Jaha ja,

I ett svagt ögonblick bestämde jag mig för att titta vad som dolde sig under klickparketten i min nyinköpta lägenhet. Hittade där en matta. Och en till matta. Och en till. Och sen 1-2cm flytspackel. I o m att jag nu var förbi the point of no return så hackade jag även bort spacklet som täckte 35kvm golv.

Jag står nu här med någon typ av plankgolv. Jag gissar på gran. Huset är byggt 1890 och ligger i vad som på den tiden var Stockholms ruffigaste arbetarkvarter. Jag är lite osäker på om golvet jag nu har framför mig någonsin har varit tänkt som ett primärt ytskickt, eller kanske snarare ett undergolv. Oavsett så har jag tänkt slipa och behandla det, för att se om det kan bli vettigt.

Problem: av någon anledning sitter det en väldig mängd spik i golvet. Någon som vet varför? Dom sticker upp cirka 0.5 till 1cm över plankorna, och är skapligt grova. dvs inga nubb eller liknande. på något sätt måste spiken bort för att möjliggöra slipning. Ska jag dra upp dom eller slå ner dom? kan det vara så att detta är spiken som faktiskt håller golvet på plats? Men isf - varför är dom inte helt nedslagna i golvet? Om jag drar upp spiken, hur hanterar man hålen? Kommer det bli tydliga hål?

har någon liknande erfarenheter så tages all input tacksamt emot!

carl-anton

Lägg upp några bilder så blir det lättare att ge råd.

Hur stor är spiken? den ska troligen dras ur. Om du väljer att slå i spiken behöver den drivas ned med en spikdrivare så det går att slipa utan att spiken tar i.
Om spiken är till för att håll fast golvet borde den sitta i raka rader med ett mellanrum mellan raderna på 0,6-1,1m

Det var ingen masonit skiva som varit spikad på trägolvet...som dom limmat mattan på?

Tack för snabba svar, bifogar lite detaljbilder på själva golvet, samt en övergripande misärbild ifrån när jag hade börjat hacka bort allt flytspackel.

Det skulle väl egentligen inte vara helt omöjligt att det har legat masonit eller kork på golvet, och därav spikarna. Men isf har någon slitit ut det före dom spacklat, men det kanske man hade gjort?

IMG00017-20120813-2018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG00018-20120818-1032.jpg
Skapa konto
IMG00019-20120818-1032.jpg
Skapa konto
IMG00020-20120818-1033.jpg
Skapa konto

har mkt svårt för att se att dom där skulle hålla golvet på plats, ta bort ett gäng (kanske på samma planka) och se om det går att lossa hela, isf höll dom fast plankan ;), men det é nog bara att ta bort och slipa.

Fantastiskt fint golv som det fanns där under!

Skall du slipa själv så är EDGE maskinen helt idiotsäker (googla för närmaste uthyrningsplats). Jag kunde inget och det blev ändå helt perfekt.

Spiken ser ut som pappnubb borde vara 20-35mm långa troligen islagna för att hålla flytspacklet på plats,bara att dra ur tror inte hålen kommer att skämma golvet när det blir slipat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.