Hej!

Jag och min sambo har köpt ett radhus som vi vill försöka renovera till så stor del som möjligt själva. Allt kommer vi förstås inte kunna göra, men så mycket som möjligt. Jag söker egentligen alla typer av tips som går. Det är egentligen bara ytskikt, men lite grann kring hur man ska tänka och kunna leva i kaoset och balansera det med jobb osv. Andra med liknande erfarenheter? Söker också konton att följa på Instagram där andra kanske delar med sig av sin resa. Vår lägger jag upp på @byalagsrenoveringen, mest för att kunna ha något att titta tillbaka på.

Redigerat:
Fairlane
Först är det bara ytrenovering, sen kom det upp direktverkande elvärme? Betyder det senare att ni funderar på att byta värmesystem eller komplettera med exempelvis en luftvärmepump?

Om man bara tänker sig just ytrenovering så finns det väl två varianter:
1. Påbörja arbete i alla rum direkt, känna att det är övermäktigt och ge upp
2. Ta ett rum i taget och känna att det går framåt.

I ett enskilt rum, om ni tänker måla tak, väggar och lägga nytt golv så kan det vara vettigt att göra i rätt ordning. Droppar det färg från takmålningen på det gamla golvet så gör det väl inget, på det nya lite tråkigare.

Vad gäller verktyg så beror det ju på vad som ska göras. Är det enbart målning så klarar man sig nog bra utan såg till exempel, men nu är vi på byggahus och då kommer du nog behöva en såg även för det, helst en dyr. 😉
Jag har lagt parkett i rätt många rum och äger ingen sänksåg och ingen fin elektrisk gersåg. Jag har en fogsvans och en sticksåg och har klarat mig utmärkt med det, fast det nog egentligen inte går. 🤔
Mer seriöst med verktygen, köp inte en massa verktyg som kan vara bra att ha. Troligen är de oanvända om 10 år. Köp de ni verkligen behöver istället och kanske inte billigaste modellen. Iofs har jag en borrhammare av billigaste modellen, inköpt på Jula för 200:- för 20+ år sen. Den har fått jobba en del och fixat ett antal hål genom åren, liksom även använts för bilning. Inget för den som borrar varje dag, men det är ett av mina bättre köp faktiskt. Sen har jag lagt lite extra på en bra liten skruvdragare. Den klarar nästan allt jag gör och är smidig och ligger bra i handen. Det senare är något jag rekommenderar att ni kollar på när ni ska köpa verktyg. Vissa vill ha tjocka handtag, andra med mindre händer föredrar smalare etc.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om ni är helt färska så börja med ett rum ni inte behöver just nu. Kom ihåg att allt med el, vatten, värme, avlopp, badrum, och kök (förutom väggar och golv...) är svindyrt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.