Byggahus.se

Renovering av ett badrum från 1986 steg för steg [guide]

1. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 792 inlägg

nizzehult

Allvetare
    Min renovering har fått vila ett tag då andra saker kommit emellan men nu hade jag tänkt försöka att göra ett ryck igen.
    Rev bort såväl armeringen som golvvärmekabeln och la om dessa. Det man måste tänka på gällande armeringen är att man kan vända nätet åt olika håll för att få optimala "kanaler" där golvvärmekabeln ska löpa. Det kommer visserligen att uppstå ställen där den ändå måste korsa "uppåtkammarna" men ju färre såna korsningar man kan undvika, desto bättre.
    Sen klurade jag en del på hur man skulle göra med nätet i sig då man inte ville ha det dikt mot golvet. Jag gjorde så här: klippte små bitar av 1,5mm najtråd som jag la under nätet där det låg direkt på golvet och sen sköt jag fast det med en elektrisk klammerpistol. Verkade funka.

Gällande golvvärmekabeln så la jag först ut den på ett ungefär hur den skulle löpa, räknade först ut vilket ungefärligt avstånd som jag skulle ha (30 lpm på 5 kvm = 16,6 cm) och sen fäste jag den hjälpligt med maskeringstejp. Gjorde lite justeringar och när jag var nöjd så drog jag fast kabeln med minsta sortens buntband. Det medföljde visserligen limstavar för att limma fast dem med en limpistol men buntband är så mycket trevligare att jobba med och blir det fel är det bara att klippa bort och göra om. Kostar småpengar. Att tänka på vid utläggning är att det inte ska ligga värmekabel under toan och att termostaten ska ligga mellan två slingor.

Gällande kantband så har jag skippat detta av flera orsaker. Den ena är att ingen av de tre stora byggvaruhus som jag besökte hade nåt sånt hemma och det andra var att golvläggaren som ska hjälpa mig med flytspacklingen och har jobbat med golvläggning i 25 år säger att han aldrig någonsin behövt eller hört att det ska behövas nåt sånt och det väger ganska tungt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210208_191044.jpg
    IMG_20210208_210831.jpg

2. Onsalakorven
    Badrumsbyggare · Onsala · 1 371 inlägg

Onsalakorven

Badrumsbyggare
    Bra jobbat!

Samma här, börjat gå lite trögt. Jag har precis börjat jobba igen efter pappaledigheten och märkt att man inte har lika mycket tid och energi...

Men ditt badrum börjar ju arta sig ordentligt!

3. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Tack.
    Ja, det går sakta framåt. Idag har elektrikern "meggat" govvärmeslingan, alltså mätt kabeln med sitt speciella instrument vilket krävs för att garantin ska gälla. Egentligen ska det också mätas när den tas ur kartongen men det tyckte han bara var dumheter, han hade aldrig varit med om en kabel som varit trasig från fabrik och enda gången han har sett det innan gjutning var när han som la kabeln använt konstiga och vassa verktyg som skadat kabeln som han sen hade försökt laga med tejp.... Det enda som annars brukar gå sönder är termostaterna sa han.

Nu är nästa steg att flyta golvet, åter en period av att försöka få tag på hantverkare... Tur man inte har bråttom.

4. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Äntligen har det hänt nåt!
    Idag fick jag hjälp av golvläggaren att flyta golvet. Tyvärr var jag inte hemma själv för på hantverkar-manér så ringde han kl 8.30 och undrade om jag var hemma men det var jag ju inte så han fick gå in och fixa detta själv. Tog inte fullt 2½ timme för två man inkl förberedelser och städning. Vi hade annars kommit överens om att han skulle ringa senast dagen före och berätta när han tänkte komma...
    Enda komplikationen var att golvvärmekabeln ville flyta upp på en del ställen, jag hade underskattat dess flytförmåga och strappat den för dåligt men dom fixade detta genom att mekaniskt trycka ner den i den halvstela massan på de 3-4 ställen som det behövdes. Det gick ca 10 säckar.

Nu ska detta härda ett par dagar och då passar jag på att fixa fram allt som behövs till tätskiktet. Måste också fixa en liten bit list till att bygga på tröskeln, idag går den jäms med spacklet.

IMG_20210309_172343.jpg

Redigerat 9 mar 18:23
  5. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Idag har jag rollat taket. En hink billig Biltemafärg blev det. Har jag tur räcker ett varv, på bilden ser det lite flammigt ut då färgen håller på att torka. Det brukar inte räcka med ett varv men jag har gott om färg kvar så...En fördel när man gör detta nu är att man inte behöver täcka varken golv eller väggar, man kan söla en hel del utan att det gör nåt...

