Byggahus.se

Renovering av ett badrum från 1986 steg för steg [guide]

  1. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 762 inlägg

    nizzehult

    Allvetare
    Nja, roligare kanske det inte är men lite enklare på flera sätt. Inget lim som rinner eller våder som kan hamna på sniskan pga sin tyngd och inga hörn och rör att bråka med. Fast jag är lite osäker om limmet kommer att räcka. Man börjar med den speciella matta som ska täcka avloppet och sen är det bara att ånga vidare. Hålen för toa och avlopp för handfat kan man göra i förväg. Det sista som görs är då manschetterna och hörnbitarna.
     
  2. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 762 inlägg

    nizzehult

    Allvetare
    Golvet snart gjort! Man börjar med en stor, självhäftande blaffa som ska ligga över avloppet. Man petar samtidigt ner en mall i avloppet med en uppstickande pigg för att sen kunna skära upp ett korrekt hål med den s k Purus-kniven.
    Sen ska folien på. Denna blaffa samt överlappningen av väggvåderna limmas med det vita limmet. Man ska sen gärna placera nåt tungt, typ en sandsäck över avloppet när det ska härda. När denna våd sen är på plats och man har skurit upp hålet ska klämringen tryckas på plats, görs med foten. Därmed är avloppet klart. Tyckte ändå det var lite bökigt med brunnen, det som inte stod var att mallen som ser ut som ett stort kors som sätts i avloppet kommer att sticka ut åt sidorna så man måste på nåt sätt krångla den förbi gummimattan när den ska dras upp och då kan man faktiskt skada den om man är oförsiktig. Hade också en del strul med att få klämringen på plats enligt anvisningarna men lyckades till slut.
    Sen tog limmet slut så det blir att åka och köpa en flaska till. Hann alltså bara bli en våd igår.
    Lite märkligt: har nästan halva byttan med gröna limmet kvar (K2) när bara ca 3kvm folie återstår att lägga men limmet - 2 flaskor - räckte på långa vägar inte. :dizzy:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210429_184250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210429_194413.jpg
     
  3. T
    Husägare · Stockholm · 606 inlägg

    TreeView

    Husägare
    Bra illustrerat och beskrivet! Kul att följa!
     
    • Laddar…
  4. L
    Medlem · 38 inlägg

    Luddasm

    Medlem
    Skär upp limflaskorna så klarar du dig.
     
  5. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 762 inlägg

    nizzehult

    Allvetare
    Hade jag haft bara typ en våd kvar hade jag nog chansat på det men det är för många ytor kvar som ska limmas för att det ska kunna räcka. Bara hörnbitarna behöver en hel del av den varan och manschetterna likaså. Men tanken och tipset var gott, tack!
     
  6. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 762 inlägg

    nizzehult

    Allvetare
    Nu är äntligen tätskiktet klart!
    Fick handla en flaska lim till och det var tur det för det var max 1/3 kvar i den när jag var klar.
    Brunnsmanschetterna ser ju enkla ut att applicera och det är dom nog också - om röret sticker upp tillräckligt mycket! Avloppsröret för handfatet stack bara upp någon cm och att då försöka kränga på manschettens minst sagt elastiska hål på denna rundade yta som då också är insmetad med halt lim var ingen lek. Men det gick till slut.
    Hörnbitarna på plats och jag tittade även några bubblor till som jag åtgärdade för säkerhets skull.

    Nu är det så att säga dags för kakling. Fick rådet att ta väggarna före golvet. Man gör en linje lägst ner som man utgår från som kommer att bli varv #2 och sen får man kapa alla plattor på varv #1 för att anpassa lutningen. Han sa att man ska göra en vägg per gång och det verkar vettigt.
    Det fix som han rekommenderade, Kiilto Lightfix verkar dock inte säljas av K-Rauta. Hm.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210501_173425.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210501_173444.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210501_173511.jpg
     
    • Laddar…
  7. L
    Medlem · 38 inlägg

    Luddasm

    Medlem
    Jag köpte mina grejer på Tätskiktsprodukter.se Där pratade jag med en kille som var gammal plattsättare och han rekommenderade att köra med Kiilto Superfix på både vägg och golv, dels för att det är väldigt bra och dels för att inte behöva använda olika fix.
     
