Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Är det vettigt och rimligt att sätta in en gasspis i en vanlig svensk villa?
Och finns det någon skillnad i driftkostnader och vilken lösning är billigast?
Och hur stor är den eventuella skillnaden?
Den största fördelen med en gasspis är ju att det är så mycket tuffare och bättre att laga mat med gas.
Och finns det någon skillnad i driftkostnader och vilken lösning är billigast?
Och hur stor är den eventuella skillnaden?
Den största fördelen med en gasspis är ju att det är så mycket tuffare och bättre att laga mat med gas.
Bästa svaret
Gå då på tuffheten.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Efter att ha klickat runt här en stund så har jag kommit fram till att det är just tuffheten som är det enda argument som talar för en gasspis.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Jag var väldigt förtjust i gas när jag hade det. Allt utom ugnen var bättre än tidigare spisar. Nu finns det förvisso gasspisar med elugn, men det hade jag inte.
När det sen blev induktionshäll försvann min förtjusning i gas. Då fick man direktheten i en elspis. I en villa där man måste hålla sig med egna gasflaskor snarare än ha stadsgas skulle jag aldrig överväga det längre.
När det sen blev induktionshäll försvann min förtjusning i gas. Då fick man direktheten i en elspis. I en villa där man måste hålla sig med egna gasflaskor snarare än ha stadsgas skulle jag aldrig överväga det längre.
Det negativa är ju att man måste kämpa med gasflaskor hela tiden. Och dom är väldigt ineffektiva, en stor del av värmen flyger helt enkelt ut i rummet och ditt kök kan bli väldigt varmt och otrevligt om du kokar och håller på en varm sommardag.Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Man kan kombinera om man vill ja.
Men jag tycker att om man ska ha en ”gasplatta” så kan man lika gärna ha fem.
Jag har kommit fram till att det finns en till fördel till med gas förutom att det är tuffare och blir bättre stekresultat.
Och det är att alla grytor och pannor går att använda på en gasspis.
Men jag tycker att om man ska ha en ”gasplatta” så kan man lika gärna ha fem.
Jag har kommit fram till att det finns en till fördel till med gas förutom att det är tuffare och blir bättre stekresultat.
Och det är att alla grytor och pannor går att använda på en gasspis.
Medlem
· Sverige
· 4 326 inlägg
Så har vi haft det sedan vår stora köksrenovering för 15 år sedan, det fungerar mycket bra att kombinera gas- och elmoduler om man inte vill kompromissa.Staffan2000 skrev:
Den absolut trevligaste och mest använda gasmodulen har en 7 kW wokbrännare som är suverän när man vill fräsa till större mängder käk snabbt och effektivt (en rejäl köksfläkt är givetvis ett måste så snåla inte på den biten). Gasolflaskan (PC10) byts ca 2 ggr/år så det är inget bekymmer.
Elplattorna är bra till kok/långkok och att steka till litet vid sidan om, för sås föredras oftast en av de mindre gasplattorna som kan regleras mycket snabbt och exakt.
Hur gjorde du? Jag skulle utan tvekan ha installerat en gasspis om jag hade möjlighet (dvs. pengar). Med någon form av varmluftsugn då. Jag tycker induktion är grymt överskattat, inte på långa vägar lika bra som gas. Vissa saker blir mycket bättre på våra elplattor på landet (stekt mat i allmänhet, pannkakor, popcorn, espresso, osv.)
Medlem
· Sverige
· 4 326 inlägg
Jag läste in mig på regelverket och installerade själv. Det är inte särskilt krångligt, viktigt att vara noga med rörkopplingar och slangar och att använda typgodkända prylar rakt igenom. Gasröret i skåpet under gashällarna (vi valde Miele) går i ett stycke och enkelt inspekteringsbart genom golv och i källartaket ut genom källarväggen till ett ventilerat utrymme ute på altanen. I skåpet under hällarna finns en kranförsedd fördelare för gasolslangarna till de två gashällarna, plus en gasvarnare. Ute är det en fastskruvad slangnippel - gasolslang - reducerventil - manometer (för kontroll av läckage vid varje flaskbyte).P Petronille skrev:Hur gjorde du? Jag skulle utan tvekan ha installerat en gasspis om jag hade möjlighet (dvs. pengar). Med någon form av varmluftsugn då. Jag tycker induktion är grymt överskattat, inte på långa vägar lika bra som gas. Vissa saker blir mycket bättre på våra elplattor på landet (stekt mat i allmänhet, pannkakor, popcorn, espresso, osv.)
Ska man ansluta till stadsgasnät är det andra regler som gäller, krävs även anpassning till annan slags gas i form av att man får byta dysor i brännarna.
Gasugn ville vi absolut inte ha, eldrift är helt överlägset för detta så det är en inbyggnadsugn som står för den funktionen i bekväm arbetshöjd.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur gjorde jag?P Petronille skrev:Hur gjorde du? Jag skulle utan tvekan ha installerat en gasspis om jag hade möjlighet (dvs. pengar). Med någon form av varmluftsugn då. Jag tycker induktion är grymt överskattat, inte på långa vägar lika bra som gas. Vissa saker blir mycket bättre på våra elplattor på landet (stekt mat i allmänhet, pannkakor, popcorn, espresso, osv.)
Jag kom på att jag vill ha gas och beslutade mig för att vänta med att renovera köket tills jag har råd med en tuff gasspis