Jag har ett 20 år gammalt hus med vattenburen golvvärme och träbjälklag på övervåningen. Golvet är Tarkett 18mm spånskiva med ca 5 mm ekparkett.Alltså 190 mm breda spåntade "spånskiveplankor" som är spikade i bjälklaget. Detta har knarrat och sviktat sedan golvet var nytt, men det bli värre med åren, och speciellt på vintern.
Nu ser golvet bedrövligt ut, men jag vill inte lägga ned resurser på att slipa det när det fortfarande knarrar och sviktar. Värmeslangen är dragen lite vårdslöst genom bjälklaget på vissa ställen, men jag har bilder på det mesta och vet därför i princip hur den ligger. Dock är det osäkert map vissa genomdragningar... q(;^p
En golvläggare jag pratade med sa att det enda man kan göra är att bryta upp golvet, jämna ut bjälklaget, och sedan lägga på ett helt nytt golv. Eftersom det handlar ett homogent golv i hall, vardagsrum och kök (ca 70 m2) blir detta ett oerhört (dyrt och jobbigt för familjen) omfattande projekt.
Jag funderar på om man skall våga att skruva fast brädorna på de ställen där det sviktar, och sedan plugga. Detta förutsätter förstås att jag vet var slangarna går...:S
Någon som har erfarenhet av liknande projekt? Finns det någon sökare man kan använda för att hitta slangarna?