  8. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 762 inlägg

    nizzehult

    Allvetare
    OK, men det är också det dyraste dom har. 450,-/15 kg. Kommer att behöva ca 50kg.
    Vanlig Kiilto Flexfix kostar 319,-/20 kg och funkar också till både golv och vägg.
     
  9. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 762 inlägg

    nizzehult

    Allvetare
    Nu har jag äntligen kommit igång med kaklingen!
    Först tog jag en planka som är lika bred som en platta och såg till att den var i våg, sen kilade jag fast den mot andra väggen med två andra brädor.
    Sen mätte jag ut mitten på väggen och avsåg att börja där, drog ett vertikalt streck upp till taket.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210529_114852.jpg


    Fixet heter Kiilto Lightfix som jag till slut fick tag på och ska visst vara lättjobbat. En murarbalja och en omrörare som sitter på en eldriven borrmaskin behövs för att blanda. Här syns även kakelsågen som jag införskaffat. Jag beslutade mig för att ta halva säcken på 15kg, den är sättbar under 3 timmar så det borde räcka tyckte jag. Här stötte jag dock på patrull, min sunkiga 810W Meec-borrmaskin som skulle göra jobbet tyckte inte om belastningen och började ryka på slutet(!) så jag fick låta den kylas ner lite innan jag kunde göra sista omrörningen.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210529_133304.jpg


    Sen var det bara att mata på. Första raden läggs direkt mot plankan. Man börjar nerifrån och håller den tandade spackeln (6 mm) i 45 grader, lägger på en rejäl blaffa på den släta sidan och drar uppåt tills fixet är slut, sen vänder man på den och drar med den tandade delen så att det blir ränder i massan. Skulle det bli för tunt så att inte kammarna fylls ut lägger man på mera och gör om. Jag jobbade med ett område där man tog 5-10 plattor i taget och använde kakelkryss för att få rätt mellanrum. Sen "skjuvar" man in plattan och trycker fast den i kaklet. Blir det fix på kaklet tar man bort det direkt med en trasa, annars blir det mycket jobbigare att få bort när fixet har brunnit. Samma sak gäller i fogarna, har dessa fyllts igen med fix skrapar man ur dem innan fixet brunnit.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210529_144316.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210529_171032.jpg


    Grejen med att börja i mitten är att ändarna kommer att bli lika på båda sidor på väggens ytterkanter. Jag har valt att inte lägga sista raden ännu för där måste plattorna kapas. Kakelkryssen flyttar man efter allt eftersom. Man kan även använda murarsnöre (som man först blöter) men jag tyckte detta var enklare.

    Detta är min första kakling och jag gjorde givetvis ett par missar. Det första var att jag faktiskt följde Kiiltos anvisningar(!) på mängden vatten (6l/15kg). Detta blev alldeles för torrt (påminde om murbruk) så jag hade problem med att få vissa plattor att fästa, när jag knackade på dem så hörde jag att dom inte hade fäst ordentligt. Jag petade då bort dem och la på ett tunt lager fix direkt på plattans baksida innan jag tryckte dit den igen. Man kan också doppa hela kaklet i vatten innan uppsättning. Vid nästa sats kommer jag använda mer vatten, fixet ska vara mer "krämigt" och vått.

    Nästa miss var att jag blandade för mycket fix, 5 kg hade nog varit mera lagom i stället för 7½. Man får tänka på att när man kommer till områden där det ska kapas mycket så kommer detta att ta massa tid och då hinner fixet till slut torka så blanda hellre mindre satser så blir inte tidspressen så påtaglig.

