Renovera i rätt ordning

6k läst  16 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Om du har köpt ett nytt hus med stort renoveringsbehov gäller det att prioritera. Gör åtgärderna i rätt ordning så sparar du tid och pengar.

Du kan läsa artikeln här: Renovera i rätt ordning

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Bland det viktigaste är ju att se över ventilationen innan man renoverar. Gamla hus har ofta dålig ventilation. Oftast är det drag från fönstren som står för inluften. När man tätar fönstren tappar man den inluften. ventiler måste planeras.
    fielroht

3. E
    Anonym

Punkt 1 är att bygga en riktig bastu. Sedan tar man det andra!

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Suomalainein

Suomi on paras!

5. E
    Anonym
    Skrivet av: D Hagert

Skriv din kommentar härTottakai!

6. E
    Anonym

Precis så man har nånstans att ta belöningsölen på innan man rivit färdig taket. Alltså 0.5 Bastu.

7. E
    Anonym

Om det invändiga skicket är så dåligt att man inte kan flytta in förrän det är renoverat, då är det förstås mer ekonomiskt att renovera invändigt först (åtminstone dom viktigaste delarna), sen flytta in och sist renovera utvändigt.

Jonas

8. E
    Anonym

Hej Jag började renovera taket men nu har jag fått problem med sylen på ett gammalt timmer hus. Den har tröttnat :( så det är kanske ibland lika bra och börja nerifrån uppåt ;-) // Gabbe

9. E
    Anonym

Renovera badrum.
    Som arbeteledare på en rörfirma har jag insett vikten av att byta samtliga vattenledningar i huset innan man påbörjar renovering av rummen, inte bara badrummet. Ofta kan man behöva att ta sig in i väggarna i vanliga bostadsrum för att byta ledningarna.
    Så grundstegen vid en renovering bör se ut...
    1. Tak
    2. Grund
    3. Vattenledningar, och byte av golvbrunn
    4. renovering av våtrum
    5 Renovering av kök
    6. Övriga rum

OBS! Gör inga VVS-arbeten på egen hand. Anlita auktoriserade firmor och kräv ett kvalitetsdokument efter avslutat jobb.
    Auktoriserade VVS-firmor finner du på www.sakervatten.se

10. E
    Anonym

Först bygger man en groggveranda så man kan njuta lite efter man snickrat på kåken

11. E
    Anonym

det kan variera beror på situationen.

12. E
    Anonym

Vi köpte ett hus från 1907 som i princip aldrig renoverats ordentligt. Det har 5 typer av fönster och bara delvis isolerat och ett el- och vatten system som påbörjades på 50-talet.
    Vi började med taket precis som man ska men sen kom vvs- och elsanering.
    Det kändes lite läskigt med blandad el och vatten från olika årtionden. Vi satte in nytt proppskåp men lade tomrör till varje rum så att det blev lättare att koppla in när tiden fanns för att renovera just det rummet. Likadant gjorde vi med vvs så att efter hand är alla rum nu anslutna till vattenburen värme. Det tog fyra år men att göra allt samtidigt kostade för mycket och tog för mycket tid.
    Jag håller med om ventilation också. Det är på tok för dåligt i många nyrenoverade hus jag tittat på. Snabbt in med tätning och nya fina fönster men ingen tanke på hur viktig ventilation är för inomhusklimatet. Ser möjligen fint ut på elräkningen...

13. E
    Anonym
    Skrivet av: Fredrik

Jag skulle vilja lägga till en sak på listan mellan 3 och 4. Installera ett bra värmesystem. Vi bytta ut en gammal vedpanna utan acktankar när vi köpte huset till en ny modernvedpanna och rejält med acktakar detta har vi inte ångrat en sekund. Finns inget som går upp mot att höra element bli varma när vintermörkret tränger sig på.

14. E
    Anonym
    Skrivet av: Styrman_Jansson

Sådana här diskussioner/artiklar är ju nästan lite smålöjligt generella. Allt beror ju på objektet. Har du ett hus med lite fukt i grunden men också livsfarlig el så kanske kan ska ta elen innan men eldar ner huset alternativt någon dör.

15. E
    Anonym
    Skrivet av: Poitsu

Håller med ovanstående kommentarer med att kolla/byta syllar och vatten rör.
    Det har vi prioriterat efter utvändig renovering innan vi tar det invändiga på vår 70 tals kåk.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: