personstarthumb-up

Renovering av 70-tals sutterängvilla

6k läst  15 svar

1. Norlen
    Medlem Nivå 7
    Under hösten 2014 köpte jag mig mitt första hus. Jag köpte det dessutom från mina morföräldrar som byggde huset 1975-76. Och efter bygget har endast mindre renoveringar av ytskikt gjorts, varför jag tog mig an ett rejält projekt. Jag är uppväxt i villa och när jag flyttade hemifrån till lägenhet kände jag mig genast instängd.

Jag har inställningen att det jag inte kan, det vill jag lära mig, så jag vill göra så mycket som möjligt själv, även om det inte blir lika bra och tar längre tid jämfört med om en hantverkare gjort det. Sedan är jag väl hyfsat händig överlag, och hade tidigare erfarenhet från att ha byggt om en båt från grunden.

När jag flyttade in så gjorde jag det med min dåvarande flickvän, som efter några månader blev ett ex och flyttade vidare. Det innebar både att ekonomin blev lite tajtare och jag fick ta det lite lugnt med renoveringar ett tag tills jag var på banan, men också att orken och inspirationen försvann lite grann. Därför var det inte så mycket som hände under framförallt 2015.

Under hela tiden har byggahus varit en kunskapsbank och inspirationskälla, och tanken har hela tiden funnits på att starta en egen projekttråd, men jag har aldrig riktigt kommit till skott. Vi får väl se vad det blir, men jag tänkte försöka börja från början och sakta ta mig fram till nutid.

Eftersom jag köpte huset inom familjen så finns det inga mäklarbilder, utan jag har bara före-bilder som jag tog innan morföräldrarna flyttade ut, eller, mitt i flyggkaoset rättare sagt, så det är minst sagt rörigt.

Men lite fakta:
    * Byggår 1975-76
    * Vit mexitegel-suterrängvilla
    * 109+118 kvm, plus garage och pannrum.
    * 1240 kvm tomt
    * Fjärrvärme (tidigare oljepanna, så pannrummet har blivit förråd)

Huset i sig är väldigt välskött men gammalt, och de orkade heller inte riktigt med trädgården på samma sätt de sista åren (de båda närmade sig ändå 90-strecket).

Vi börjar väl med lite bilder på hur det såg ut från utsidan. Jag sitter på en rätt svajig adsl-uppkoppling, så vi får se hur det går att ladda upp bilder. Däremot så gräver de fiber i gatan nu, men mer om det kanske kommer i tråden. Oavsett så kommer jag förhoppningsvis kunna få snabbare internet i höst.

Foto 2014-05-16 18 48 07.jpg
    Foto 2014-05-16 18 48 32.jpg
    Foto 2014-07-29 15 16 39.jpg
    Foto 2014-07-29 15 17 50.jpg
    Foto 2014-07-29 15 18 17.jpg

Mikael 81 gillar
  2. Norlen
    Medlem Nivå 7
    Ritning övervåning
    Skärmavbild 2017-07-29 kl. 23.06.38.png
    Nedervåning.
    Skärmavbild 2017-07-29 kl. 23.03.26.png

Jag var väldigt dålig på att ta före-bilder inomhus. Men det här är vad jag har.

Hallen.
    bild 1.JPG
    Vardagsrum
    bild 2.JPG
    Portal mot köket
    bild 4.JPG
    Matsal (efter inflytt, så rätt spartanskt möblerad)
    bild 5.JPG
    Kök
    Foto 2014-09-23 19 19 01.jpg
    Korridor på nedervåning
    140716-IMG_1264.jpg
    Korridor på nedervåning
    140716-IMG_1268.jpg
    140716-IMG_1274.jpg
    Badrum på nedervåning
    140716-IMG_1277.jpg
    Förråd/matkällare, smidigt att alltid ha kall öl :cool::beer:
    140716-IMG_1285.jpg
    Gillerum
    Foto 2014-08-26 16 11 00.jpg

Redigerat 29 jul 23:44
  3. Norlen
    Medlem Nivå 7
    För att i alla fall ha ett rum som man kan dra sig undan i och komma bort från renoveringsdamm och grejer så såg jag till att renovera sovrummet innan inflytt. Resten tänkte jag mig fick ge med sig under tiden. Det är ett beslut som jag var väldigt nöjd med när vi väl hade flyttat in. Det var riktigt skönt att få sova i lugn och ro utan att behöva se verktyg, maskiner och allt annat i närheten.

Det fick bli en fondvägg av liggande ohyvlad panel, nya garderober och nytt ytskikt.

Bort med gammalt linoleumgolv.
    Foto 2014-08-18 19 04 42.jpg
    För att måla 17 panelbrädor á 4,8m användes hela övervåningen som torkrum pga ostadigt väder ute. :p
    Foto 2014-08-22 19 36 32.jpg
    Foto 2014-08-22 19 36 44.jpg
    Upp med reglar
    Foto 2014-08-27 20 39 41.jpg
    Lika bra att passa på att slänga upp lite tilläggsisolering. Sedan vindpapp för att det inte ska lysa igenom något i springorna mellan panelerna.
    Foto 2014-08-29 20 28 27.jpg
    Foto 2014-08-30 12 10 47.jpg
    Foto 2014-08-30 14 15 39.jpg

Foto 2014-08-31 16 59 02.jpg
    Det fattades 4cm för att panelen skulle räcka hela vägen, men det gör inget, för det kommer ändå täckas av garderober.
    Foto 2014-08-31 16 59 26.jpg
    Vi valde att måla elementet grått som kontrast till de vita väggarna.
    Foto 2014-08-31 16 58 57.jpg

Foto 2014-08-31 19 54 06.jpg

Foto 2014-09-11 21 15 35.jpg
    Ny säng och garderober inköpt. Vi körde IKEA på både garderob och säng.
    Foto 2014-09-13 13 46 23.jpg
    Foto 2014-09-14 22 50 52.jpg

Och vips hade vi fått ett rum i huset som man faktiskt kunde andas ut i. Skönt! Och jag tycker att det fick en skön lugn stämning över sig. Panelväggen gör väldigt mycket för ljuddämning faktiskt. Sovrummet blir lite som en tystare oas :)

Foto 2014-09-14 22 51 04.jpg
    Foto 2014-09-15 20 05 53.jpg
    Foto 2014-09-15 20 53 41.jpg
    Foto 2014-09-21 18 18 40.jpg

Redigerat 29 jul 23:54
    kim_sv gillar
  4. Norlen
    Medlem Nivå 7
    Nu räcker det nog med inlägg för ikväll, men hittade dessa bilder.

På inflyttningsfesten fick alla vänner skriva lite hälsningar på väggarna i ett av rummen som ändå skulle rivas inom kort.... var tanken...
    Rummet stor kvar i ganska exakt två år innan jag tog tag i det, så hälsningarna fick synas länge, haha. Ibland går det inte riktigt som man har planerat.

Foto 2014-09-20 22 56 46.jpg

kim_sv gillar
  5. Norlen
    Medlem Nivå 7
    Ska fortsätta i kronologisk ordning, men gör ett litet inhopp med vad som fyller semesterdagarna. En liten uteplats med utgång från nedre plan, som oftast bara används för att gå ut och svalka sig när vi bastar håller på att få sig ett lyft.
    Men nu är jag nog klar för idag och ska låta puts och grejer torka, så ikväll hinner jag med något inlägg :)

Wirre740 gillar
  6. Norlen
    Medlem Nivå 7
    Inflytt skedde i alla fall i början av september 2014 och strax därefter tog jag tag i köket. En smal ingång till köket gillade jag inte, så första steget blev att ta bort väggen.

Öppningen hade breddats en gång tidigare. I början var det endast salongsdörrar in i köket... det var en annan tid då :p

Väggen på väg att försvinna
    Foto 2014-09-22 19 07 45.jpg
    Väggen är borta!
    Foto 2014-09-29 18 25 20.jpg
    Tillfälliga köksskåpet
    Foto 2014-10-02 20 25 51.jpg
    Foto 2014-10-04 14 31 49.jpg
    Foto 2014-10-05 09 56 42.jpg

Wirre740 och dettek gillar
  7. dettek
    Medlem Nivå 1
    Bra, kul att läser om dina "Projekt"

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Verkligen snyggt sovrum, ska bli kul att få se fortsättningen! Har gått igenom en liknande resa då vi köpte hus 95 som byggdes 71 och renoverades på 80-talet av förra ägaren.

