Hallå!
Nybliven husägare, och nu ska de renoveras!!
Jag hade först tänkt anlita en firma för att bredspackla alla väggar för att sedan låta måla dom...
Men efter som jag slagit ut ett par väggar och upptäckt att de verkar vara olika skiv-material bakom den
nuvarande tapeten har jag börjat fundera om man skulle sätta upp renoveringsgips på alla väggar.
Vad är isåfall bäst, riva bort den nuvarande skivan bakom tapeten till råspånten och sätta gipset direkt mot den eller låta de gamla skivorna och tapeten vara kvar och sätta upp gipskivor över?
Tips?
Mvh!!
Nybliven husägare, och nu ska de renoveras!!
Jag hade först tänkt anlita en firma för att bredspackla alla väggar för att sedan låta måla dom...
Men efter som jag slagit ut ett par väggar och upptäckt att de verkar vara olika skiv-material bakom den
nuvarande tapeten har jag börjat fundera om man skulle sätta upp renoveringsgips på alla väggar.
Vad är isåfall bäst, riva bort den nuvarande skivan bakom tapeten till råspånten och sätta gipset direkt mot den eller låta de gamla skivorna och tapeten vara kvar och sätta upp gipskivor över?
Tips?
Mvh!!
Vad sitter det för skivor bakom tapeten då?
Masonit, spånskiva, tretex eller något annat?
Masonit, spånskiva, tretex eller något annat?
Om det inte är skitsvårt att bara riva rotgipsen så skulle jag nog göra det, i alla fall försöka ha tretexen kvar på ytterväggarna (den har ju trots allt en viss isolerande verkan).
Och har man tretexen kvar så skulle jag passa mig för att sätta rotgips eftersom den då lätt knäcks, standardgips går bra.
Men det går naturligtvis bra att riva tretexen också om du skulle vilja det.
Och har man tretexen kvar så skulle jag passa mig för att sätta rotgips eftersom den då lätt knäcks, standardgips går bra.
Men det går naturligtvis bra att riva tretexen också om du skulle vilja det.
Hej, jag har ett liknande problem som klockan8.
Jag ska fräscha till vardagsrummet och har tretex i tre väggar (den fjärde sitter det masonit på).
Min fråga gäller vilka argument som finns för och emot att sätta gips på väggarna.
Om jag väljer gips ... vilken ska jag ta? 6 vs 13 mm? Vad är rotgips?
Om jag väljer att ha kvar tretexen ... måste jag använda primer?
och sist en tapetfråga ... hur och hur mycket av strukturen behöver rivas bort
/ väntar ivrigt på svar på "livets" alla frågor ;-)
Jag ska fräscha till vardagsrummet och har tretex i tre väggar (den fjärde sitter det masonit på).
Min fråga gäller vilka argument som finns för och emot att sätta gips på väggarna.
Om jag väljer gips ... vilken ska jag ta? 6 vs 13 mm? Vad är rotgips?
Om jag väljer att ha kvar tretexen ... måste jag använda primer?
och sist en tapetfråga ... hur och hur mycket av strukturen behöver rivas bort
/ väntar ivrigt på svar på "livets" alla frågor ;-)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotgips är 6mm gips, även kallad renoveringsgips.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renoverar hus.. Hantverkare slipar golvgips(!) med maskin... Damm!
Färg, Måla & Tapetsera -
Renovera källare med våtrumsgips
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera vägg 10mm gips
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera badrum och sätta våtrumstapet. Plywood och våtrumsgips?
Badrum -
Dåligt uppsatt strukturtapet på gammalt gips, hur renoverar jag?
Färg, Måla & Tapetsera