Hejsan. Mitt första inlägg här handlar om mitt garage, 50kvm, byggt på 80-talet. Vill lägga om taket med svart glaserat tegel. Garaget är oisolerat med öppet upp till nocken. Inifrån ser man ett innertak av tunna, hängiga masonitskivor med en del fuktskador. När jag sedan lyfter på takpannorna så finns det inget tak/spont/tjärpapp under utan endast dessa tunna masonitskivor + läkt. Så det enda som håller regnet ute är alltså takpannorna. Det kan väl omöjligen vara bra? Se bilder.

Så vad bör jag göra? Riva väck allt, lägga spånskivor eller spont som undertak med tjärpapp (eller liknande) uppepå följt av ny strö och bärläkt och slutligen nya takpannor?

Äldre garage med mögligt tegeltak och löst liggande gamla takpannor staplade vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inifrån garage med synliga träbjälkar och hängiga, skadade masonitskivor som innertak.
Skapa konto
Närbild av ett delvis demonterat garage-tak med synliga masonitskivor och bärläkt täckt av mossa.
Skapa konto

Det går bra att ha samma konstruktion som idag men då måste du hålla koll på taket så att ingen takpanna flyttar på sig så vatten kan hitta in. Jag skulle lagt råspont och takpapp.

• Gilla
Björn Saete
  • Laddar…
Ska tilläggas att jag önskar isolera garaget också.

• Gilla
MatthewCampbell
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.