9. M
    Medlem Nivå 1
    "Ibland går det inte riktigt som man har planerat." Inte "ibland", "ofta" stämmer bättre!

10. Norlen
    Medlem Nivå 7
    Så sant, "Oftast går det inte alls som man har planerat" borde det nog ha stått :crysmile:

11. Norlen
    Medlem Nivå 7
    Här blir det ett rejält hopp i tiden, vet inte vart alla bilder har tagit vägen. Men köket blev från IKEA med hemleverans. Jag hann bli lite nerför under tiden innan leveransen då jag hörde flera som fått stora fel i sina leveranser. En bekant här i stan fick helt fel kök levererat, två gånger...
    Men jag hade tur, allt var rätt, förutom en trasig blandare, men det var snabbt fixat.

Jag valde att skaffa kyl och frys från electrolux med ismaskin i frysen och kolsyrat vatten i kylen. Såhär i efterhand är nog vattnet i kylen det jag är mest nöjd med i köket. Min läskförbrukning har sjunkit till botten sedan dess, vilket min kropp tackar för genom att dra ner mitt sockerberoende. :)

Men för att det skulle funka behövde jag ju dra fram vatten till kyl och frys, vilket blev lite meckigt eftersom vattnet kom in i köket på andra sidan rummet, där blandaren sitter. Men det gick ändå rätt smidigt eftersom jag rev en vägg för att förstora öppningen in i köket, så där behövde jag bara såga upp en liten bit av golvet för att kunna dra röret. Rörmokaren svängde förbi med röret, så kunde jag dra det i lugn och ro så kom han senare och kopplade in allting.

För även om jag gillar att prova göra det mesta själv, så lejer jag gärna bort rörjobben, så att det blir rätt. Och jag har en pappa som är elektriker, så de två bitarna får jag hjälp med.

Hur som helst. Att såga upp en liten bit av golvet tänkte jag att jag snabbt kunde fixa som sista grej innan det var dags att sova..... Den där snabba fixen blev lite jobbigare än tänkt, då jag förutom golvspånet, även lyckades göra ett litet snitt i huvudledningen för varmvattnet in i huset. Så det tog lite längre den kvällen än jag räknat med. Jag hade tur som bara gjorde ett litet snitt och snabbt kunde stänga av vattnet, så det hann bara bli lite fuktigt. Ytterligare ett jobb för röris :)

IMG_7278.jpg
    141019-1.jpg
    141021-3.jpg

12. L
    Medlem Nivå 9
    Underbar tråd. Nu får du bara avsätta resten av dagen för att ge oss mer av din historia.

13. Norlen
    Medlem Nivå 7
    Tack! Haha nej, idag skiner solen så jag passar på att lägga trappklinker ner till nya uteplatsen :) Men imorgon ska det regna, så då blir det kanske bättring ;)

image.jpg

14. Humlo
    Medlem Nivå 3
    Jag har en släkting som byggde ett liknade hus 1974, nu är det sålt till nästa generation och renoveringen påminner mycket om det du nu gör. Det ska bli mycket skoj att följa dig. Jag förstår att du köpte huset för det är väldigt fint!

15. Norlen
    Medlem Nivå 7
    Då golvet skulle bytas även i matrummet och så åkte även de rummen med i denna renoveringen. Vita väggar och det mörklaserade furupaneltaket blev även det vitt.

Så här i början har jag kört vitt ganska genomgående, för att med tiden känna efter vart jag vill ha andra färger. Men då allt varit ganska mörkt, så har det varit skönt med ljusare rum. Men några väggar kommer att få en annan färg på ett eller annat sätt framöver.

Även golvet blev vitt, Northern Light från Bauhaus.

En fondvägg i matrummet med en blårandig tapet från Ralph Lauren.

Sedan kände jag att jag ville dölja elementet något i matrummet. Mycket var jag nog påverkad av att det alltid har suttit ett elementskydd där. Men de elementskydden som fanns att köpa var både dyra och i fel mått, så valet var enkelt, jag bygger ett eget.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: