1 946 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Renovera Makita 3620 fräs?
Jag har en liten makita 3620 fräs som slitit i många år men som börjar rasla lite oroande i vad jag antar är axellagren. Jag vill ha en Festool 1400 men ekonomin tillåter inga köp just nu så jag tänkte försöka renovera upp Makitan. Är detta vettigt? Är lagerbyten på en fräs en standardprocedur, eller börjar maskinen vara färdig för skroten (den fungerar utmärkt i nuläget, men som sagt...)? Är det lätt att göra själv? Någonting annat man kunde göra för att hålla maskinen vid liv?
Ta tag i spindeln och känn hur mycket den rasslar.
Prova med http://www.ereplacementparts.com/
Nya lager kostar US$28+frakt.
Men om du är nöjd med maskinen, skulle jag köra den ett tag till.
Kör tills den ryker, under tiden kan du spana på blocket/tradera efter en ersättare.
Jag tycker det verkar läskigt att byta lager. Om maskinen fortfarande fungerar OK, finns det ingen anledning att fixa den.
Om du lagar maskinen och får den att fungera dröjer det längre innan du får en ursäkt att köpa en Festool.
Om du lagar sönder maskinen får du omgående en ursäkt att köpa en ny maskin, men då har du lagt ut pengar på lager i onödan.
Personligen, skulle jag vara nöjd med den maskin som du har. Om jag fick tag på en trasig, skulle jag försöka laga den. Men det är väl för att jag saknar budget och inte har provat att använda Festool.
Prova med http://www.ereplacementparts.com/
Nya lager kostar US$28+frakt.
Men om du är nöjd med maskinen, skulle jag köra den ett tag till.
Kör tills den ryker, under tiden kan du spana på blocket/tradera efter en ersättare.
Jag tycker det verkar läskigt att byta lager. Om maskinen fortfarande fungerar OK, finns det ingen anledning att fixa den.
Om du lagar maskinen och får den att fungera dröjer det längre innan du får en ursäkt att köpa en Festool.
Om du lagar sönder maskinen får du omgående en ursäkt att köpa en ny maskin, men då har du lagt ut pengar på lager i onödan.
Personligen, skulle jag vara nöjd med den maskin som du har. Om jag fick tag på en trasig, skulle jag försöka laga den. Men det är väl för att jag saknar budget och inte har provat att använda Festool.
.
"Man kan inte ha för många handöverfräsar"[/QUOTE
Sant ! Hålla på och byta stål hela tiden,,,,själv har jag följande fräsar...
3 st rejäla ELU MOF1800 med 12mm fäste och en OF1010 samt KITY Vertikalfräs.
"Man kan inte ha för många handöverfräsar"[/QUOTE
Sant ! Hålla på och byta stål hela tiden,,,,själv har jag följande fräsar...
3 st rejäla ELU MOF1800 med 12mm fäste och en OF1010 samt KITY Vertikalfräs.
Ok, dåså, jag kör tills det smäller...
Maskinboden och industriboden är 2 olika företag. Maskinboden=Theofils, Industriboden=reservdelar, det är på industriboden man kan få elu-prylar, och makita också för den delen.Seved skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara