl inget annat än att man har två olika tjocka glas. Dvs ytterrutans gamla tunna glas (2-3mm), och så de nya innerrutorna som gissningsvis har 4-6mm tjocka glas, men det är bara helt vanligt glas. Är rutorna kittade på vanligt sätt så kan jag inte se att det är något konstigt eller annorlunda med dem. Möjligtvis är de kittade med något syntetiskt kitt som är näst intill omöjligt att få bort. Kanske också belagda med metallfilm på ena sidan för energibesparing. Sådan metallfilm är känslig och kan lätt skadas mekaniskt som jag förstått det. Typ att man inte bör skrapa den sidan med rakblad eller andra vassa metallföremål.

Aha! Så kan det förstås vara! Kittet ser riktigt dåligt ut. Förhoppningsvis löser det sig om jag gör som du och kittar om.
Våra orenoverade fönster blir alltid immiga efter regnväder när solen kommer fram. De blir inte de renoverade.

Kondensen kommer säkert ifrån att det regnar in där kittet är dåligt. Det kommer lösa sig när du kittar om. Tätningslist mellan båge och karm. Otätt mellan bågarna. Så har jag gjort med mina fönster och där är ingen kondens mellan rutorna längre.
Nja, jag säger tvärt om - täta *inte* mellan bågarna. Poängen är att luften ska kunna cirkulera. Det är inte otroligt att cirkulationen har förstörts när man har målat och kluddat på bågarna under årens lopp.

Du kan ju kika i min gamla tråd (tyvärr aldrig avslutad) om fönsterrenovering - kanske kan du få några tips :)

https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-foenster-steg-foer-steg.270504/

Hej alla byggnadsvårdare!

Jag har ett stort projekt planerat inför sommaren. Vi ska renovera alla 18 fönster (kopplade 1+1-fönster) på bottenvåningen på vårt gamla skolhus. Yikes. De är dessutom väldigt höga, minst 2 meter. Fönster och bågar ser ut att vara original från 1912. Glasen är ojämna (vågiga), som de bör vara från denna epok. Träet i karmarna är i ok skick men lacken är väldigt hårt ansatt. Fönsterbågarna är lite murkna nedtill där kondens har samlats genom åren. Tydligen var underhåll inget som prioriterades av tidigare ägare, som gillade att det var lite "shabby chic". Jag är av den uppfattningen att viktiga byggnadsdelar ska fungera så bra de kan genom underhåll och renovering. I nuvarande skick är fönsterna otäta och släpper in kylan. Dessutom håller de inte många år till om vi inte fixar rötan. Jag ska ta bort gammal lack och kitt, sen lacka med linoljefärg och kitta med linoljekitt. Nu till allt det jag undrar!

Fönsterna har bullerglas monterade på insidan. Är det något speciellt man ska tänka på när man tar av och sätter tillbaka dem? Tätning eller andra monteringsknix?

Risken finns att de är målade med blyfärg. Jag hade tänkt skrapa bort färgen med hjälp av stripper. Är detta någorlunda säkert? Det yr ju inte partiklar som vid slipning och ryker inte som vid infraröd uppvärmning. Finns det någon som har erfarenhet av att arbeta med borttagning av blyfärg? Jag använder såklart skyddskläder, skyddsglasögon och halvmask. Arbetet kan förhoppningsvis göras utomhus i sommar. Arbetsmiljöverket är väldigt strikta med sina regler kring sanering av blyfärg. Man ska arbeta max 5 timmar per vecka med borttagning och ta blodprover innan och efter arbetet osv. Det låter väldigt omständigt. Är det så jobbigt?

Sedan undrar jag hur man åtgärdar kondensen. Det blir väldigt mycket kondens mellan glasen. De är ju väldigt otäta. Men det borde kunna bli bättre tycker jag.

Vilken profil på tätningslister rekommenderar ni?

Det finns såklart massvis med fler frågor som jag skulle kunna ställa men jag börjar med dessa. Jag googlar såklart mycket efter instruktioner men det är alltid bra att höra från dem som gjort det "på riktigt". Som alltid, tacksam för svar och diskussioner!
Försöker förstå dina fönster. På den sista bliden ser det ut att vara tätat mellan bågarna med silikon :surprised:
Skottpengar om du frågar mig :cry: men är det kopplade bågar med två glas + bullerglas, eller har man tagit bort det gamla glaset på innerbågen för att fästa någon ny båge med isolerglaset?

Det ser ut som att det är silikon i skarven mellan innersta glaset och bågen, vilket är lite tråkigt. Det är ett helsike att få av. Det är inte silikon mellan bågarna, då det går att öppna dem. Bullerglaset sitter över innersta glaset. Det är alltså ett glas i ytterbågen, ett i innerbågen och sen bullerglas ovanpå det. Hoppas att du blir lite klokare av beskrivningen ☺️ Jag ska titta på din tråd också!

Försöker förstå dina fönster. På den sista bliden ser det ut att vara tätat mellan bågarna med silikon :surprised:
Skottpengar om du frågar mig :cry: men är det kopplade bågar med två glas + bullerglas, eller har man tagit bort det gamla glaset på innerbågen för att fästa någon ny båge med isolerglaset?

Jättebra tråd! Fick massor av tips. Jag vill också få ner karmar och bågar till trärent. Känns bättre att få börja på nytt när man inte vet vad för slags färger man använt genom åren.

Det jag är mest orolig för är kittningen. Jag har tittat på Gantelius instagram där han kittar fönster. Det ser väldigt lätt ut när han gör det men det kräver nog en hel del träning för att få det jämnt och bra.

När det gäller färgborttagning har jag fått en hel del uppslag via din tråd. Linoljesåpan ska jag testa! Tänkte annars köra färgborttagningsmedel Jape Sanera färg. Har använt det tidigare till innerdörrar i funkislägenhet - med bra resultat.

Jag har ett annat litet projekt med en rostig räfsa som jag tänkte fixa. Där ska jag använda saltsyra för att få bort rost. Det känns inte helt tryggt att hålla på med syra. Så tipsen i din tråd var intressanta. Jag har dock ingen batteriladdare

Jag såg att tråden inte var avslutad. Betyder det att fönsterna aldrig blev målade! Eller blev det bara inte fotat? ☺️

Nja, jag säger tvärt om - täta *inte* mellan bågarna. Poängen är att luften ska kunna cirkulera. Det är inte otroligt att cirkulationen har förstörts när man har målat och kluddat på bågarna under årens lopp.

Du kan ju kika i min gamla tråd (tyvärr aldrig avslutad) om fönsterrenovering - kanske kan du få några tips :)

https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-foenster-steg-foer-steg.270504/