Sen har jag köpt det mesta som behövs för tätskiktet. Kiilto blev det och det finns otroligt bra filmer på youtube hur man går tillväga om man är osäker. Tyvärr glömde jag köpa innerhörn även för fönstret och behöver nog mera primer så det blir en sväng till. 6' har jag lagt ut so far...

IMG_20210314_160230.jpg

6. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Varv nummer två idag och nu ser det riktigt fint ut.
    Hela kalaset gick på modiga 169,- (2.5l) och det är ju inget att bråka om.

Sen har jag pratat med Kiiltos support då jag var lite osäker på några saker. Det är verkligen guld värt att ha snabb och seriös telefonsupport om man har några frågor.
    Det jag var osäker på var detta med primern; hur långt i förväg kan man lägga på den och hur mycket ska man späda på en fibergipsskiva? Ja, sa han. När det gäller vanligt kartonggips så ska man inte späda alls men kolla för säkerhets skull på en spillbit hur det blir där, får inte bli glansig yta när den torkat för då måste den spädas ytterligare.

7. J
    Medlem · 6 inlägg

Jon82

Medlem
    Är det ett borohus? Original badrummet är exakt som mitt iaf :)

8. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Stämmer bra!

9. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Jag ångrar mig lite när jag skrev att man ju kan söla på lite hur som helst när man målar taket. Det blev lite väl mycket spill och detta är inte optimalt när man ska limma fast folien till tätskiktet förstår jag så när jag tog varv #2 så hade jag en presenning under. Fick alltså sen ställa mig på knä och skrapa bort alla kluttar med målarfärg..

Biltemafärg för 169,- kanske inte var den bästa färgen i världen inser jag sen, trots två varv så går det att se lite flammighet i den om man är petig. Men det är good enough ändå anser jag, det ska till ett tränat öga för att se detta och det uppträder bara i vissa vinklar och vid visst ljus. Det ser mycket bättre ut än på min bild efter första varvet.

Jag monterade också upp lampan som ska bli huvudarmatur i taket. En 18W LED som är helt rund och väldigt diskret med ett trevligt och bra sken. Kostade under 200,-
    https://ledmegastore.se/taklampor/1...19cm-haojd-24cm-vit-kant-inkl-ljuskaalla.html

Sen har jag pratat med Fermacell - som också ska ha cred för bra support. Fibergipset räknas som vanligt kartonggips och primern ska alltså läggas på outspädd där så jag måste åka och handla lite mer av den varan. Sen är det dags för tätskiktet!

10. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    I dagarna har jag lagt på primer och här blev jag först väldigt osäker gällande väggen. Man skulle nämligen späda primern 1:2 om det var en "sugande yta typ puts eller annat underlag". På kartonggips däremot skulle primern appliceras outspädd och enligt Fermacell så skulle den jämställas med kartonggips men jag blev alltså osäker. Fermacellytan är ju inte riktigt lika porös och sugande som kartonggips men går heller inte riktigt att jämföra med puts. Det fick absolut inte bli en glansig yta så jag gjorde ett test med båda blandningarna, både på vanligt kartonggips och även på en bit Fermacell för att se resultatet och då insåg jag att det var outspädd som gällde, den blev väldig blaskig utspädd och inte speciellt glansig outspädd.

Först dammsög jag såväl golv som väggar väldigt noga och borstade först bort sånt i gjutningen som var lite löst samt stänk som kommit på väggarna.

Jag rollade på den med en liten roller. Försökte först med en skumplastroller men då primern är väldigt vattnig så rann mycket bort när man pressade den så jag bytte till en långhårig och då gick det bättre. Det gick ca 1.5l för alla väggar, ca 23kvm. Den gula färgen gjorde det enklare att se om man missat nåt.

Sen var det golvets tur och där gick det betydligt snabbare. Den skulle spädas 1:2. Bara att rolla på.
    Gick betydligt mindre här, jag blandade 300 ml primer + 300 ml vatten och fick ändå nästan 250 ml över.
    Bilden är tagen före golvet rollades.

När detta har torkat är allt klart för att börja med tätskiksfolien.

IMG_20210320_173458.jpg

11. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Äntligen händer det nåt! Nu har jag börjat sätta upp tätskiktsfolien och det var faktiskt inte så enkelt som jag trodde. Det påminner rätt mycket om hur det är att sätta upp väv med vävlim men det behövdes betydligt mera lim.
    Jag använder Kiiltos system och det finns även youtube-filmer att titta på.
    Man börjar med att kapa upp längderna. Sen markerade man en linje var man skulle börja - i ett hörn. Sen var det bara att smeta på limmet med en pensel upptill och nertill och sen rolla på resten. På överlappningarna använde man ett speciellt lim. Våderna var styva och lite svåra att hantera och det uppstod luftbubblor som inte var så enkla att driva ut som i filmerna.
    Tre våder hanns idag, ska försöka ta resten i morgon.

IMG_20210404_174619.jpg

• Laddar…
  12. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Urk. Nu är all väggfolie uppsatt utom den som ska sitta vid fönstret som är den absolut svåraste och sen givetvis golvet och manschetterna. Men just golvet är inte så komplicerat. Det fantastiska var att det kommer att gå exakt jämnt med sista våden vid fönstret utan lappande och liknande som väl brukar vara det vanliga.

Det här var inte roligt och det var svårt att få det bra. Sen sölar man på rätt bra med den här gröna geggan och mitt målade tak måste nu målas om igen...:(
    Råd:
    - maskera allt, allt som inte ska få bli geggigt! Jag har nu rör, tak, dörrkarm mm som måste saneras...
    - Använd massor med lim och applicera snabbt! Tror det är bra om man är två. Det som händer är att dom svåra ställena som man penslar hinner torka....
    - Använd engångshandskar! Det är svårt att få bort när det torkat.
    Har också fått några mindre luftbubblor men det tror jag gör mindre. Folien är otroligt stark och tålig så det är ingen risk att man råkar skada den men den är samtidigt så styv att den är svår att vika runt hörn.

IMG_20210405_202330.jpg

13. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Har varit dåligt väder i helgen så då tog man en dust med badrummet igen.

Jag har till att börja med gjort klart runt fönstret och sen har jag skurit upp hörnet runt ventilationsschaktet och lagt dit en skarvremsa istället.
    Har även fixat några bubblor.

Tätskiktet är ingen lek att jobba med och de båda limmen är ondska och sätter sig överallt.
    Det jag har insett är att det inte går att vika denna styva folie runt ett hörn och sen få den att fästa på båda sidor. Sen är det också så att en skiva som är kapad så att gipset är exponerat måste mättas mer än en gång med limmet, annars fäster det inte. Det nämns väldigt lite om detta i instruktionerna, bara att man ska "undvika gips som är kapat". Jaha, men ibland måste man ju kapa så hur tänkte dom här?

Jag fick alltså skära upp hela hörnet, peta in massor med lim och sen vänta tills det torkat och sen sätta över en skarvremsa med det andra limmet. Egentligen ska man, enligt filmen, ha skarvremsan på andra sidan men det spelar ju egentligen ingen roll för tätt blir det i alla fall.
    IMG_20210425_154031.jpg

Så här såg det ut innan:
    IMG_20210406_104957.jpg

Sen kan det uppstå bubblor om man varit för långsam med våden och limmet har hunnit torka. Hände mig på två ställen. Då får man göra så här: märka upp området och skära ett litet kryss i det. Sen peta in massa lim och låta det torka. Sen lappa med en skarvremsa som man då limmar med det andra limmet. Så gör även proffsen har jag fått veta (bilderna visar två olika ställen).
    IMG_20210424_155551.jpg
    IMG_20210425_171633.jpg

Nu har jag i alla fall gjort klart för att sätta upp sista våden som ska vara vid fönstret. Satt upp den tillfälligt och skar ur för fönstret redan nu. Den här är jobbig då det ska limmas med överlappningslimmet i båda ändar samt runt fönstret och sen är det då dessa rör som går i taket att ta hänsyn till. Tänkte försöka vara två då.
    Här hade jag alltså först tänkt att vika in materialet från själva fönstret mot fodret och då kunna slippa dessa skarvremsor men jag insåg när jag gjorde ventilationsschaktets hörn att det inte funkar.
    Notera att även dom speciella hörnbitarna är på plats.

IMG_20210425_153746.jpg

Redigerat 26 apr 12:44
    • Laddar…
  14. nizzehult

nizzehult

Allvetare
    Så var även sista våden på väggen gjord!
    Den var rätt komplicerad då den gick runt ett hörn och samtidigt skulle bakom rören i taket samt limmas på båda långsidor + runt fönstret med det vita limmet.
    Vi var två då detta gjordes och det var lika så bra det.
    Jag var noga med maskeringen av rören denna gång och jag ångrar att jag inte la ner mer tid på detta när jag satte upp de andra våderna.

IMG_20210427_200126.jpg

Nu återstår golvet, har tänkt göra det klart innan helgen. Det är mindre bökigt då man inte behöver stå på en pall. 3 våder + en liten kommer det att bli och rullen på 30m kommer precis att räcka.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Bra jobbat, men du lär upptäcka att det inte är så mycket roligare att göra det på golvet....:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.