Byggahus.se

Renovera Kloasongvägg

1. H
    Medlem · 11 inlägg
    Jag håller på att riva ut för att bygga ett nytt kök. Innerväggarna i huset är kloasongvägg, dvs träpanel klädd med murbruk och vass. Murbruket är dåligt och något behöver göras innan jag sätter upp skåpen.

Någon som har erfarenhet av att renovera en kloasongvägg. Är det bästa att riva bort putsen och sätta gips på träpanelen. Förmodligen ett tungt och dammigt jobb.

Eller ska man dra gips direkt på putsen, enklare men det blir en tjock vägg och rejäla skruvar för att dra igenom både gipset, putsen för att komma in i panelen när jag sätter upp överskåpen.

Skulle vilja dölja elen också, kan man fräsa spår i en kloasongvägg? Putsen är ca 2,5 cm tjock.

Idéer och tankar någon???

/Johan

2. I
    Anonym
    Bäst att riva ner all rörning och puts. Det blir ändå bara skit av den om du börjar röra den, antingen du försöker fräsa spår för dold elinstallation i den eller spikar gips utanpå. T.o.m. ett rejält hammarslag i träväggen kan få putsen att lägga sig på golvet.

Dammigt? Javisst. Munskydd och skyddglasögon, såväl som handskar, rekommenderas för den som ska riva. Avgränsa med plastfolie mot de utrymmen som inte ska dammas ner. Hyr en skräpcontainer och lasta ut genom närmsta fönster. Ta bara bort bågarna först :rolleyes: