Hej
Vi köpte ett hus där förra ägen rustat upp källaren med helt fel färg på alla betongväggar. Vi fick dränera då det var väldigt fuktigt i källaren och färgen började bubbla.

Nu ska vi göra iordning ett rum och behöver skrapa bort all färg.
Vi ska så småningom regla upp väggarna.

Frågan är. Behöver vi få bort ALL färg från väggarna eller bara det som är löst? Med tanke på att vi ska regla upp nya väggar så småningom.

Vi har påbörjat ta bort färg. Men är det onödigt jobb o ta bort all färg? 😮‍💨

Mvh Sara

• Källarvägg med avskavd färg, synliga betongpartier och färgflarn på golvet; påbörjad borttagning av felaktig färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalad källarvägg med flagnande färg, eluttag och slipmaskin på golvet.
    Skapa konto
  • En närbild på en betongvägg i en källare där färgen har börjat skrapas bort, med synliga rester av färg och betong under.
    Skapa konto
niesara niesara skrev:
Hej
Vi köpte ett hus där förra ägen rustat upp källaren med helt fel färg på alla betongväggar. Vi fick dränera då det var väldigt fuktigt i källaren och färgen började bubbla.

Nu ska vi göra iordning ett rum och behöver skrapa bort all färg.
Vi ska så småningom regla upp väggarna.

Frågan är. Behöver vi få bort ALL färg från väggarna eller bara det som är löst? Med tanke på att vi ska regla upp nya väggar så småningom.

Vi har påbörjat ta bort färg. Men är det onödigt jobb o ta bort all färg? 😮‍💨

Mvh Sara
Vet inte vad poängen med att ta bort all färg skulle vara om ni ändå skall lägga på reglar, skivor och annat ytskick ?

Även om det är "fel" färg (jag antar att den inte är fuktgenomsläpplig) så vill man ju ha fukten på utsidan, vilket ni förhoppningsvis åtgärdat med dräneringen. Sen utgår jag ifrån att ni reglar upp och sätter ytskikt som klarar fukt (oorganiska material) - för även med en nydränerad källare så är antagligen husets konstruktion (Äldre hus?) sådan att man bör undvika tex träreglar och kartonggips i källaren.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vet inte vad poängen med att ta bort all färg skulle vara om ni ändå skall lägga på reglar, skivor och annat ytskick ?

Även om det är "fel" färg (jag antar att den inte är fuktgenomsläpplig) så vill man ju ha fukten på utsidan, vilket ni förhoppningsvis åtgärdat med dräneringen. Sen utgår jag ifrån att ni reglar upp och sätter ytskikt som klarar fukt (oorganiska material) - för även med en nydränerad källare så är antagligen husets konstruktion (Äldre hus?) sådan att man bör undvika tex träreglar och kartonggips i källaren.
Tack för svar!
Tänker om det börjar lukta eller så om man inte tar bort färgen som bubblar sig? Eller man behöver inte tänka så kanske?
Ja vi har koll på hur vi ska regla upp då vi gjort det i ett annat rum. Blev osäker bara med den felaktiga färgen som är på väggarna nu.

niesara niesara skrev:
Tack för svar!
Tänker om det börjar lukta eller så om man inte tar bort färgen som bubblar sig? Eller man behöver inte tänka så kanske?
Ja vi har koll på hur vi ska regla upp då vi gjort det i ett annat rum. Blev osäker bara med den felaktiga färgen som är på väggarna nu.
Mja, är den så fel att den luktar kan det kanske vara en ide att ta bort den.
Men vad är det för färg då ? Vanligt "plastfärg" är iosf inte rätt för betongväggar då den kan flagna rätt snabbt, men den bör inte lukta tex

Hej,
Oavsett färgtyp eller ev lukt…så vill du ha en källarvägg som andas och inte släpper färg eller puts bakom din nya innervägg.
När jag byggde om källargaraget till Biorum (med ventilerat spångolv & gips/mdf-väggar) i mitt hus ifrån -67, så skrapade jag bort all lös färg & puts från främst ytterväggen under marknivån, spacklade lite där det behövdes samt rollade alla väggarna med denna Primer: https://www.biltema.se/bygg/farg/ut...utsfarg/mur--och-putsgrund-5-liter-2000058384
…men mina väggar var målade med någon ”Kritaktig” blå färg och hade en del putssläpp.

Roga1337 Roga1337 skrev:
Hej,
Oavsett färgtyp eller ev lukt…så vill du ha en källarvägg som andas och inte släpper färg eller puts bakom din nya innervägg.
När jag byggde om källargaraget till Biorum (med ventilerat spångolv & gips/mdf-väggar) i mitt hus ifrån -67, så skrapade jag bort all lös färg & puts från främst ytterväggen under marknivån, spacklade lite där det behövdes samt rollade alla väggarna med denna Primer: [länk]
…men mina väggar var målade med någon ”Kritaktig” blå färg och hade en del putssläpp.
Varför är det viktigt ?
Om mer färg flagnar bakom din nya vägg så spelar det väl inte ngn roll ?
Att den ska "andas" - well du vill ju INTE ha in fukt i väggkonstruktionen eller in i rummet, så för just innefärg borde det inte vara ett problem ? Och har man skrapat av det mesta så lär det andas tillräckligt för ev byggfukt i väggen att komma ut, men helst vill du ju inte att det går in i din nya innervägg utan isf ut eller ventileras bort (om du bygger den nya med ventilatin bakom). Eller ?

Jag tänker att vi tar bort flagnade färgen bara.
Nu ska vi bara ha gym där nere, så framöver kommer vi göra innerväggar med ventilation.

Tack för alla svar!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför är det viktigt ?
Om mer färg flagnar bakom din nya vägg så spelar det väl inte ngn roll ?
Att den ska "andas" - well du vill ju INTE ha in fukt i väggkonstruktionen eller in i rummet, så för just innefärg borde det inte vara ett problem ? Och har man skrapat av det mesta så lär det andas tillräckligt för ev byggfukt i väggen att komma ut, men helst vill du ju inte att det går in i din nya innervägg utan isf ut eller ventileras bort (om du bygger den nya med ventilatin bakom). Eller ?
Färgen i sig är ju ett ”bindemedel” som kan hjälpa till att hålla gammal puts på plats. Gammal puts har en tendens att med åren få kalk/salt utfällningar samt att den återgår till sandstadiet igen (oavsett mycket eller lite fukt som sugs genom ytterväggar ifrån mark eller oisolerad platta) om det bara är färgflagor så är det väl ingen ko på isen. Vis av erfarenhet så brukar en gammal obehandlad putsvägg iaf damma, lukta mer samt riskera att lossa mer än en helt obehandlad.
Därför berättade jag hur jag gått tillväga med diffusionsöppen primer hos mig….för att på något sätt minska risken att det händer👍

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.