Byggahus.se

Renovering av ett badrum från 1986 steg för steg [guide]

1. T
    Medlem · 76 inlägg

Tjrex

Medlem
    Vid dörren kan du kolla om klackfoder är tillräckligt djupt annars får du lägga på en salning först.
    Jag tror inte det blir bra om du stöter mot med kaklet.

2. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 792 inlägg

nizzehult

Allvetare
    Jo jag funderade på klackfoder men det innebär en massa bök med målning och annat, enklast vore om jag kunde använda befintliga foder. Blir samma sak om jag måste sala upp. Funderade på om jag helt enkelt kunde ta överhandsfräsen och göra en klack på dom befintliga fordren? Men det kanske blir svårt.
    Annars har jag sett lösningar där man har gått direkt mot fodret fast lämnat en spalt där man använt silikon.

Gjorde hela högra sidan av den påbörjade väggen igår, har börjat få upp farten nu! Två omgångar till så återstår bara de mindre - men desto pyssligare - ytorna.

3. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Andra väggen klar nu förutom hörnen och eldosorna. Har fått upp takten nu! En kväll till så är det dags för pysslet runt fönstret och dörren samt alla hörn.
    Fördelen med små plattor är att det är lättare att korrigera om man skulle hamna lite snett. Däremot är det värdelöst att rita linjer på väggen att följa för dom ser man ändå inte när fixet är pålagt.
    Har haft den turen att det har behövts lite kapning av plattor för att få de sista på plats, på kortväggen så passar de precis utan kapning!
    Kakelkapen kommer att användas flitigt framöver. Den som har använt en sån vet att den skvätter vatten rätt betänkligt så man ska hålla till på ett bra ställe och inte stå direkt bakom vid kapning. Sen är sista centimetern kritisk och det verkar som om det är nästan omöjligt att få till en rak avslutning utan det spricker nästan alltid åt nåt håll vid dom sista millimetrarna, hur sakta man än matar. Nu gör detta mindre för dessa kanter kommer inte att vara synliga men det känns ändå lite tråkigt så man undrar ju om man gör rätt?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210615_222451.jpg

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 61 inlägg

john.h

Medlem
    Snyggt jobbat! Angående kapningen, kan du inte vända på plattan och kapa från motsatt håll och mötas på mitten för att undvika sprickor på slutet?

5. T
    Allvetare · Skåne · 5 383 inlägg

tank77

Allvetare
    Naturligtvis så drar du ju inte fix över linjen som du har ritat:surprised: Eller så använder du en laser......

Har aldrig förstått varför man lämnar håltagningen till sist, dom brukar jag ta efter hand man sätter väggarna så är det gjort.

• Laddar…
  6. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Mja, vänder man på plattan så måste man ju justera anhållet exakt till samma bredd för man vill inte kapa med baksidan upp, det ger ofta fransningar. Det går nog men blir rätt omständligt om det är många plattor det gäller.

Det här "tipset" med linjer på väggen har jag hämtat från s k instruktionsfilmer... Jag har en laser men använder den bara längst ner. Jag har nu en diff på ca 5 mm i hörnen har jag upptäckt och jag vet inte om det beror på väggen i sig eller om jag har lagt raden slarvigt men det är så lite att man inte kommer att märka det.

Har inga (stora) håltagningsborrar utan ska få låna dessa och därför väntar jag tills jag kan göra alla samtidigt. Provade med en s k papegojtång (ny!) med att försöka knipa ut bitar ur en tänkt halvcirkel på en provplatta men den sprack när man närmade sig kanten. Har också sett dom som använt kakelsågen till att göra längsgående snitt från kanten och in och sen knipsa bort dessa bitar och det kan nog funka om det är en stor halvcirkel som ska bort men är det ett hål som ligger längre in på plattan går inte den metoden att använda.

7. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Köpte en sån här igår. Det skulle man ha gjort direkt och 99,- är ju inga pengar.

kakel1.JPG

Nu kan man kapa plattorna direkt på plats men snittet vill ändå inte bli riktigt rakt utan man måste korrigera med en fil. Men det går betydligt snabbare än att springa till garaget och starta kakelkapen varje gång. Det tar tid att kapa plattor så hela kvällen gick åt till det, blev ingen uppsättning igår. Jag tänker kapa i förväg så att det sen bara är att mata på.

Mina plattor är inte heller så hårda så när man väl kommit igenom glaseringen är dom rätt lättarbetade. Borrade också upp för rören, har köpt ett borrset billigt på Wish upp till 25mm där jag kunde göra hål för inkommande vattenrör. Kostade någon dryg hundring ink frakt och ser ut så här:

borrar.JPG

Satte upp borren i min bänkborrmaskin, då fick man bättre koll på borrningen och man sätter upp ett mothåll på sidan som plattan får vila mot (i mitt fall: ett maskinskruvstycke) när man börjar borra. Fick också ett tips att fylla hålrummet inuti borren med en tvättsvamp och sen dränka den i vatten, då kyler man själva borren under operationen.

Sen har jag undersökt detta med nytt foder runt dörren och det lönar sig verkligen att kolla runt! Går inte att använda befintligt, inte ens om jag skulle fräsa in en ny klack så jag satsar på nytt klackfoder, färdigmålat. På ett ställe tog man blodiga 345,- för en bit som är 240 cm. Då jag måste ha tre såna bitar innebär det att man blåser nästan en tusenlapp bara på detta! Sen hittade jag en annan, billigare variant på ett annat ställe och där kostar en liknande bit ca 150,- vilket var mera mänskligt. Den ser ut så här:

foder.JPG

• Laddar…
  8. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Nu är 3½ av fyra väggar klara, det som återstår nu är främst delen runt fönstret där det blir lite klurande hur man ska gera listen på rätt sätt.
    Man kan väl säga att takten ökar i och med att man lär sig taktiken. Märker t ex att plattorna fastar rätt snabbt så det används mindre kakelkryss nu än i början och jag börjar lita mer och mer på mitt ögonmått.
    Sen är jag noga med att peta ut överflödigt fix med en mejsel och att rengöra alla plattor med en svamp det sista man gör.
    Sen ska även nedersta raden läggas och när jag har lånat hålborren ska det fixas plattor för eluttagen. Sen är kaklingen klar!
    Jag kommer att ha en list mot taket så själva avslutet där är inte så kritiskt. Har också hört att om man stör sig på att vissa linjer inte ser raka ut så kommer detta mer eller mindre att försvinna när fogen är på plats.
    Gällande golvet så lägger jag sista plattraden efter att ha kapat till dem så att dom passar där. Sen får klinkerplattorna gå emot dem och då blir inte tillkapningen av kaklet så kritiskt.
    Vet sen inte om jag ska vänta med fogningen då jag ska ha samma fog i golvet. Får se.

Kakling3.JPG

9. P
    Renoverare · 2 078 inlägg

Pappa1986

Renoverare
    Har läst igenom hela tråden nu, grymt bra jobbat.
    Kommer ha grym nytta av detta när vi ska börja med badrummet :=)

• Laddar…
  10. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Under sommarhettan har badrumsrenoveringen legat i träda men nu gjorde jag ett ryck då temperaturen har sjunkit till uthärdlig temp.

Har nu kaklat klart! Ett drygare jobb än jag hade föreställt mig och det har blivit en del göra-om-göra-rätt moment. Har blivit en del felkapningar, man har tappat ner nån platta och det har även hänt att dom har spruckit. Men det får man räkna med, plattorna är billiga och det ska bli en hel del spill.
    Jag beställde 22 kvm till ca 20 kvm och jag har precis börjat tulla på kartong #21 så det var väl rätt bra beräkning.
    IMG_20210730_181630.jpg
    IMG_20210730_193515.jpg

Till att börja med: en kakelkap är ett måste! Så är även en sats för håltagning för eldosor och annat.
    Jag valde sen att sätta kakellist runt fönstret och det går snabbt, blir snyggt och är inte speciellt dyrt (plast). Men det tog en del klurande innan man visste hur man skulle gera dem. Dom går sen att sätta både på utsidan fodret eller på insidan, jag valde insidan.
    Så här ser det ut när man sätter kakellist.

IMG_20210730_101152.jpg

Visst, jag ser att jag har gjort en del missar och inte varit 100% noga vid mätningar och annat men what the heck, det är min första renovering och det är främst jag som ska se detta. Nästa badrum kommer att bli mycket bättre.

