Byggahus.se

Renovera suterränghus

1. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 320 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Har du funderat mer kring fönstret?

• Laddar…
  2. mr.Ola
    Medlem · BD · 1 362 inlägg

mr.Ola

Medlem
    Nej jag tror att det bara blir att byta det mot ett plastfönster och prova vika in mattan i fönstersmygen om det går. Ska tala med mattläggare om detta. Jag har tyvärr inte kunnat vara i bygget på två veckor men kommer att återgå dit snart igen.

• Laddar…
  3. mr.Ola

mr.Ola

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    16120128153288082784751536793941.jpg

Äntligen tillbaka i bygget efter tre veckor i landsflykt på grund av covid..
    Jag klarade mig själv då jag inte var hemma när det bröt ut och helt enkelt fick stanna borta tills det passerade!

4. A
    Medlem · 10 inlägg

Alexandra59

Medlem
    Jag funderar på polska plastfönster men de är rätt fula tycker jag så hellre Traryd, elit eller något liknande även om det förstås också finns andra riktigt snygga fönster om man bara är beredd på att betala för dem.

Finns väldigt bra och billiga träfönster i Polen. Du får kolla lite mer.

• Laddar…
  5. Ramnemark
    Hobbysnickare · Halland · 6 170 inlägg

Ramnemark

Hobbysnickare
    Anledningen till plast är nog pga fukten i badrummet.

• Laddar…
  6. mr.Ola

mr.Ola

Medlem
    De polska plastfönsterna kommer sig mycket på grund av priser, de är mycket billigare än träfönster. Men i badrummet är det som framgår här framförallt på grund av fukten som jag vill ha ett plastfönster.

7. mr.Ola

mr.Ola

Medlem
    Reglar tak, tapeter är halvvägs uppe och en vägg som inte syns ännu ska både isoleras, fixeras rör och slås igen ännu..
    Snart börjar installation av belysning! :cool:

• Laddar…
  8. mr.Ola

mr.Ola

Medlem
  9. mr.Ola

mr.Ola

Medlem
    Det blir konventionella lamputtag ovanför matbord, soffbord, köksön, hall och i sovrummen och varmdimmrade ledspottar i tillägg i samtliga rum. Alt ska regleras med plejd i en installation som ska vara så lättbegriplig som möjligt vad gäller vilken lysknapp som styr vad! Även motorvärmaruttaget ska styras av en plejdpuck.

• Laddar…
  10. Purre
    Medlem · Södermanland · 236 inlägg

Purre

Medlem
    Motorvärmaruttaget kan man styra med plejd men personligen skulle jag valt att låta plejden styra en kontaktor som styr uttaget.

• Laddar…
  11. mr.Ola

mr.Ola

Medlem
    Det är faktiskt inte nån dum idé, men plejd har ju godkänd brytförmåga upp till 16A så den borde hålla.

• Laddar…
  12. Purre
    Medlem · Södermanland · 236 inlägg

Purre

Medlem
    Ja upp till 16A beroende på typ av belastning. Nu är en motorvärmare och kupéfläkt bra förhållanden men fortfarande ingen nackdel att slänga in en kontaktor för några hundra och vara helt säker

• Laddar…
  13. mr.Ola

mr.Ola

Medlem
    Jag ska ta en funderare på det, förutsatt att jag hittar en bra placering av dem så kan det mycket väl bli så också. Elcentralen i källaren är rätt knökfullt redan så det blir troligen utomhus/i direkt anslutning till uttaget. Särskilt då det kan vara bra att ha ett styrt och ett fast uttag bredvid varandra om man ska ut med bilar olika tider osv.

14. mr.Ola

mr.Ola

Medlem
    • Laddar…
  15. M
    Byggnadsvårdare · 435 inlägg

muraren2

Byggnadsvårdare
    Och spackla och måla :crysmile: (var tvungen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.