Tacksam för tips hur jag gör mina Aaltostolar finare och ljusare (drömmen vore vitolja). Är inte händig och stark men har en sandpapperskloss och 240 och 320-papper och inte bråttom

• Aaltostol i trä mot en vit vägg och parkettgolv, redo för ljusare renovering med vitolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser lackat ut, då är risken att sandpapperet bara geggar igen och river i lacken utan att det avverkar bra. Är ingen expert men finns färgborttagningsmedel man lägger på och sen torkar av, borde funka för lack också.

• Gilla
Hipp och 1 till
  • Laddar…
Tack ok...ja de är lackade

F Funkisfia skrev:
Tack ok...ja de är lackade
Klart lacken går att slipa bort, bara man är lite envis, det svåra är att inte slipa igenom faneren.

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Tack ok...om jag slipar försiktigt för hand med fint papper kanske det är snällare mot stolarna än lackborttagningsmedel...och sen typ Herdins betslack aqua halvmatt...eller White Wood oil?

F Funkisfia skrev:
Tack ok...om jag slipar försiktigt för hand med fint papper kanske det är snällare mot stolarna än lackborttagningsmedel...och sen typ Herdins betslack aqua halvmatt...eller White Wood oil?
Om dom är lackade så kan du inte olja dom.
Ta ditt slippapper K320 och vira det runt en ihopvikt mirakeltrasa/duk för att få något att greppa tag i samtidigt som det är följsamt och slipa försiktigt i samma riktning som fibrerna, inte kors och tvärs.
Det behövs inte slipas mycket utan det ska bara mattas ner.
Sen torkar du av stolen noga för att få bort slipdammet.
Hittade den här som kanske skulle kunna passa dig?
https://www.slojd-detaljer.se/sorti...xGiR0c5mvCBFWjSIEX9c032KawUWhmnYaAipgEALw_wcB

Köp en riktigt fin pensel, rör om lugnt i burken och pensla i fiberriktningen, gör rent penseln noga så kan du ha den hela livet.
Lacka sedan med betslack för att skydda ytan.

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
A
Fanértjockleken är väl ca 1,5mm på de där. Har inte för mig att det ligger ngt tunt ytfanér, utan att det är samma böjträ rätt igenom. Du ser det om du tittar noga på skikten. Annars får du ta det lite försiktigare.

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Om dom är lackade så kan du inte olja dom.
Ta ditt slippapper K320 och vira det runt en ihopvikt mirakeltrasa/duk för att få något att greppa tag i samtidigt som det är följsamt och slipa försiktigt i samma riktning som fibrerna, inte kors och tvärs.
Det behövs inte slipas mycket utan det ska bara mattas ner.
Sen torkar du av stolen noga för att få bort slipdammet.
Hittade den här som kanske skulle kunna passa dig?
[länk]

Köp en riktigt fin pensel, rör om lugnt i burken och pensla i fiberriktningen, gör rent penseln noga så kan du ha den hela livet.
Lacka sedan med betslack för att skydda ytan.
Är väl lacken bortslipad går det att olja dem.

• Gilla
Funkisfia och 1 till
  • Laddar…
Tack det var bra och tydliga råd

Frustrator Frustrator skrev:
Är det lite mer safe för en nybörjerska med vit lackbets än vitolja? Jag kanske inte lyckas få bort allt perfekt...Det är fem stolar...jag tror jag börjar med en

F Funkisfia skrev:
Är det lite mer safe för en nybörjerska med vit lackbets än vitolja? Jag kanske inte lyckas få bort allt perfekt...Det är fem stolar...jag tror jag börjar med en
Varken vitoljan eller lackbetsen kommer gå in där du har missat att slipa bort lack. TROR jag. Vet inte.
Förresten, måste det det se perfekt ut? Då kan man ju lika gärna köpa nya stolar... ;)

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Hehe jo men hur troligt är det att man handslipar bort 100% av lacken på 5 stolar med P240/P320 papper. Det känns nog i armarna dagen efter isåfall

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Varken vitoljan eller lackbetsen kommer gå in där du har missat att slipa bort lack. TROR jag. Vet inte.
Förresten, måste det det se perfekt ut? Då kan man ju lika gärna köpa nya stolar... ;)
Har bara använt vanlig bets och den hade inte varit något bra att använda på en lackad yta.

Men den produkt jag länkade till går att använda.
"Lackbets används på obehandlat eller tidigare lackerat trä, som slipats ordentligt. God vidhäftning på tidigare lackerat trä gör den utmärkt till möbelrenovering"

• Gilla
Förkyld och 1 till
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Har bara använt vanlig bets och den hade inte varit något bra att använda på en lackad yta.

"Lackbets används på obehandlat eller tidigare lackerat trä, som slipats ordentligt. God vidhäftning på tidigare lackerat trä gör den utmärkt till möbelrenovering"
N Nyfiknast skrev:

Toppen tack jag har beställt den :D och pensel och mirakelduk. Så nu har jag pyssel för ett år :D

E
Hur har det gått? Nyfiken på resultat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.