Hej,
Vi bor i ett tegelradhus byggt på 60-talet.
Vi vill göra ett rum åt gången, så kommer ta lång tid innan allt är färdigt.
Jag skulle även vilja sätta dig ett FTX längre fram, idag har vi mekanisk frånluft.
Dock är min fråga om vi i samband med renoveringarna bör sätta dit diffusionsspärr samt ångspärr när man kör ett rum i taget innan man installerat ett FTX eller om det kommer resultera i problem jag ej kan se just nu.

Hur blir det om vi sätter in diffusionsspärr + ångspärr i tex sovrummet och det får stå så ett år innan FTX kommer på plats? Förstår att det kommer vara generellt dålig luft i rummet.

J jeppezon skrev:
Hej,
Vi bor i ett tegelradhus byggt på 60-talet.
Vi vill göra ett rum åt gången, så kommer ta lång tid innan allt är färdigt.
Jag skulle även vilja sätta dig ett FTX längre fram, idag har vi mekanisk frånluft.
Dock är min fråga om vi i samband med renoveringarna bör sätta dit diffusionsspärr samt ångspärr när man kör ett rum i taget innan man installerat ett FTX eller om det kommer resultera i problem jag ej kan se just nu.

Hur blir det om vi sätter in diffusionsspärr + ångspärr i tex sovrummet och det får stå så ett år innan FTX kommer på plats? Förstår att det kommer vara generellt dålig luft i rummet.
Genrellt sett skall inte ventilationen gå igenom isoleringen, så ur den synpunkten skall det inte spela någon roll. Drar det så mycket idag genom isoleringen så är det ett gansxka stort fel, och då riskerar man definitivt att dra in för mycket fukt in i konstruktionen som kan leda till mögel.

Sen skulle jag personligen rekommendera en ångbroms istället för en ångspärr i ett så gammalt hus som ni dessutom gör del för del. Men det finns lite olika skolor där.

• Gilla
jeppezon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.