Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Om dom är lackade så kan du inte olja dom.F Funkisfia skrev:
Ta ditt slippapper K320 och vira det runt en ihopvikt mirakeltrasa/duk för att få något att greppa tag i samtidigt som det är följsamt och slipa försiktigt i samma riktning som fibrerna, inte kors och tvärs.
Det behövs inte slipas mycket utan det ska bara mattas ner.
Sen torkar du av stolen noga för att få bort slipdammet.
Hittade den här som kanske skulle kunna passa dig?
https://www.slojd-detaljer.se/sorti...xGiR0c5mvCBFWjSIEX9c032KawUWhmnYaAipgEALw_wcB
Köp en riktigt fin pensel, rör om lugnt i burken och pensla i fiberriktningen, gör rent penseln noga så kan du ha den hela livet.
Lacka sedan med betslack för att skydda ytan.
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Är väl lacken bortslipad går det att olja dem.N Nyfiknast skrev:Om dom är lackade så kan du inte olja dom.
Ta ditt slippapper K320 och vira det runt en ihopvikt mirakeltrasa/duk för att få något att greppa tag i samtidigt som det är följsamt och slipa försiktigt i samma riktning som fibrerna, inte kors och tvärs.
Det behövs inte slipas mycket utan det ska bara mattas ner.
Sen torkar du av stolen noga för att få bort slipdammet.
Hittade den här som kanske skulle kunna passa dig?
[länk]
Köp en riktigt fin pensel, rör om lugnt i burken och pensla i fiberriktningen, gör rent penseln noga så kan du ha den hela livet.
Lacka sedan med betslack för att skydda ytan.
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Varken vitoljan eller lackbetsen kommer gå in där du har missat att slipa bort lack. TROR jag. Vet inte.F Funkisfia skrev:
Förresten, måste det det se perfekt ut? Då kan man ju lika gärna köpa nya stolar...
Har bara använt vanlig bets och den hade inte varit något bra att använda på en lackad yta.Frustrator skrev:
Men den produkt jag länkade till går att använda.
"Lackbets används på obehandlat eller tidigare lackerat trä, som slipats ordentligt. God vidhäftning på tidigare lackerat trä gör den utmärkt till möbelrenovering"
N Nyfiknast skrev:Har bara använt vanlig bets och den hade inte varit något bra att använda på en lackad yta.
"Lackbets används på obehandlat eller tidigare lackerat trä, som slipats ordentligt. God vidhäftning på tidigare lackerat trä gör den utmärkt till möbelrenovering"
Toppen tack jag har beställt denN Nyfiknast skrev:Har bara använt vanlig bets och den hade inte varit något bra att använda på en lackad yta.