    Tips:
    Rengör verktyg och hink ordentligt mellan sättningarna! Fix som brunnit är inte roligt att handskas med. Jag använde engångshandskar för att slippa komma i kontakt med fixet, det ska visst vara rätt uttorkande för huden.
    Häll bruket i vattnet och inte tvärtom när du blandar, då dammar det mindre. En fördel kan vara att hålla till utomhus.
    De enda verktyg som jag har använt är en tandad, vändbar spackel och en murarslev. Sen har jag en liten vanlig spackel för att skrapa bort överflödig fix på sidan där jag ännu inte kommer att plattsätta.
    Sen behövs givetvis en trappstege för att komma upp i höjd samt nåt bekvämt att vila knäna på (blir mycket knästående). Bra belysning och en trasa samt nåt att skrapa fogarna med - jag tog en liten mejsel. En tång för att rycka ut kakelkryssen som ibland vill fastna lite kan också underlätta.
     
    Redigerat 31 maj 10:00
  10. T
    Allvetare · Skåne · 5 362 inlägg

    tank77

    Allvetare
    Ser bra ut för att vara första gången du kaklar men jag skulle säga att det är lättare att "hänga" kakelplattorna och inte köra med kryss eller snöre. Sådana små plattor hänger lätt kvar i fixet utan att röra sig gäller bara att ha ett någorlunda bra ögonmått så fogarna blir lika stora. Häller alltid mer vatten i fixet än vad som står på säcken, följer man det så blir fixet torrt som hundskit, helt värdelöst då man vill ha det krämigt och att det fäster lättare på plattan då. Du ska absolut inte doppa plattorna i vatten för då kommer det inte bli någon vidhäftning om du inte bakstryker plattan också det vill säga.

    Enda plattor man doppar i vatten är betongplattor som till exempel marrakech-plattor och sedan dra man fix på underlaget samt betongplatta med 10:ans tandkam.

    Som sagt, blanda mindre portioner med fix då det tar längre tid än man tror att kakla, särskilt när det är mycket håltagning.
     
  11. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 762 inlägg

    nizzehult

    Allvetare
    Tack för tipsen. Mycket värt!
    Hundskit var ordet. Man skulle ha testat på en mindre yta först. Har flera plattor som lossnat men det finns ingen hålighet bakom utan det är bara om man bänder dem lite i sidan som de kan lossna. Får hoppas att fogmassan sen håller ihop alltihopa...
    Kryssen använder jag bara för att slippa förlita mig på mitt ögonmått, rycker dem rätt omgående då plattan sitter där. Har också en krysslaser som jag kollar med ibland.
    Nu kommer jag till hörn och fönster och jag har inte bestämt ännu om jag ska använda en kakellist eller ska försöka "jolla" dem. Har en kakelkap. Det svåra med listen är att försöka lista(!) ut exakt var den hamnar när fixet är där så att den möter nästa kant i exakt rätt nivå. Det svåra med att jolla är att ändå få det snyggt.
     
  12. JustDoIt
    Husägare · Stockholmsområdet · 305 inlägg

    JustDoIt

    Husägare
    Hej - bra jobbat!

    Jag gjorde samma avvägningar ang kakellist, och bestämde mig för att snedkapa då jag tycker att det är snyggare på alla vis. (visste inte att de kallas jolla). Jag tänkte att blir det dåligt så får jag väl bara köpa en list istället, men det blev faktiskt väldigt bra.

    Har precis samma upplevelse gällande blandning av fixet också, bättre med mer vatten. Och jag började blöta baksidan på kakelplattorna med en svamp som jag sett att det står i en del beskrivningar för att de inte ska suga ur vattnet ur fixet på en gång. Det kändes logiskt när jag lagt massa tid på att prima underlaget så att det inte ska suga samtidigt som kakelplattan suger i sig vatten som en jäkla svamp.

    Min upplevelse av kapning och kakling:
    https://www.byggahus.se/forum/threa...-billigt-och-laett.402375/page-5#post-4101326
     
  13. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 762 inlägg

    nizzehult

    Allvetare
    Tack! Bra länk.
    Ja det här är intressant. I princip samtliga jag frågat nu som lägger plattor eller har kaklat säger samma sak: man måste alltid, alltid addera mer vatten än det står i anvisningarna. Gäller även fogmassan. En yrkesman jag känner diskuterade just detta med en representant för ett visst märke (säljare) och han fattade ingenting och trodde att anvisningarna stämde.

    Jolla eller list - ja, han som jobbar med detta säger att det är enklare med list om man aldrig har kaklat tidigare så jag får väl se när jag kommer till detta moment vilken väg jag väljer.

    Rent allmänt så tycker jag att nästan alla instruktionsfilmer som jag har hittat hoppar över vissa, kanske för dem självklarheter. Man ser att dom kommer till ett hörn eller till ett rör som sticker ut och plötsligt sitter det bara plattor där utan att dom har visat mera i detalj hur dom har gjort. Däremot kan man se flera minuter repetitiv film av hur platta efter platta sätts upp på väggen - samma jobb, samma moment. De flesta är väl mer intresserad av frågor som:
    - Hur möter man plattor i inåtgående hörn; ska ena ligga dikt mot väggen och den andra med en spalt eller ska man lägga dem så att det finns ett likvärdigt mellanrum i själv hörnet?
    - Hur gör man där golvet ska möta väggen, ska/kan/bör golvet gå under väggen - eller tvärtom eller ska man göra som i ett hörn med ett likvärdigt mellanrum?
    - Hur gör man runt en dörr, ska man byta foder till ett där kaklet får plats bakom eller ska man sätta upp fodret först och kakla direkt mot kanten på detta?
    Osv.
     
    • Laddar…
  14. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 762 inlägg

    nizzehult

    Allvetare
    Nu händer det saker. Ena väggen är i princip klar och jag kör nu på det jag hinner, ska försöka ta en hink per kväll nu. Tänker ta dom stora ytorna först och de lite svårare anpassningarna sist, typ fönster och håltagning.

    Jag ökade vattenmängden från 0,4 l/kg till 0,5 l/kg och det gjorde avsevärd skillnad, nu häftar plattorna som dom ska!
    Blandar 4 kg per gång vilket räcker till ca 100 plattor (2 kvm) och det lägger man på ca 2-2½ timme, give or take. Börjar nerifrån och lägger 3-4 plattor i rad och jobbar mig uppåt, tar 8-12 plattor per gång. Använder kakelkryss i nederkant, inte i sidled. Börjar på mitten av väggen, då blir det exakt lika stora plattor i de båda hörnen. I hörnen tänkte jag göra som på bild A, då blir det enklare att dölja kapade plattor - som ofta kan bli lite fransiga. Jag behöver heller ingen silikon då mina hörn är förstärkta med heldragen vinklad plåt. Vid utåtgående hörn tänker jag använda kakellist i plast men där är jag inte än.
    Funderar också hur jag ska göra vid dörren, antingen sätter jag dit dörrfodret redan nu och låter kaklet möta detta eller så försöker jag få tag på en typ av foderlist som kan täcka kaklet så att det ligger bakom.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kakelhorn.JPG


    Några tips: Man vill försöka undvika att ha onödig fix i skarvarna så om man lägger plattan som ska läggas direkt i kant mot den närliggande och sen skjuvar den i sidled så flyttar man också en hel del fix från detta mellanrum.
    Det är ingen katastrof om det kommer fix på plattorna men torka bort det så snart som möjligt, senast dagen efter annars blir man olycklig för det brinner gradvis fast. Använd fuktad svamp eller trasa.
    Peta bort överflödigt fix i skarvarna redan första dygnet innan den blivit hård, där ska ju fogmassan ligga. Jag använde en mejsel. Glöm inte ändarna.
    Använd engångshandskar, skonar händerna betänkligt!

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210612_192626.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210613_191443.jpg
     
    • Laddar…
  15. G
    Medlem · Uppsala · 9 inlägg

    Gamern

    Medlem
    Riktigt fint blir det! Kul att följa tråden för en sån som själv inte har jättestor koll på hur man gör detta själv. Bra beskrivningar och bilder. Tack så mycket! :)
     
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.