Nu återstår fogning men jag tror jag väntar med det tills golvet är lagt så det ska ha samma fog. Det återstår också ett annat, kritiskt moment: håltagning i kaklet för att sätta upp radiator, duschblandare och lite annat. Phu!

11. G
    Medlem · 33 inlägg
    Grattis till att ha nått milstolpen "allt kakel" på plats!
    Jag tror många uppskattar dina bilder och utförliga texter, bra jobbat.

Nu när du ska foga vill jag citera en duktig professionell plattsättare (och handboksförfattare) som betonar hur kritiskt det är att göra ett bra jobb med fogningen.
    Han säger "En dåligt utförd kakling kan ofta räddas med en bra utförd fogning, och en perfekt kakling kan förstöras av en dålig fogning". Värt att ha i åtanke, lycka till i resan mot slutmålet!

12. T
    Allvetare · Skåne · 5 383 inlägg

tank77

Allvetare
    Ser bra mycket bättre ut med alulister eller vitmålade alulister då plasten kan gulna efter ett tag och sedan så kostar alulisterna inte så många kronor mer.

Kaklingen ovanför dörren till vänster ser tyvärr inte så bra ut i mina ögon men bara du är nöjd så;) men hade en firma gjort så hade högafflar och tjära och fjädrar varit framme bland forummedlemmarna:rolleyes:

13. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Jag vet att några plattor ovanför dörren kom lite fel och jag bannade mig själv som inte såg detta innan det var för sent då det ju fanns plats att skjuta allt uppåt någon cm. Det finns även andra små missar som den som är lagd åt det hållet kan gotta sig i; plattorna som finns på fönsterväggen linjerar inte riktigt med väggarna på sidan och det kan man tydligt se precis ovanför fönstret. I vissa hörn har det även blivit lite väl tajt mellan plattorna och på en vägg är det lite för stort gap mellan plattorna en bit upp. Med mera. Konklusion: jag litade på kakelkryssen i stället för att använda lasern mer. Problemet är bara att om man ska använda lasern ovanför normal stativhöjd - typ 1,50-1,60 - så får man hålla på med pallar och annat som man egentligen inte har plats för.

Så ja, det är inte perfekt men som förstagångskaklare och hobbyist får jag vara nöjd. Då jag sen kommer att använda ljus fog (ljust beige) så tror jag också att vissa av fadäserna kommer att bli mindre synliga.
    Sen stod jag också och valde mellan alulist och plastlist men då exponeringen för solljus inte är speciellt stor så gick jag ändå på plasten.

14. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Nu är det klinkerläggning på gång. Jag kommer att utgå från brunnen eftersom ramen råkar ha samma mått som plattorna. Sen kollade jag att det inte blir några små rimskor på sidorna utan såväl mot fönstret som på båda sidor så blir det nästan en halv platta som ansluter.
    Jag fick annars ett råd att mäta ut mitten och utgå därifrån, då vet man att plattornas avslut blir symmetriska åt alla sidor.
    Har också köpt en tandspackel med 8 mm tänder; detta eller 10 mm ska användas till golvet. Till väggen hade jag 6 mm.
    Kvällen har gått till att mäta, mäta och mäta och sen kapa till lite sidoplattor. Klinker är ofta betydligt tjockare än kakel och därmed både tyngre och mera svårarbetat. Kommer att lämna en spalt mot väggen på ca 3-4 mm men det är ännu inte bestämt om jag ska fylla den med silikon eller inte. Separat debatt om detta pågår.
    Att rillorna på väggen ska göras vertikalt har att göra med att det ju ska kunna rinna vatten där. Samma sak gäller rillorna på golvet men det blir ju lite knepigt i ett hörn om båda sidor ska peka utåt eller mot brunnen...
    Det viktiga som jag har förstått är att vattnet som rinner in via fogarna på väggen kan åka vidare.
    I morgon blir det plattläggning.

IMG_20210805_101906.jpg

15. JustDoIt
    Husägare · Stockholmsområdet · 308 inlägg

JustDoIt

Husägare
    Jag vet inte hur debatten går - men undvik så långt som möjligt silikon på alla ställen det går. Och särskilt i vägg/golvvinkel om du inte absolut måste ha det för att få det snyggt. Och fyll i så fall upp med vanliga fogen du har till golvet först så att fukt som du beskriver kan passera där.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.