Hej!

Jag planerar att renovera vårt badrum i lägenhet men vill ej göra en helrenovering, utan behålla befintligt tätskikt, kakel och rörplaceringar. Badrummet renoverades ca 2021, men då med duschkabin och tråkigt kakel.

Är relativt oerfaren när det kommer till badrum och renovering så tar gärna emot tips och feedback på om detta skulle funka eller är problematiskt när det gäller utförande och försäkringsfrågor. Jag funderar på att eventuellt utföra detta själv alternativt anlita firma.

Modernt, stilrent badrum, visualiseringsdesign till vänster, foto av befintligt rum till höger, renoveringsplan, materialbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min plan/idé är kortfattat:

- Lägga microcement på golv och väggar. Att lägga nytt kakel på befintligt kakel blir problem med försäkringen?
- Platsbygga en "hylla" med stenskiva. Hyllan innehåller WC-fixtur för vägghängd toalett samt döljer rördragningar till handfat och dusch. Hyllan skulle vara ca 900 mm hög och 200 mm djup. Byggs upp med reglar, våtrumsskivor? Räcker det med en inspektionslucka vid handfatet?
- Duschvägg vägg till vägg

Se bifogad bild!

Tror ni att detta hade fungerat och blivit bra? Kan man bygga en platsbyggd hylla enligt förslaget och behålla befintligt tätskikt bakom?

Hur hade du tänkt att göra med toalettens avlopp?

Kan det vara så att förra ägare inte gjorde en ordentlig renovering, varför sätta in duschkabin istället för glasdörrar? Spännande att se hur golvbrunnen ser ut.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M Maestrono skrev:
Hur hade du tänkt att göra med toalettens avlopp?
Tänker att man kopplar på WC fixturen på det befintliga avloppet och att det blir inbyggt, typ som i bifogad bild. Eller tänker jag fel?

• Installationsguide för toalettstomme; figurer visar golvfäste och väggsektion för VVS i badrum.
    Skapa konto
ingenjören101 juckeyy skrev:
Kan det vara så att förra ägare inte gjorde en ordentlig renovering, varför sätta in duschkabin istället för glasdörrar? Spännande att se hur golvbrunnen ser ut.
Jag är säker på att renoveringen utfördes fackmannamässigt, men säkerligen efter "minsta möjliga" princip. Är en tidigare hyresrätt som fick vattenskador.
Se bild på golvbrunnen under duschkabinen. Den bör funka även utan duschkabin?

• Avloppsrör under diskbänk, anslutet till golvbrunn, på ett flisat köksgolv, installationsdetaljer synliga.
    Skapa konto
BirgitS
O oma666 skrev:
Jag planerar att renovera vårt badrum i lägenhet men vill ej göra en helrenovering, utan behålla befintligt tätskikt, kakel och rörplaceringar.
Du vill alltså inte renovera utan göra en uppfräschning, bara så att termerna blir rätt.
O oma666 skrev:
Att lägga nytt kakel på befintligt kakel blir problem med försäkringen?
Nej, försäkringsbolaget kommer fortfarande att anse att det är ett badrum från 2021, eller tidigare om inte det är helt komplett tätskikt från 2021 eller om inte alla branschregler som gällde 2021 är uppfyllda.
Badrummet var definitivt inte modernt 2021.
O oma666 skrev:
Räcker det med en inspektionslucka vid handfatet?
Alla rörkopplingar ska vara åtkomliga och det ska vara lätt att upptäcka om en skarv läcker.
O oma666 skrev:
Tänker att man kopplar på WC fixturen på det befintliga avloppet och att det blir inbyggt, typ som i bifogad bild.
Stämmer avståndet mellan vägg och avloppsrör överens med dagens avstånd?
O oma666 skrev:
Se bild på golvbrunnen under duschkabinen. Den bör funka även utan duschkabin?
Det som är intressant är hur golvbrunnen ser ut inuti. Det kan visa om det är någon sorts fuskrenovering/uppfräschning så att tätskiktet är äldre.
Du kan också mäta upp hur stor fallet är dels närmast golvbrunnen och dels i resten av rummet eftersom det visar om fallet är gjort enligt de branschregler som gällde 2021.
O oma666 skrev:
Är en tidigare hyresrätt som fick vattenskador.
Har styrelsen någon information om vad som gjordes 2021?
En renovering av badrummet ska normalt anmälas till styrelsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.