Renovering av äldre bordssåg av gjerdetyp

936 läst  18 svar

1. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Tänkte att jag skapar en tråd som beskriver mitt renoveringsjobb med min nyinköpta såg.

Målet är inte en såg i nyskick, utan mer få en rejäl byggsåg funktionsduglig.

Vi börjar med annonsbilden
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    annonsbild.jpg

Den ser lite ärrad ut efter att sista tiden stått utomhus med en presenning över sig som skydd. Har sista tiden mest använts som grovkap av ved.

Tillverkaren av bordet verkar vara
    tillverkare.jpg

1. Ytrost på bordet
    2. Rostig slö klinga
    3. Gamla sortens 3-fashandske i metall
    4. Trög att gira med
    5. Kontaktorn trasig och bypassad

Detta ska nog gå på något sätt. Sågen är tung som bara den. Just nu sitter det en 400mm klinga på, som jag ska se om det går att rädda.

Jag kommer säkert att tillföra massor av frågor i denna tråd, som jag hoppas ni vill vara med och försöka besvara.

2. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Hann bara att spruta lite rostborttagning på den samt ta av 3-fashandsken igår kväll. Det är så mycket tid jag har för sådant här egentligen.

Öppnade även motorskydden för att se vad man kan göra åt den påstått trasiga kontaktorn.
    IMG_20190507_215656.jpg

3. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Det där låter ju som helt hanterbara problem!

Ytrosten har du ju redan börjat med, efteråt så kan du ju ge ställningen ett snyggt lager ny färg så kommer den se som ny ut.
    (Har du tillgång till en bläster så spar det ju en hel del tid och slit med stålborsten)
    Klingan borde också vara lätt att först göra fri från rost och sedan skärpa upp, är den helt slutkörd så går det ju alltid att köpa en ny.
    Och när du gjort rent allt från rost, putsat, smörjt och monterat ihop igen så går nog girningen som den ska också!

Därefter är det ju bara elen, kom ihåg att slänga den gamla handsken så att ingen blir lockad att återanvända den dödsmaskinen.
    Svårt att se på bilden, men om kablarna är fräscha behöver du ju bara ny handske och kontaktor.
    Låter som att du kommer ha en såg som ser ut och beter sig som en ny och fräsh efter några timmars jobb och max en tusenlapp i reservdelar/färg!
    Lycka till!

• Laddar…
  4. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  5. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Ja titta!

Skulle jag vara dig skulle jag helt strunta i vilken färg den har haft och istället välja den som jag tycker passar bäst som ny färg.
    (Det finns ju lite rost här och där, så snyggast/bäst blir ju om du blästrar/borstar hela ställningen rimligt stålren och målar om den.)

• Laddar…
  6. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Hände inte så mycket igår.

Jag var bara ute för att se om rostborttagningen hade gjort någon skillnad, och ja, något släppte, för nu kan jag gira runt och alltså byta från kap till klyvläge.

Nästa grej bli att montera ny trefashandske, så jag kan tjuvstarta den med bypassad kontaktor.

• Laddar…
  7. useless
    Självbyggare · Nivå 21
  8. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Jag tänker funktionstesta innan man lägger tid på smyckning. :D

Hade ju känns lite drygt att ha lagt timme efter timme på målning och sedan är den utom räddning (för rimliga pengar)

9. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Då har jag funktionstestat lite.

Bytt 3-fashandsken och direktkopplat den, för att kunna testa motorn. Den snurrar på fint, så inga problem där.

Kontaktor + motorskydd är monterade på en liten din-skena i kapslingen. Jag har bara kopplat lös det och inte haft tid att testa om det går att få igång. Hade ju varit önskvärt, då en ny kontaktor för tre faser inte verkar vara gratis (typ 500 spänn)

Jag undrar också lite hur sågen är tänkt att fungera i kapläge? Använder man sig av offerbrädor, eller hur är det tänkt?

Jag har även varit i mailkontakt med en slipningsfirma, och de (utan att ha sett klingan) verkar vara positiva till att försöka rädda den befintliga. Det hade ju varit trevligt, då jag misstänker att grundkvalitén är betydligt bättre på den än på en ny från biltema eller jula.

10. nimhed
    Medlem · Nivå 11
  11. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Prylarna ser inte så gamla ut att dom borde bytas på grund av ålder iallafall. Efter lite uppstädning och rengöring kanske det visar sig att det funkar?

Redigerat 13 maj 11:58
    • Laddar…
  12. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Håller med. Känns helt ok ur den aspekten.
    Gissar att man måste strömsätta den för att kunna testa?

De två blåa knapparna uppe till höger är av/på

Blåa knappen nere i mitten är reset.

Hela den stora brickan med siffrorna 1 3 5 13; 2 4 6 14 är klickbar, vet inte varför. Kanske att strömmen ska brytas om kapslingen är öppen?

13. useless
    Självbyggare · Nivå 21
  14. nimhed
    Medlem · Nivå 11
  15. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Att "brickan" är "klickbar" brukar vara för att man ska kunna dra kontaktorn manuellt ... :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: